הגיעה מסוריה וגבתה 4,000 "קורבנות": חדקנית הדקל האדום

היא עשתה את כל הדרך מסוריה, התפשטה מצפון הארץ למרכז, גבתה כבר 4,000 "קורבנות" והפכה את המרחב הציבורי לסכנה ■ לא נעים להכיר: חדקונית הדקל האדום, החיפושית שמאיימת להכחיד את אוכלוסיית הדקלים בישראל

חדקונית הדקל האדום / צילום: אריק סולטן
חדקונית הדקל האדום / צילום: אריק סולטן

איש לא ראה או שמע את הפולשת מגיעה, אבל זה כנראה קרה באחד הימים החמים של הקיץ. מנגנון הניווט המובנה של החיפושית הגדולה הוביל אותה לצמרתו של עץ דקל קנרי שהתנשא מעל חצר של בית פרטי בפתח תקוה. כל הסימנים העידו על כך שמדובר במטרה מושלמת: כפותיו של הדקל היו צפופות וגדולות וירוקות והגזע היה עבה ובריא למראה. חדקונית הדקל האדומה נחתה בעדינות בין הכפות, נחה קצת מהמסע האווירי שלה, והחלה לממש את ייעודה האבולוציוני.

היא הטילה כמאתיים ביצים במרכז צמרת העץ, בדיוק בנקודה שממנה יוצאים החוצה העלים החדשים, נשנשה משהו באמצעות החדק שלה, פרסה את כנפיה, והמשיכה הלאה אל הדקל הקנרי הבא. זמן לא רב לאחר מכן החלו הביצים לבקוע - כמאתיים זחלים רעבים, שבמבט ראשון נראו חסרי אונים: גון גופיהם לבן-צהוב, ראשיהם חום כהה, נטולי רגליים. במבט מקרוב מגלים סיפור אחר לגמרי: כל אחד מהזחלים מצויד במערכת לסתות חזקות בצורה בלתי רגילה ובתיאבון שאין שני לו. אף אחד מהם לא בזבז זמן. הם החלו לזלול את דרכם לתוך גזע העץ ברעבתנות חסרת גבולות.

בעלי הבית שבחצרו התרחשה ארוחת השחיתות הזאת לא היו מודעים למתרחש. בעוד שמעבר לקליפתו החיצונית של הגזע נברו הזחלים בקרבי העץ ורוקנו אותו מתוכן, פשוטו כמשמעו, מבחוץ הוא עדיין נראה בריא. זאת הייתה הסיבה לכך שבאחד מימי הסערה שהתחוללה לפני כשבועיים ניתק משב רוח עז את חלקו העליון של הדקל מהגזע והעיף אותו על חלונה האחורי של מכונית מאזדה כסופה שחנתה ברחוב שלידו.