מהבריכה למופע

קיץ תוסס של שילובי תיירות ותרבות, מהפקות עצמיות ועד לחבילות משותפות של מלונות עם מוסדות תרבות מובילים

האולם הקטן של תיאטרון מראה בקריית שמונה לא היה מלא, אבל הנוכחים בהצגה "שירלי ולנטיין" רוו נחת - מהשחקנית קארין מרום ומהמחזה שובה הלב. לא בטוח שהקהל היה מגיע להצגה הזו בתיאטרון האזורי בקריית שמונה לו התאכסן, נניח, בצימרים באזור, אבל זה היה חלק מסוף שבוע תרבותי שערך מלון הגושרים, המשלב נופש עם תרבות משלל סוגים.

בנוסף לאטרקציות הקבועות - הטבע הקסום שבסביבה, מרכז ספורט וספא - החליטו לאחרונה להרחיב את היריעה גם לתחום התרבות, מתיאטרון ועד תרבות היין, שגם לה מוקדשים סופי שבוע עם סיורים, הרצאות וכמובן טעימות.

החיבור של נופש ותרבות אינו חדש, אבל דומה שהוא תופס תאוצה ומשתנה תוך כדי תנועה. אנמה מירב אוחיון, משווקת ויועצת לאתרי תיירות, אומרת שהצורך בחידוש הגיע גם מהקהל. "אנשים כבר ראו הכול ומבקשים להרחיב את חוויית התיירות. הם רוצים תוכן חדש, ערך מוסף וגירויים חדשים".

זכות הראשונים לשילוב המוצלח של תיירות ותרבות שמורה לשני מלונות גליליים - פסטורל בכפר בלום ומצפה הימים שבין ראש פינה לצפת. פסטורל ייסד לפני 32 שנה את "ימי המוסיקה" - פסטיבל מוזיקה קלאסית שהפך למוסד אייקוני ומתקיים מדי שנה ביולי. בנוסף, מתקיימים לצדו לאורך השנה כעשרה סופי שבוע מוזיקליים עם שלל אירועי מוזיקה, מופעים ועוד, וגם סדרת הרצאות אחת לחודש בנושאים ברומו של עולם.

מצפה הימים בחר להקדיש כל חודש לנושא מרכזי (מתקשורת, דרך רוחניות ועד נדידת ציפורים) שסביבו נרקמים אירועים, טיולים, הרצאות, סרטים, סדנאות ועוד. בין המרצים: סופרים, משוררים, עיתונאים, אמנים ושפים.

מלון ממילא ומלונות דן בירושלים, בחרו בקונספט של שיתוף פעולה עם מוסדות תרבות מובילים בעיר. ממילא מציע במהלך חודש יולי סופי שבוע שבהם מקבלים האורחים כרטיסים למופעי מוזיקה במוזיאון ישראל או בבריכת הסולטן, כמו גם כרטיסים למוזיאון ישראל וסדנת טעימות יין במלון.

מלונות דן בשיתוף עם הקאמרטה הישראלית, מציעים חבילות הכוללות כניסה לאחד המופעים במסגרת פסטיבל לילות ספרד שמתקיים בימק"א בסוף השבוע של 24-21 ביולי. בין המופעים יהיו קונצרטים וחגיגת פלמנקו. מלונות דן גם יוצאים הקיץ בשיתוף פעולה עם תיאטרון אורנה פורת, ובתי מלון בארץ (חיפה, אילת, קיסריה וירושלים) יזמינו את ילדי האורחים לצפות בהצגות איכות.

רשת ישרוטל השקיעה מיליונים בהקמת "תיאטרון ישרוטל" באילת, אולם של 620 מושבים, ובו מופעים מושקעים בנוסח לאס וגאס, ונקראים מופעי WOW. השנה המופע מוקדש למים: מסכי מים ממוחשבים, כתובות מים באוויר, גשם ועוד. הרשת השקיעה כ-15 מליון שקל במופע, והוא יועלה כשנה וחצי ברציפות, ערב ערב. אורחי הרשת יכולים לרכוש כרטיסים מוזלים.

בנוסף, מקיימת הרשת אחת לשנתיים פסטיבל תרבות ומוזיקה בפארק תמנע, שהשנה מתוכנן לספטמבר. בפארק המדברי מוקם מתחם ענק עם 5,000 מושבים, דוכני מזון ומזכרות, וייערכו בו מופעים בשלושה ערבים עם אמנים כמו שלמה ארצי, משינה וגיל שוחט.

מלונות רבים בוחרים להפיק את אירועי התרבות בעצמם, מתוך רצון להתאים אותם לקהל היעד, אך בשוק פועלות כמה חברות שמספקות תוכן תרבותי מגוון, כשהמלון נותן את הפלטפורמה בלבד. רעות קשרי תרבות, קתדרה או בית תרבות, משתפות פעולה עם מבחר בתי מלון בארץ. הן אמונות על התוכן שכולל מרצים, אמנים ועוד, רוכשות חדרים במלון ומציעות לקהלים שלהן חבילת אירוח תרבותית. האפשרויות נעות מהיסטוריה ואמנות ועד הומור ובריאות, כדי לכוון למספר רב של קהלים. החיסרון הוא שהקהל מצומצם וחוזר על עצמו, אולי כי המחיר די גבוה (בממוצע 1,500 שקל לאדם).

חברת גלובל אקספיריינס משתפת פעולה עם מלון האמנות אלמא בזיכרון יעקב ומציעה סופי שבוע נושאיים עם מפגשים/הרצאות בשילוב עיתונאים, סופרים וכדומה, וכן מופעים מוזיקליים וסיור אמנות שמארגן המלון. האירועים סגורים ליתר אורחי המלון. בעיניי זו החמצה ואובדן של קהל פוטנציאלי, אך שיתוף הפעולה הזה עדיין צעיר ונבחן בחודשים האחרונים.

גם המלון הסקוטי לא נשאר מאחור. מלבד סיור בעיר טבריה, מתקיימים מדי יום שישי מופעי מוזיקה מגוונים. מלון רוטשילד 22 התל אביבי מפנק את אורחיו בחודש יולי עם כרטיסים למחזמר של מיומנה, ומלון ווסט מזמין להופעה ייחודית ביולי (רותי נבון או קובי אריאלי) עם ארוחת ערב.

באילת מתקיים מדי שנה פסטיבל הג'אז, שהשנה חוגג 30, ומציג תוכנית עשירה במיוחד: 30 הרכבים מהארץ ומחו''ל, מיוני רכטר ומרינה מקסימיליאן ועד לצ'יק קוריאה.

השנה עבר הפסטיבל ממלונות ישרוטל לקראון פלזה, והוא יתקיים בשבוע האחרון של אוגוסט. נותר רק לקוות שהמגמה תימשך, ושגם המחירים יתייצבו על אופק סביר, שיאפשר לקהל רחב יותר וצעיר יותר ליהנות מהמבחר.

פסטיבל כדורים פורחים

פסטיבל הכדורים הפורחים מתקיים גם השנה בשני מוקדים: במעיין חרוד בגלבוע (14-15.7) ובפארק הבשור (אשכול) בצפון הנגב (21-22.7). לפסטיבל יגיעו טייסי כדורים פורחים מהארץ ומהעולם, שימריאו למטס צבעוני מרהיב. עם חשיכה יתקיים מופע קרקסי מודרני המשלב להטוטנים, אקרובטים, מוזיקה ואלמנטים של אור. 139 שקלים לאדם, 449 למשפחה, כולל לינת שטח בפארק וכל המופעים. www.gobalon.co.il