גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תצליחו להחזיק בלי סמארטפון

החוקרים עדיין בודקים את ההשפעות הפסיכולוגיות והבריאותיות של ההתמכרות שלנו לסמארטפונים, אבל דבר אחד בטוח: רובנו לא יכולים אפילו כמה דקות בלעדיהם. מחקר ישראלי חדש בחן את התופעה וחזר עם כמה מסקנות מפתיעות ועם שאלון שיעזור לכם לבדוק: האם גם לכם יש קריז למסך >

"הבת שלי הופיעה באיזה קטע ריקוד בבית הספר. כל ההורים באו כמובן, הילדים רוקדים, וכל אחת ואחד מהצופים פשוט חוסמים את שדה הראייה שלהם עם הסמארטפון מול העיניים. זה נראה כאילו כולנו בתוכנית להגנת עדים. הילדים לא היו יכולים לראות את ההורים שלהם וכולם צופים באיזה סרטון מחורבן של משהו שקורה כמה מטרים מהם! תסתכלו על הילד! הרזולוציה על הילדים היא מטורפת, אם רק תסתכלו! הם לגמרי HD! למה אתם מצלמים את זה?! אתם הרי אף פעם לא תצפו בזה. גם לא בעוד מיליון שנה, אין סיכוי שתצפו בדבר הזה, שפספסתם בפעם הראשונה כי הייתם עסוקים בלצלם. אתם לא צופים בזה, אתם רק שמים את זה בפייסבוק שאחרים יצפו. ונחשו מה? גם הם לא צופים בזה. הילדים האלה רוקדים בשביל אף אחד!"

[לואי סי.קיי, מתוך המופע "או מיי גאד", 2013]

הקטע המופתי של הקומיקאי לואי סי.קיי שמופיע למעלה עובד הרבה יותר טוב כשרואים את סי.קיי מבצע אותו, ובכל כתבה אחרת, היינו מוותרים על התמלול ופשוט מוסיפים קוד לסריקה באמצעות הסמארטפון, או מפנים אתכם לגוגל עם מילות חיפוש. אבל בכתבה הזו לא יהיו קודים לסריקה ולא הפניות חיצוניות.

אדרבא, אנחנו מפצירים בכם לגשת אליה נטולי סמארטפונים. אתם יכולים לראות בזה את המבחן העצמי הראשון: כבו את הסמארטפון לגמרי, שימו אותו בצד, ואז גשו לקרוא את הטקסט. כשאתם מסיימים וחוזרים אל המסך - נסו לשים לב לתחושות ולמחשבות שלכם בכל נקודה.

מה אתם מרגישים כשאתם מסיימים לקרוא את הטקסט? צורך מיידי לגשת אל המכשיר? וכשאתם ניגשים לסמארטפון, מה התחושה? ציפייה? התרגשות? חרדה? דריכות? ובהמשך, כשאתם מדליקים את המכשיר: האם אתם בודקים הודעות? מחכים שתצוץ התרעה? ומה תרגישו לא תגיע התרעה והמכשיר יישאר דומם? שמחים? חרדים? אולי העיניים שלכם יתפתו לשוטט אל הצד העליון ולבדוק את חיווי הקליטה?

אנחנו ממליצים לבחון את התחושות שלכם לעומק, ואם אתם לא מוצאים את המילים המתאימות לבטא אותן, מצורפת בעמוד הבא טבלת רגשות שפורסמה ב-Harvard Business Review. אתם עשויים להיות מופתעים ממה שאפשר ללמוד על עצמכם ברגע שאתם עושים מאמץ לבטא את רגשותיכם.

המהפכה הטכנולוגית שבראשה צועד הסמארטפון הפכה לחביבת החוקרים באקדמיה, שעוסקים בשאלת ההתנהגות ההתמכרותית הנלווית לשימוש בטלפון החכם (חלקם אף ממליצים על נקיטת אמצעי אזהרה ויזואלים שיוצמדו למכשיר). הבשורה שיוצאת מהאקדמיה בנושא זה בשנים האחרונות מטרידה: ההתמכרות לסמארטפון תהיה ההתמכרות הגדולה של המאה ה-21.

כך, למשל, במחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, בשנת 2010, נמצא כי 10% מהמשתתפים היו מכורים לטלפון החכם. לא רק זאת, אלא ש-34% דירגו את עצמם ככמעט מכורים, 75% הודו שאינם יכולים ללכת לישון אם הטלפון החכם אינו נמצא לידם ו-75% דיווחו כי הסבירות שישכחו את הארנק שלהם גבוהה יותר מאשר הסבירות שישכחו את הטלפון החכם.

שבע שנים חלפו מאז אותו מחקר בקליפורניה, ובמחקר מהעת האחרונה שביצעה Ofcom, רשות התקשורת הבריטית, נמצא שקרוב למחצית ממשתתפי המחקר דיווחו על כך שהם "לגמרי מכורים" לטלפון החכם. מחקרים שנערכו בשווייץ דיווחו כי שיעור משמעותי ממשתתפי המדגמים, כ-30%, העידו על עצמם כעל מכורים למכשיר הנייד. ממצאים דומים נמצאו גם בחלקים אחרים בעולם כמו דרום קוריאה, הודו או אוסטרליה, שאף מכנה את עצמה "אומה של מכורים לטלפון החכם".

"ככל שידוע לי, בישראל טרם בוצע מחקר לבדיקת התנהגות התמכרותית של ישראלים בטלפון החכם", אומרת מאיה בלאו, מאסטרנטית במחלקה ללימודי המידע באוניברסיטת בר אילן, שביצעה מחקר בנושא תחת הכותרת "ניתוח בין דורי של גורמי ניבוי להתנהגות התמכרותית בקרב משתמשי טלפונים חכמים".

במחקר השתתפו 209 משתמשים ישראלים בעלי נתונים דמוגרפיים שונים, המייצגים שלושה דורות של משתמשי טלפונים חכמים: דור ה-X (ילידי שנות ה-60 וה-70), דור ה-Y (ילידי שנות ה-80 וה-90) ודור ה-Z (כולל את העשור הראשון של שנות האלפיים). המשתתפים ענו על שאלון שהתבסס על מדד ה-SAS להתנהגות התמכרותית (גרסה של השאלון מופיעה לאורך הכתבה והקוראים מוזמנים לבחון את עצמם). הגורמים שנבחנו היו לחץ חברתי לשימוש בטלפון חכם, רווחים רגשיים מהשימוש בו, סוגי אפליקציות בשימוש מדורגות לפי מידת השימוש, צורכי המשתמש ומאפייני אישיות שלו.

בניגוד למה שנהוג לחשוב על ישראל כאחת המדינות עם אחוז גבוה מאוד של סמארטפונים לנפש, ממצאי המחקר של בלאו דווקא מעודדים: רק כ-6% מאוכלוסיית המדגם שלה קיבלו ציון ממוצע של 4 ומעלה, מתוך 5 (במחקר המקורי, הניקוד הוא עד 5; בשאלון המפורסם כאן, הניקוד הוא עד 4). "יחד עם זאת", היא מסייגת, "גם אם בחלק מהמחקרים שיעור המכורים אינו גבוה מאוד, הנתונים מרמזים על כוחם הממכר של הטלפונים החכמים. כמו כן, מספרם ההולך וגדל של מרכזי טיפול בהתמכרויות בארץ, שהוסיפו אל סל השירותים גמילה מהתמכרות לטלפון החכם, הם ראיה לכך שהתופעה לא פסחה על ישראל".

בלאו (31) אורזת בימים אלה מזוודה לקראת כנס iConference בסין - כנס אקדמי בינלאומי שאליו מגיעים חוקרים בתחומי המידע ושיתקיים בסוף החודש. בכנס יוצגו ממצאי המחקר שעשתה בלאו בהדרכתה של ד"ר מעיין ז'יטומירסקי-גפת, ושעובדו למאמר שפורסם בנובמבר בכתב העת Computers in Human Behavior.

הרעיון למחקר התחיל אצל בלאו בנקודה אישית למדי: "בשנת 2013 גרתי בדירה עם שתי שותפות", היא משחזרת, "ובזמן הזה, לרוב הצעירים בני גילי כבר היה סמארטפון, אבל אני עדיין נשארתי עם מכשיר סוני אריקסון. כשנכנס הפיצ'ר של ה-V הכחול לאפליקציית ווטסאפ, התחלתי לשים לב לאלמנט הרגשי שנלווה לחידוש הזה באפליקציה. אנשים היו אומרים לי 'אבל מאיה, ראיתי שהוא היה מחובר, אז הוא ראה ששלחתי לו את ההודעה ובכל זאת הוא לא הסתכל או ענה'".

ערב אחד, היא ממשיכה, בזמן שישבה לארוחה עם שתי השותפות, התקבל צליל התרעה, והשותפה שלה הושיטה יד למכשיר שלה כדי לקרוא את ההודעה שקיבלה. "ואז קרה משהו מעניין. קודם כול, ראיתי איך גם השותפה השנייה פותחת את הסמארטפון שלה, אף על פי שהצליל היה שונה - כי אולי ההתראה על ההודעה הזכירה לה את הטלפון שלה. אבל יותר מזה: גם אני הושטתי יד לסוני אריקסון הישן שלי, שאין בו ווטסאפ, ופשוט בהיתי במסך. ופתאום זה בא לי בבום".

איך מגדירים התמכרות

"האם את/ה מכור לסמארטפון" היא שאלה פופולרית שחוזרת על עצמה בשאלוני בחן את עצמך ברשת. גם שיחות סלון גולשות לא פעם למועקה הנלווית לשימוש המוגזם שנעשה במכשיר. פרודיות על צילומי סלפי שיצאו משליטה מנחמים את המכורים עם קצת הומור עצמי, ולאלה נלווית גם רשימה של אפליקציות מעודכנות, כמו זאת שמדווחת בסוף היום כמה פעמים נגע/ה המשתמש/ת במסך, שמנסות לעזור לך להיגמל מהנייד באמצעות, ניחשתם נכון, הנייד.

התמכרות היא משהו הרבה פחות מלבב ומצחיק. על-פי הספרות המחקרית, התופעה מוגדרת כהתנהגות המשמשת כדי להפיק הנאה וכדי להקל על תחושות של כאב או לחץ. הפרעה זו מתקיימת כאשר האדם אינו מסוגל לשלוט בהתנהגות או להגביל אותה חרף תוצאותיה המזיקות. התמכרויות לטכנולוגיה, לאינטרנט או למדיה מובדלות בספרות המחקרית מהתמכרויות פיזיולוגיות ונקראות "התמכרויות התנהגותיות" ומתוארות כאינטראקציה מוגזמת בין אדם לבין מכונה.

"ספקטרום ההתמכרות הוא מורכב", מחדד ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל מרכז עצמאי לטיפול בחרדות ובהתמכרויות. "יש שימוש לרעה ויש התמכרות. כולנו משתמשים בסמארטפונים שלנו לרעה, ברמות מסוימות, הבעיה היא שקשה לשים את הגבול בין שימוש לרעה ובין התמכרות באופן ברור".

בוא ננסה בכל זאת.

"התמכרות זה מצב שהמנהג משתלט עליי. למשל, לא ציפיתי שכל היום אני אשב בטלפון ויהיו לי חברים רק בפייסבוק, אבל אני מוצא את עצמי שוב ושוב נמשך לזה. ואז יש ביטויים לתסמונת גמילה שמלווים בסימני מצוקה כמו דפיקות לב, קוצר נשימה ומחשבות כמו מה יקרה אם אני לא אהיה זמין או אם הטלפון יישבר או יאבד. אז יש עלייה במינון השימוש בדומה למה שרואים בהתנהגות התמכרותית אחרות".

לאילו עוד התנהגויות כדאי לשים לב?

"אנחנו רואים הרבה חוסר יכולת לוותר על הסמארטפון ולשים אותו בצד לפרק זמן מסוים. אפשר לשים לב לכך גם כשאנשים מתלוננים שאי אפשר להיות איתך כי אתה כל הזמן בטלפון או שבעבודה אני מרגיש שאני לא מצליח לתת תפוקה, כי אני נמצא הרבה זמן בנייד. או למשל, כשבמקום לבלות עם הילדים, אתה מוצא את עצמך כל הזמן בטלפון, או כשמישהו רוצה לשבת עם ההורים לארוחת ערב, אבל נמצא מול המסך תוך כדי. זה הפער החזק של ההתמכרות - היא מרחיקה אותך מהאני מאמין שלך".

מה תראה להערכתך עוד כמה שנים בקליניקה?

"אני חושב שנראה יותר התמכרויות התנהגותיות מהסוג הזה. אם עד לפני דור היינו עסוקים יותר בהתמכרויות לסמים, עכשיו אנחנו עסוקים בהתמכרויות התנהגותיות".

"הטלפון הנייד הוא מצד אחד טכנולוגיה נפלאה, אבל מצד שני יש אנשים מסוימים שעבורם זה הופך לקללה", מתייחס גם אלכס ביאלוסטוצקי, מנהל מרכז אחווה לטיפול בהתמכרויות שממוקם באלפי מנשה.

לאנשים עם נטיות להתמכרות, אני מניחה.

"אצל למעלה מ-50% מאוכלוסיית המכורים שנגמלים מהימורים או מאלכוהול יתפרצו התמכרויות אחרות. אלכוהוליסט משוקם יכול להתמכר לעבודה, למשל. בגלל הנוחות שמציע הסמארטפון, הוא הופך להיות בשנים האחרונות אובייקט של התמכרות עבור אותם מכורים".

מגיעים אליך למרכז אנשים שיש להם בעיית התמכרות של ממש עם הסמארטפון?

"עכשיו סיים אצלנו טיפול בחור נחמד שעבד עליי, ממש כמו נרקומן. הוא הפקיד אצלנו את האייפון, אבל נכנס לתהליך עם אפל-וואץ' שהוא הבריח לתוך המרכז. הוא ישב עם השעון הזה כל הזמן בפגישות, ורק אחרי ארבעה ימים הבנו שלמעשה הוא מחובר לנייד שלו כל הזמן דרך השעון. זה כמו אלכוהוליסט שמחזיק חצי בקבוק וודקה בתיק".

מתי לדעתך התנהגות הופכת להיות התמכרותית?

"ההגדרה הנכונה נמצאת אצל האדם בינו לבינו - אחד יכול לשחק קנדי קראש בצורה אובססיבית, השני יגלוש בפורנו והשלישי יגלוש לאתרים של אוניברסיטאות. כשאדם ישים לב שפתאום נגזלו לו שעתיים ולא לפי החלטתו - זו בעיה. כמו שאומר המסומם: 'פתאום איבדתי את עצמי; זה לא אני, זה הסם מדבר'".

תחושת ביטחון ושליטה

נקודת ההנחה לגבי השימוש בטלפונים החכמים היא מה שנתפס כמדרון חלקלק בין הדורות. הורים צעירים, שהם בעצמם משתמשים כבדים, חרדים מהעתיד שמחכה לילדיהם שעוד בשנתם הראשונה כבר יודעים לצלם סלפי ולהשתמש במסכי מגע. "לפני כמה מאות שנים, דור היה יכול להתפרס על תקופה ארוכה של עשרות שנים, ומאחר שאנחנו נמצאים בתקופה שיש בה הרבה שינויים, אז הדורות מתקצרים", מסבירה בלאו. "הרי מה שהופך דור לדור זאת תודעה משותפת, אירועים היסטוריים, חוויות ותחושות משותפות. בימינו, דור ה-Z זה דור של עשר שנים בלבד שנגמר בשנת 2010, והדור שאחריו מכונה דור האלפא. הילדים שיהיו לי, כבר לא יהיו דור עוקב אחריי, ואין לזה תקדים היסטורי, מה שמעלה הרהורים על פערים בתקשורת שיהיו בין הדורות".

מי הדור שנמצא כבעל מאפיינים רבים יותר של התנהגות התמכרותית?

"דור ה-Y הוא הדור בעל מידת ההתנהגות ההתמכרותית הגבוהה ביותר באופן מובהק בהשוואה לשני הדורות האחרים".

אז הצעירים פחות מכורים מהמבוגרים?

"כן, בין היתר, כיוון שהמעבר ממצב של מיעוט טכנולוגי לשפע עלול להוביל לשימוש מופרז ולהתנהגות התמכרותית. ומצד שני, אפשר לשער שצעירים שנחשפו אל הטכנולוגיה בגיל מוקדם והיא טבעית בעבורם, מסוגלים להתמודד עמה באופן קונסטרוקטיבי יותר, ואינם מפתחים בה תלות או מתמכרים אליה".

ובכל זאת, יש חשש אמיתי מהעובדה שהילדים מחוברים לסמארטפון.

"השימוש של הילדים בני דור ה-Z בטלפון החכם מוגבל בדרך כלל על-ידי ההורים ועל-ידי צוות בית הספר, אבל המחקר מצא כי משך זמן השימוש ביום היה דומה אצל כל הדורות, כשש שעות ביום בממוצע, ולכן השפעתה של הגבלה זו על הדור הצעיר אינה ברורה. אגב, משך שעות השימוש בטלפון אינו עומד בקשר ישיר להתנהגות התמכרותית. ובכל מקרה, אם ההורים או המורים רוצים לשלוט על אופן השימוש של הדור הצעיר בטלפונים החכמים, אז הם צריכים להוות דוגמה בעצמם".

אבל דור ה-Y, הדור שלך, הם הבעיה בעצמם.

"נכון, אבל אני לא שופטת את הדור שלי על זה. אני לא חושבת שאנחנו דור של מכורים לנייד שלא אוהבים להתמודד ורק רוצים חיזוקים. יש סיבות לכך. אנחנו גדלנו בסביבה ובתרבות אחרת מדור ה-X ומדורות שקדמו להם, אנחנו שונים ולא ממש מבינים אותנו. משמיעים הרבה ביקורת ומשמיצים אותנו, וחבל. המחקר שלי הוא בעצמו דור Y כי אני לא מנסה לשפוט, אני באתי לשאול שאלות וזה גם מה שמאפיין את הדור שלי. המחקר מפתיע בכך שהוא מצא שאנחנו חיים עם הסברה הלא נכונה, שלפיה ההתמכרות היא ליניארית. זה לא שעכשיו אם אנחנו כל-כך מכורים, אז הדור הצעיר בכלל יהיה מכור ואפילו יותר. הדור הבא לא בהכרח יותר גרוע ובזה אנחנו לגמרי מנצחים".

הגורם המשמעותי השני המשותף באופן מובהק לכל הדורות בניבוי התנהגות התמכרותית לטלפונים חכמים, כך מצאה בלאו, הוא הרווח הרגשי. בלאו מצטטת מחקרים שלפיהם השימוש בטלפון החכם גורם לאופוריה, יוצר בקרב המשתמש את התחושה שהוא מוערך ואהוב, מרגיע ומרומם את מצב הרוח, ויוצר בקרב המשתמש תחושת ביטחון ותחושה של שליטה על חייו. ואילו ללא הטלפון החכם, עשוי המשתמש לחוש פחד בשל הניתוק מהסביבה. מחקר נוסף מצא כי הרווח הרגשי משימוש בטלפון החכם, בקרב משתמשים הסובלים ממצב רוח דיכאוני, הוביל להקלה של ממש בסימפטומים כמו בדידות, שעמום, חרדה, לחץ או חוסר שביעות רצון כוללת בחיים.

משתנה נוסף הנמצא במתאם גבוה עם התנהגות התמכרותית, לפי בלאו, הוא שימוש בטלפון החכם "ללא סיבה מיוחדת". ממצא שמשמעותו היא כי ככל שמשתמשים בטלפון החכם ללא סיבה, כלומר מתוך שעמום, כך נוטים יותר לפתח התנהגות התמכרותית. "כל הממצאים הללו מובילים למסקנה כי התוכן, המידע והטכנולוגיה פחות ממכרים עבור המשתמשים", מסכמת בלאו, "אפליקציות מידע והצורך במידע נמצאו במתאם שלילי עם התנהגות התמכרותית בטלפון החכם".

חדשות רעות למפתחי האפליקציות, שעובדים שעות נוספות כדי לגרום לנו להתמכר.

"השאלה שהם צריכים לשאול את עצמם היא מה הפונקציונליות של האפליקציות שהם מפתחים, אם הן מספקת מידע או שנותנת סיפוק רגשי. אם האפליקציה לא נותנת לי משהו רגשי או ממלאת חלל, אז אין סיבה שמישהו יתמכר לאפליקציה למציאת זמני רכבות, למשל".

24 שעות בלי סמארטפון

אי אפשר להגיד שדור ה-Y לא מודע לעצמו ולקשריו האובססיביים עם הטלפון הנייד. דוגמה לכך - אחת מיני רבות - אפשר למצוא במיזם היום ה"לא-דיגיטלי" שמצוין מאז שנת 2014 בחודש מארס, יוזמה של הקמפיין הישראלי undigitize.me, שמנסה לאתגר את המשתמשים להיגמל ליום אחד מהנייד. רק יום אחד. האם הם יצליחו? לא ברור. מה שבטוח, שזה מלווה באחלה בירה ואירועי אמנות.

מאחורי המיזם עומדים ליאור פרנקל ושי נצר, שבמהלך סוף השבוע האחרון הציעו תוכנית אמנותית ותרבותית מרשימה במסגרת אירועי היום הלא דיגיטלי. מטרת המיזם של השניים היא "לעורר שיח סביב השימוש המוגזם והתלות הגדולה שפיתחנו כלפי העולם הדיגיטלי ככלל והסמארטפון בפרט". המסר העיקרי של המיזם שעושה שימוש רב בייצוגי אמנות שונים, הוא לנקוט "דיאטה דיגיטלית שכוללת מינון ותעדוף".

בין אירועי האמנות, נפתחה תערוכה בבר הבוקסא בתל אביב תחת השם Who's in charge. "התערוכה עוסקת בשאלה מי אחראי", מסביר נצר, "אני אחראי על הטלפון שלי או הטלפון אחראי עליי? מי מטעין את מי? אני את הטלפון או שהטלפון מטעין אותי? אני מטעין את הלייקים? הלייקים מטעינים את הכתיבה? יש פה הרבה סימני שאלה".

לצורך התערוכה, הופץ קול קורא שמזמין אמנים לעסוק בקשרים המורכבים שיש לאנשים עם הסמארטפונים. נצר מדווח כי "150 אמנים הגיבו לקול קורא ושלחו לי הצעות לעבודות או עבודות, לחלקם אפילו לא הספקתי לחזור. מתוכם נבחרו 12 אמנים להציג בתערוכה שמורכבת מעבודות איור, ציור ופיסול בסגנונות שונים: אורבני, סטריט ארט או אבסטרקטי".

הכניסה לתערוכה היא, כמובן, בלי טלפונים ניידים, והיא פתוחה עד יום ראשון הקרוב (תערוכה נוספת מתוכננת בקרוב, כרגע ללא תאריך). "האמנים שנבחרו להציג הם ממגוון הגילאים והאזורים בארץ ובעלי רקע מגוון", אומר נצר. "יש מרצה לאנימציה ולצידה מציג חייל משוחרר בן 21 מחיפה שעשה גרפיטי ענק בקריות בנושא. עבודה אחרת היא של מישהי שאין לה רקע באמנות והיה לה רק רעיון מצויר, על דף גזור בצורה עקומה, של בן אדם שהפך להיות מעמד לטלפון. אני חושב שבגדול - זה מה שהפכנו להיות".

מבחן ההתמכרות

על כל אחת מהשאלות שלהלן, תנו ציון מ-1 עד 4 לפי הקריטריונים הבאים:

1 במידה מועטה.

2 במידה בינונית.

3 במידה רבה.

4 במידה רבה מאוד.

עם סיום השאלון חשבו את התוצאות והשוו אותן למדד המופיע בסופו

1 ההתעסקות בטלפון החכם שלי תופסת חלק חשוב בחיי

2 אני חושב/ת על הטלפון החכם שלי גם כשהוא אינו בהישג ידי

3 אני מתעסק/ת בטלפון החכם שלי יותר זמן מכפי שהייתי רוצה

4 קשה לי להימנע משימוש בטלפון החכם שלי גם בזמן הרצאה, פגישת צוות, פגישה עם אנשים, שיחה עם חבר/ה וכו'

5 אני נוהג/ת לבלות עם המכשיר גם בשעות לילה מאוחרות ולפני השינה, ואף על חשבון שעות שינה

6 אני בודק/ת כל הזמן אם יש לי הודעות/עדכונים, גם אם לא קיבלתי התראה על כך

7 ניסיתי ללא הצלחה לצמצם את זמן ההתעסקות שלי עם הטלפון החכם שלי

8 הלימודים/העבודה שלי נפגעים כתוצאה מהשימוש בטלפון החכם שלי

9 אני סובל/ת מכאבי צוואר, פרק כף היד, כתפיים, כאבי ראש, סחרחורות ויובש בעיניים לאחר התעסקות בטלפון החכם

10 אנשים קרובים אליי טוענים שאני מזניח/ה אותם כתוצאה מההתעסקות "המוגזמת" שלי במכשיר

11 יהיה לי קשה אם לא יהיה לי את הטלפון החכם שלי

12 אני לוקח/ת איתי את המכשיר לכל מקום, גם לשירותים, אפילו אם אני ממהר/ת להתפנות

13 מיד לאחר שסיימתי להשתמש בטלפון החכם שלי, אני מרגיש/ה דחף להשתמש בו שוב

14 לפעמים אני מדמיין/ת שאני שומע/ת את הטלפון החכם שלי

15 כשאני הולך/ת לישון, בדרך כלל הטלפון החכם שלי מונח לידי

16 לפעמים אני יוזם/ת שימוש בטלפון החכם שלי כדי להימנע מהתקשרות או מאינטראקציה עם אנשים סביבי

17 אני מתעצבן/ת כשמפריעים לי באמצע גלישה או שימוש באפליקציה

18 אני מרגיש/ה שהשימוש שלי בטלפון החכם שלי מונע ממני לקחת חלק בפעילויות חברתיות

19 אני נהנה/ית מהטלפון החכם שלי

20 אני משתמש/ת בטלפון החכם שלי כדי להפיג שעמום, עצבנות, כעס, בדידות או עצבות

21 הטלפון החכם שלי גורם לי להרגיש רגוע/ה ובטוח/ה בעצמי

22 אני חושב/ת שהחיים שלי היו משעממים וחסרי כיף ללא הטלפון החכם שלי

23 כאשר אני מתעסק/ת בטלפון החכם שלי, אני מצליח/ה לשכוח מהצרות שלי

24 אני נכנס/ת לנייד כשאני עצבני/ת, כדי להימנע מלהתמודד עם מה שמטריד אותי

25 אני מרגיש מדוכא/ת ולחוץ/ה כאשר המכשיר אינו בהישג ידי

26 עיקר השימוש שלי בטלפון החכם הוא באפליקציות חברתיות שבאמצעותן אני יכול/ה להכיר חברים חדשים

27 אני בודק/ת עדכונים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר מיד אחרי שאני מתעורר/ת

28 רוב התקשורת שלי עם חבריי וקרוביי היא דרך הטלפון החכם שלי

29 כשאנשים סביבי מתחילים להתעסק בטלפון החכם שלהם, אני תמיד עושה זאת בעקבותיהם, גם אם אין לי סיבה עניינית לכך

30 אני משתמש/ת בטלפון החכם יותר ממה שאני באמת צריך/ה או רוצה בגלל האנשים סביבי

תשובות

אם הניקוד מסתכם ב-91-120

צר לנו לבשר לכם, אבל אתם נמצאים בקבוצה של סיכון גבוה להתנהגות התמכרותית לסמארטפון. יש עולם יפה בחוץ, הרימו את העיניים מהמסך.

אם הניקוד מסתכם ב-60-90

אתם חלק מהרוב הגדול של משתמשי הסמארטפונים ונמצאים במקום טוב באמצע - אתם לא מכורים אבל בכל זאת עושים שימוש רב בטלפון החכם. המשיכו כך ותהיו בסדר.

אם הניקוד מסתכם ב-30-59

אתם או טכנופוביים או עסוקים מדי כדי להתעסק עם הנייד. שימו לב, בטח מישהו מתקשר אליכם והטלפון על שקט.

שאלון זה הוא חלק משאלון המחקר, שכלל 82 שאלות, במחקרה של מאיה בלאו ובהדרכתה של ד"ר ז'יטומירסקי-גפת מהמחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן. השאלון מורכב משאלות הנוגעות לרמת ההתנהגות ההתמכרותית של המשתמשים בטלפון החכם, וכן בגורמים הרגשיים ובגורמים החברתיים לשימוש בטלפון החכם. השאלון עבר התאמה לצורכי הכתבה.

כמה זמן

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה