גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורים של 17 שנים: מייקל רואץ', נזיר, קיבל משימה להתחפש לאיש עסקים - והגדיל את מחזור המכירות מ-50 אלף ל-150 מיליון דולר

רואץ' הסתיר את זהותו הנזירית 17 שנה כחלק מניסוי שכפה עליו ראש המנזר אליו השתייך. המטרה היתה להוכיח לעולם המערבי שכדאי ליישם את עקרונות הבודהיזם הטיבטי בניהול עסק. וזה עבד - ועוד איך עבד. מה הסוד שלו? ראיון מיוחד

במשך שבע עשרה שנה, בין 1981 ל-1998, ניהל גשה (התואר "מאסטר בבודהיזם", ה' מ') מייקל רואץ' חיים כפולים: בשעות היום הוא שימש כסגן נשיא חברת היהלומים "אנדין", שבבעלות הישראלים עופר ואיה עזריאלנט, במנהטן; ובשעות הערב, בלי שאיש ידע, הוא היה פושט את חליפת העסקים, עוטה גלימה וחוזר למנזר הבודהיסטי אליו השתייך בניו-ג'רזי. הסיבה להסוואה היתה משימה שהוטלה עליו על-ידי מורו ורבו, קן רינפוצ'ה (התואר "ראש המנזר היקר", ה' מ') גשה לוסנג ת'רצ'ין, להיכנס לחברה אמריקנית גדולה ובאמצעות יישום עקרונות הבודהיזם הטיבטי העתיקים, להפוך אותה למצליחה מאוד.

"קן רינפוצ'ה היה משוכנע", מספר רואץ', "כי החברה אותה אנהל תהווה מעבדה אידיאלית, שתוכיח כי באמצעות יישום עקרונות הבודהיזם הטיבטי העתיקים יגדיל העסק את מחזורו, את רווחיותו, ואף יעשה קפיצה ענקית".

כך נאלץ רואץ', שבמשך שנה התנגד לרעיון וניסה לבטלו, לאחר שנים בהן שהה במנזרים טיבטים, להסתיר את זהותו, לגדל את שיער ראשו, לנטוש את מלבושיו הנזיריים, לעטות חליפת עסקים ולצאת אל העולם הקפיטליסטי. זאת, כדי לאשש את השערת מורו ורבו ולהוכיח כי החוכמה הבודהיסטית הטיבטית העתיקה עובדת במציאות העסקית המערבית. כללי המשחק היו חד-משמעיים: אסור לגלות.

על תקופה זו כתב רואץ' את הספר "להב היהלום", שיצא לאור ב-1998 בארצות-הברית, ועד היום תורגם ל-16 שפות. השבוע יצא הספר לאור גם בעברית, בתרגומה של לאמה (התואר "מורה", ה' מ') ד"ר (למדעי המחשב) דבורה צביאלי, תלמידתו של רואץ', ישראלית החיה בארצות-הברית ומתמחה בתרגום כתבי קודש בודהיסטיים.

"כמו להצטרף אל המאפיה"

רואץ', יליד לוס-אנג'לס שגדל באריזונה, בוגר פרינסטון, החל את דרכו הבודהיסטית לאחר מפגש עם הדלאי למה בשנת 1975, שהפנה אותו ללמוד אצל נזיר בודהיסטי שמתגורר בארצות-הברית. אגב, רואץ' הוא המערבי הראשון שקיבל את התואר "גשה", לאחר כ-20 שנות לימוד, שבסופן נבחן בעל-פה, במשך שלושה שבועות, על-ידי 1,000 נזירים בודהיסטים. "תשובותיך חייבות לבוא מהראש, אסור לך להיעזר בכתבים", מספר רואץ'.

לישראל הוא מגיע היום (א'), יחד עם בת זוגו הרוחנית, לאמה קריסטי מקנאלי, כדי להרצות ולהעביר סדנאות המלמדות איך ליצור הצלחה וסיפוק בחיים ובעסקים על-פי חוכמת הבודהה, דברים שנסמכים גם על רזי הניסוי שערך.

בספרו מתאר רואץ' את הניסיון להיכנס לעולם היהלומים, ללא קשרים משפחתיים, "כמו ניסיון להצטרף אל המאפיה". מבחינתו, גם היציאה מן המנזר המגונן אל עולם העסקים התחרותי, הקפיטליסטי, בדאון-טאון מנהטן, היתה זרה, מבהילה ושקולה להצטרפות אל המאפיה. הלכה למעשה, הדרישה מרואץ' היתה להוכיח, שעל-ידי עזרה לאחרים, התחשבות, הוקרת המתחרים ואהבת העובדים והעמיתים, אפשר להתעשר, ובגדול.

באנדין הוכיח רואץ' ששיטה זו אכן עובדת. הוא הגיע לחברה כנער שליח, לאחר שהכיר את עופר עזריאלנט בקורס יהלומים, והעפיל לתפקיד סגן נשיא. בתפקיד זה הוא הפך את אנדין מחברה שהתבססה על הלוואה של 50 אלף דולר, לחברה בינלאומית עם מחזור של מעל 150 מיליון דולר. אגב, את השכר וההטבות שקיבל תרם לשיקום אחד מאלפי המנזרים הבודהיסטים שהסינים הרסו בכיבושם האכזרי את טיבט.

לאחר פרישתו מאנדין, הקים רואץ' את המכון ללימודי אסיה הקלאסיים; את האוניברסיטה הבודהיסטית באריזונה, "להב היהלום"; ואת חברת EBI, המעניקה שירותי טריינינג וקוצ'ינג לניהול ולפיתוח עסקים על-פי עקרונות הבודהיזם הטיבטי. בשנת 2000 יצא לשלוש שנות שתיקה (ריטריט) במדבר אריזונה עם בת זוגו הרוחנית, ובהתאם לעקרונות הבודהיזם, לפני יציאתו למדבר תרם את כל רכושו וכספו, "כדי להתחיל ללא שום דבר, כנהוג", לדבריו.

חוק הקארמה לעסקים

היום מסתובב רואץ' ברחבי העולם ומלמד אנשי עסקים כיצד לעשות שימוש בחוכמה העתיקה של הבודהיזם כדי להגיע להצלחה עסקית. אבל הוא בטוח שהעקרונות הרוחניים עליהם הוא מדבר רלבנטיים "לכל האנשים שרוצים להבין את חוק הקארמה, כדי לכוון את חייהם טוב יותר להשגת כסף, אושר ושפע, ולהעניק להם משמעות".

- גשה מייקל רואץ', איך עובדת הקארמה לטובת עסקים?

"ההבנה של הקארמה אומרת, שלדברים אין שום טבע פנימי להיות טובים או רעים, נכשלים או מצליחים. כל הדברים ניטרליים, ואנחנו נותנים להם את המשמעות לפי ההטבעה הקודמת שקיימת במיינד האנושי של כל אחד. זה אומר, שלכל דבר יש פוטנציאל להיות הצלחה מסחררת או כישלון חרוץ. מה שיממש את פוטנציאל ההצלחה הוא ההבנה של הסיבתיות: דברים קורים כתוצאה מהזרעים שאנחנו שותלים במעשינו, במילותינו ובמחשבותינו.

"אם רוצים לעשות הרבה כסף, חייבים לשתול זרעים שמביאים כסף ושפע, שהם זרעים של נדיבות, שיעזרו גם למישהו אחר להצליח. אמצעים אחרים חשובים, כמו פרסום נכון, שכירת עובדים נכונים וטכנולוגיה מתקדמת, הם דרכים לממש הצלחה, אבל הם לא מסבירים את הסיבה המהותית להצלחה.

"בבודהיזם עסק מצליח ורווחי לא עומד בסתירה לרוחניות, כי אם לדברים אין טבע עמוק משל עצמם להיות רעים או טובים, הרי שגם כסף הוא לא רע או טוב. השאלה היא רק אם השגת אותו בדרך ישרה ונקייה; אם אתה שומר על התייחסות בריאה אליו כל עוד הוא ישנו - נהנה מהכסף, שומר על בריאותך הנפשית והגופנית; ומשתמש בו לגרום טוב, או אז, איש עסקים עשיר יכול לעזור ולהביא לעולם הרבה יותר מאשר אם הוא עני.

"בגלל שהבנתי את עיקרון הקארמה, בכל פעם שהרווחנו כסף באנדין, תרמנו לצדקה".

- איה ועופר עזריאלנט הסכימו לדיל?

"איה ועופר שאלו אותי אם ארצה להיות אחראי על מחלקת הרכש, ואני שאלתי, האם כשאביא רווח כפול מהיום, תתנו לי לנהל כמו שאני מבין, כולל מתן כסף לפליטים טיבטים בהודו? הם הסכימו. כדי להצליח באמת, אתה צריך לפעול לפי העיקרון הזה בכל תחום בחייך, אתה נותן כמה שאתה יכול, וזה חוזר אליך".

חשיבה יוצרת עתיד

על-פי רואץ', "חוק הקארמה להצלחה נחלק לשלושה סוגים: הדברים שאתה עושה עם גופך, המילים שאתה אומר, והחזקה מכולן - מה שאתה חושב. זו קארמה חזקה מאוד, אפילו אם אתה לא אומר דבר או לא עושה דבר, כי מה שאתה חושב יוצר את עתידך. כשאתה מקנא, אתה לא שמח שאחרים מקבלים טוב, כך שאפילו אם אתה לא עושה שום דבר, לא יהיה לך טוב.

"לאנשי עסקים יש שתי מטרות בחיים: לעשות כסף ולהיות מאושרים ממנו. בעסקי היהלומים, למשל, אם המתחרה שלך הוציא קו תכשיטים יפה יותר משלך עליך לברך אותו, לפרגן לו ולשמוח בשמחתו. זוהי תפישה אחרת לגמרי של תחרות, להפוך לחבר של המתחרים שלך ולשמוח בהצלחתם. בזכות תפישה זו, תצליח הרבה יותר, כי מוחך בהיר ונקי ואתה יכול ליצור באופן הרבה יותר טוב".

- איך עושים כסף באמצעות הקארמה?

"כשאתה מתחיל עסק עליך להיות עם שותפים קארמטיים, זאת אומרת לקחת מישהו שמאוד זקוק לכסף, או מישהו שרוצה להתחיל עסק ולעזור לו. כשהתחלתי באנדין, מצאתי קבוצה של פליטות טיבטיות בהודו, שאינן מורשות לעבוד כי הן אינן אזרחיות. הן חיו במחנה פליטים בתנאים קשים מאוד, והיו סורגות סוודרים ונוסעות לצפון הקר כדי למכור אותם ברחובות.

"נתנו להן מחשבים שחברת HP תרמה, ולימדנו אותן איך לעבוד על מחשבים ואיך להקליד לתוכם ספרים טיבטיים ישנים בני אלף ואלפיים שנה, שמהם נותרו רק כתבי יד בודדים. פרויקט זה, שהיום הוא בן 20 שנה, תיעד עד היום 7,000 ספרים וכתבי יד עתיקים, שתורגמו והיום נמצאים ברשת האינטרנט פתוחים לכל אדם. בתוך 30 שנה הם ישלימו את כל העבודה. זאת שותפות קארמטית עם נשים עניות, ללא כל הכשרה וזכויות, שנתנו להן הכל ובגלל זה העסק של אנדין גדל במהירות".

- האם כל אחד יכול לתרום ולהבטיח בזה שהעסק שלו יגדל?

"יש להבין איך זה עובד. עליך ללכת בעצמך למקום, גם אם זה מחנה פליטים בהודו, שאגב, כריסטי חלתה בו מאוד בשל התנאים; עליך להציב שם את המחשבים בעצמך, וללמד אותם לעבוד עליהם, כאילו הם שותפים שלך ולא כאילו הם אנשים עניים שאתה עושה להם טובה; עליך לראות בזה מעשה למען ההצלחה שלך ושלהם.

"לעומת זאת, איש עסקים שרק חותם על שיק תרומה לא מעניק לעצמו הרבה קארמה טובה. אם תבין שהדרך הטובה לעשות עוד כסף היא לא רק לתת לאנשים עניים, אלא גם ללמד אותם לעזור לעצמם, אתה תבין מאיפה הכסף בא. אם אנשים יראו שאנדין וחברות נוספות עושות יותר כסף בזכות זה, וינסו לשנות את השיטה - הזמנים ישתנו. אנחנו צריכים לעזור לאנשים עניים כדי להפוך את עצמנו לעשירים".

- יש עוד אנשים וחברות בארצות-הברית שאתה מכיר שהתעשרו בשיטה הזאת?

"כן. רפאל סימונס, למשל, איש שחור שהתחיל ללא כסף והמציא את מוסיקת ההיפ-הופ. הוא השתמש בספר 'להב היהלום' והיום העסק שלו שווה 341 מיליון דולר. גם העסק במבו אנד במבל, של מייקל גורדון, הצליח בשיטה הזאת ובסוף נמכר לחברת לוריאל תמורת 50 מיליון דולר. דוגמה נוספת היא של שתי נשים מניו-יורק, שבכלל לא הכרתי, שהופיעו בתוכנית הבוקר טודייס' שואו וסיפרו שהצליחו מאוד בזכות הספר לאחר שעזבו משרות בסוכנות פרסום בניו-יורק, עברו לדירה והתחילו חברת פרסום עצמאית. היום, לאחר שש-שבע שנים החברה שלהן, קאפלן טאלר, שיש לה בניין בניו-יורק, הגיעה להיקף עסקים של 100 מיליון דולר".

- במשך שבע עשרה שנה חיית חיים כפולים, איך התמודדת עם זה?

"הגשה שלי, שהיה מספר אחד מכל 10,000 הנזירים וחכמי הדת שנפגשים מדי שנה בטיבט, הכריח אותי להיכנס לעסקים. הוא אמר לי, 'עליך לראות איך להביא את חוכמת הספרים למציאות האמיתית'. כעסתי מאוד ובמשך שנה נלחמתי בו. היום אני כמובן שמח שעשיתי את הניסוי הזה.

"בתחילת התקופה באנדין באמת אף אחד לא ידע. סיכמתי עם עופר שאני אעבוד ארבעה ימים, כדי שיהיו לי עוד שלושה ימים ללמוד ולהשלים את תואר הגשה במנזר. לאחר כארבע שנים, סיפרתי לעופר ואיה ולאחר מכן זה נודע לעוד מספר אנשים שעבדו אתי. אך זה היה סוד. המורה שלי אמר, 'אל תגיד להם, עליך לעשות כסף וזו תהיה ההוכחה. רק אז יאמינו לך'".

"במהלך התקופה, בכל פעם שעשינו מהלך בחברה ולא הצלחנו, הייתי שואל אותו, 'למה זה לא מצליח?', והוא היה מסביר לי במה טעינו, הוא היה המאמן והמדריך שלי, ואז היינו מתקנים לפי הדרכתו, וזה הצליח מאוד.

- לסיום, מהי "זוגיות רוחנית"?

"זאת אומרת ניהול יחסים לפי הקארמה. למשל, אם זוגתך אוהבת להתעורר מוקדם ואתה אוהב להתעורר מאוחר, בשותפות רגילה אתם תדברו על זה, אולי תתווכחו מעט. בזוגיות רוחניות אתה לא צריך לדבר, אלא לנסות ליצור קארמה טובה שתפתור את הבעיות בדרך קארמטית. כלומר, כשאתה עושה את הדברים למען מישהו אחר, במקום להיות אנוכי, מובטח לך שהדברים אצל זוגתך ישתנו לבד ותוך זמן קצר".

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב והלחימה תיארך כשישה שבועות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה