ספין האננס

מקומון ועיתון כלכלי בישרו שבעקבות הצלחת "הישרדות" גדל מאוד הביקוש לקוקוס ואננס. אכן, סיפור מעניין על טלוויזיה וההיסטריה סביבה וסקופ נאה, אם לא היה מנותק מהמציאות: מסקירה של שמונה חנויות נראה שאין עלייה ניכרת בביקוש לפירות טרופיים. מי יזם את הספין?

ב-2005, שנתיים לפני שחיינו השתנו ללא הכר בעקבות תוכנית מציאות מדומה, כתב אריאל הורביץ שיר צנוע לחוה אלברשטיין: "חבל שאין פה קוקוס, זה טוב ליהודים, זה טוב לערבים, ישר מן העץ, מתוק וטעים", כתב ולא ידע שנבואתו על פרי טרופי שיביא עתיד טוב יותר למזרח התיכון תתגשם.

אין ספק שלתקשורת יש חלק לא מבוטל בהצלחה יוצאת הדופן של "הישרדות"; אין יום שבו "הישרדות" לא מוזכרת בעיתונות, אם בנוגע לרייטינג, לגוום החטוב של פלוני ואלמונית, להפרות כללי האתיקה של הרשות השנייה, ואם בהקשר הקולינרי. אחד השיאים היה הטענה ש"הישרדות" הביאה לעלייה ניכרת במכירות האננס והקוקוס בישראל. לא לגמרי ברור מי עומד מאחורי הספין התקשורתי הזה, שלא היה מבייש את ביבי בשעותיו היפות, אבל אין ספק ששניים מאנשי "זמן תל אביב" ו"דה מרקר" הניחו בצד את אמנות הצלבת המקורות, שינסו מותניים וטענו שההיסטריה סביב התוכנית זלגה אל מדפי הפירות של קמעונאים ברחבי הארץ.

פנייה למשרד החקלאות ופיתוח הכפר העלתה שבחודשים האחרונים לא נרשמה עלייה בכמות האננס והקוקוס המיובאים לארץ. "לפי נתוני אגף המכס ברשות המסים, אפשר לראות שבינואר 2008 היתה עלייה מסוימת בכמות התוצרת המיובאת ואילו בפברואר היתה ירידה. במשך השנה האחרונה, מפברואר 2007 ועד היום, לא ניכרת מגמה, אלא ירידות ועליות אקראיות", מסרה דוברת המשרד, דפנה יוריסטה, וציינה כי במשך השנים אמנם אפשר לראות עלייה בייבוא הפירות.

עם זאת, הנתונים נכונים לייבוא בלבד, ולדברי המשווקים, רוב התוצרת הנמכרת בישראל מקורה בגידולים מקומיים. על פי מועצת הצמחים, ב-2007 גודלו ושווקו בישראל 1,500 טונות של אננס. רובם גדלים אצל כ-30 חקלאים בגליל המערבי, השרון והדרום. מחירו של הפרי נע בין חמישה ל-25 שקלים, ובעונת החורף עשוי להגיע גם ל-50 שקל.

אולי מגדי הורוביץ, מנהל ענף הפירות, תבוא הישועה? "זה קשקוש, סתם אופנה. כמו שרואים זר פרחים בטלנובלה", קבע חד משמעית, והפנה אותנו לרועי טויב, מגדל אננס ויו"ר מגדלי האננס בארגון. טויב, שצוטט בעיתון "דה מארקר" באומרו: "המגדלים מדווחים כי ההתעניינות בפרי עולה מרגע לרגע... [הם] מוכרים כל מה שהם מייצרים ואיש לא נותר עם עודפים", נשמע היום רגוע יותר.

אז יש עלייה במכירות האננס מאז "הישרדות" או לא?

"אני בתור מגדל לא יכול להגיד לך אם באמת יש עלייה במכירות, כי אני לא מוכר ללקוח הסופי. מה שכן, אנחנו יכולים לדווח על ביקוש טוב".

מה זה ביקוש טוב?

"שהכמות המוצעת היא הכמות הנמכרת".

זה לא קורה כל שנה?

"זה פרי שיש לו דרישה וזו מגמה מתמשכת. בזמן האחרון רואים את זה באופן יותר בולט. אולי 'הישרדות' תורם, אבל לדעתי מה שקובע זו העלייה ברמת החיים". יש לך נתונים מספריים על מכירות? "אני לא יכול להגיד לך מספרים, זה לא כמו מפעל לוופלים. כל אחד יש לו את מה שהוא יכול לספק".

אין גוף שעוקב אחרי זה?

"למועצת הצמחים יש רק את הכמות המשווקת".

גם יעקב סיזל, עוד מגדל אננס ששוחחנו עימו, אינו נלהב. "אני יצרן גדול, ואני לא רואה שום שינוי בביקוש. אני חושב שיש פחות סחורה בשוק בגלל נזקי הקרה, שפגעה בשתילים. בכל אופן", הוא מבטיח, "המחסור לא יצר שינוי במחיר".

מה דעתך על הקשר בין מכירות האננס ל"הישרדות"?

"נראה לי דמיוני, אני לא יודע. זה לא מסתדר. לא במחירים ולא בביקוש. בדרך כלל כשיש מחסור מצלצלים סוחרים ומבקשים. הפעם לא קרה כלום. זה נראה לי כמו ברווז. לא קרה כלום ולא נראה לי שמישהו אוכל יותר אננס".

לדבריו, האננס משווק כל השנה ונמכר בעיקר בקיץ. "זה שוק נישה, לא משהו שרואים בכל חנות ולא יומיומי, זה מוצר לקישוט במלונות ובאירועים", הוא משוכנע, ופוסק שכל העניין הוא לא יותר מגימיק שיווקי.

אדיר

דשדוש ברחובות בחיפוש הוכחות לטרנד החדש מזכיר ניסיון לפצח אגוז קוקוס עם השיניים מתסכל וחסר תוחלת. מצד אחד, באף אחת מחמש החנויות שדגמנו באקראי ברחובות תל אביב לא שמו לב לגידול בביקוש לאננס או לקוקוס, וברובן לא מחזיקים את הפירות הזניחים הללו במלאי. מצד שני, בעיתון כתבו שעם ישראל בטירוף טרופי.

איתי רז מחנות הפיצוחים יש לי בוטן בגבעתיים מזהה עלייה חדה במכירות הקוקוס. "כל שנה בט"ו בשבט אני מביא שק עם 50 קוקוסים ומחלק מתנה לקונים. השנה אנשים ביקשו את זה בהיסטריה. מכרתי עשרה שקים. היה ביקוש אדיר, ונוצר מחסור", הוא מעיד. אתה יודע אם זה קורה במקומות אחרים?

"תראי, אף אחד לא מחזיק קוקוס, וקשה להשיג אותו. יש יבואן אחד שמביא אותו". יש לך את הטלפון שלו? "לא, אין לי פה, אבל תראי, אף אחד לא קונה קוקוס כי אין ביקוש. אני מציג את זה בכניסה לחנות, וכשנכנסים אנשים אני מדבר איתם על הקוקוס. 50 אחוז באים בגלל הסדרה ו-50 אחוז בגלל שאנחנו מדברים על זה כל היום..."

ואין לך מספר של היבואן, שנשאל אותו על זה?

"...זה השיטות מכירה שלנו, אז אולי גם בגלל זה עלו המכירות". שמוליק ג'נאח, משווק אננס באזור המרכז, נשמע מבולבל אף יותר. כשהוא שומע את השאלה התמוהה שלנו הוא מתחיל לצחוק. "שטויות, סתם חושבים שאנשים קונים יותר אננס בגלל 'הישרדות'. לא נראה לי שזה נכון. יש פשוט יותר מודעות לאננס. אנשים לא היו מדברים על זה ועכשיו מדברים יותר, אבל המכירות? ברגע שרואים את המחיר, 'הישרדות' לא משנה. מי שקונה עכשיו תמיד קנה אננס", הוא אומר בביטחון.

אז אתה לא מוכר יותר?

"לא, לא. אותו דבר. יש פשוט יותר דיבורים, התלהבות. אולי-אולי יש כמה אנשים שקנו יותר. יכול להיות, את יודעת מה, אולי כן. לא בדקתי לעומק, אבל יכול להיות שיש כמה מקומות, עכשיו כשאני חושב על זה, שהתחילו לקנות יותר באמת".

איפה?

"בסופר חצי חינם מוכרים יותר מהר מכרגיל. בסניפים בחולון ובראשון לציון".

הקרה ואני

גם יהודה בן-חמו, ירקן מרמת השרון, סקפטי למדי: "אין עלייה רצינית. אני מוכר כרגיל, ואין משהו מיוחד, אולי קצת. תראי, אוהבים את הפרי, זה פרי טוב, תמיד קונים אותו".

עלייה של כמה אחוזים?

"אולי 20 אחוז, לא יותר, שלא יגידו לך 50 או 100 אחוז".

עלה גם המחיר?

"בטח, עלה בגלל הקרה. זה יקר מאוד. אם לא היה קר זה היה הולך הרבה".

אז אנשים מבקשים ואין?

"לא חסר. זה לא קשור ל'הישרדות', לא נראה לי. ככה חושבים כולם, אבל אנשים יודעים מה זה אננס עוד לפני 'הישרדות'. מה, אף אחד לא נסע לתאילנד?" אם ברמת השרון לא, מה עם גבעתיים, מעצמת פירות טרופיים בהתהוות, שממנה פרצה השמועה? לשלומי לוזון מחנות הפירות והירקות של הרצל אין ספק שהתוכנית טובה לעסקים. "יש ילדים שבאים עם ההורים שלהם ואומרים, 'הנה אננס, זה מה שיש ב'הישרדות'', וכל פעם מזכירים את זה בהקשר של התוכנית", הוא מעיד.

מתי זה התחיל?

"אני מוכר אננס די הרבה זמן, אבל בעבר מכרתי שלושה ארגזים בשבוע. היום זה עלה ל-10-15 ארגזים בשבוע. מאז שזה התחיל העברתי אותם למקום יותר אטרקטיבי בחנות, ואני מוכר אותם מקולפים ומקדם אותם".

העלייה הזאת היא משהו קבוע או חד פעמי?

"אננס זה לא משהו פופולרי. הוא נחשב בעיקר פרי נוי, והאנשים שקנו אותו ממשיכים לקנות. אבל תשמעי משהו מצחיק: יש לי כמה קליינטים קבועים שקונים רק בימי רביעי, ואומרים שהם קונים את זה במיוחד לאכול את זה מול הטלוויזיה. מבחינתי שהסדרה הזאת תישאר לעד".

מן העבר השני של הכביש, דודי מחנות הפירות והירקות "השוק של גבעתיים" לא מבין מה אנחנו רוצים. "לא ראיתי שום עלייה במכירות של אננס", הוא מציין.

האם העובדה שרק קומץ חנויות בגבעתיים נהנות מעלייה ניכרת במכירות צריכה ללמד אותנו משהו? בבית הוורד, מקום משכנו של ערוץ 10 בגבעתיים, העדיפו לא להגיב.