גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקוחות מתפרפרים; פרפרים נאמנים

מחברת "הלקוח כפרפר", ג'ואן פג'ונאן, מדגישה את חשיבות בניית האמון בתהליך שימור הלקוחות, ותוקפת את הרשתות הקמעונאיות, את תוכניות הנאמנות, וגם את משרדי הפרסום

"דימוי הלקוח כפרפר הוא למעשה המחשה של ההתנהגות הצרכנית של היום. הלקוחות היום עפים להם מקמעונאי אחד לאחר, מחנות אחת לאחרת, מכלבו אחד למשנהו - הם כולם פרפרים. אלא שאין זה אומר שלא קיימת היום נאמנות. לצידם של הלקוחות הפרפרים ישנם לקוחות שאני מכנה ה'פרפר המונרך' - עקבנו אחרי תנועותיהם של פרפרים וראינו שיש ביניהם כאלה בעלי דפוס תנועה קבוע, הם עפים למקסיקו, אבל חוזרים שוב לקנדה - להם משולים הלקוחות הנאמנים, ואותם צריכה כל חברה ולגלות לטפח".

כך מסבירה ג'ואן פג'ונאן, הנמנית עם היועצים המובילים בתחום שירות הלקוחות בארה"ב וקנדה, את בחירת השם לספר "הלקוח הפרפר", אותו כתבה עם שותפתה בעבר, סוזאן אודל. המהדורה העברית של הספר יוצאת בימים אלה בהוצאת פקר.

את הלקוח הפרפר מתארת פג'ונאן בספרה כלקוח נבון ומשכיל, אבל גם ציני וסקפטי. הוא מקבל את הזמנתן של החברות להיות לקוח נאמן, אבל התנהגותו אינה ניתנת לחיזוי. הוא מכיר בערכו שלו, וגם אינו נבוך להיות פרפר. הפרפר המונרך, לעומתו, חוזר תמיד, במוקדם או במאוחר. הוא אמנם נעדר, אך נשאר נאמן, הוא בעל דעה ומשתף את העסק בידע שלו ומתייחס בהבנה לתקלות.

פג'ונאן תתארח בוועידת ישראל לעסקים, שתתקיים ב-13-11 בדצמבר בתל אביב, שם היא מבטיחה לתאר ולהסביר את המניעים להתנהגותו ומאפייניו של כל אחד משני סוגי הלקוחות.

פג'ונאן, המתמחה בשימור לקוחות בשוק הקמעונאות התחרותי, הינה בעלת חברת ייעוץ ומחקר, העוקבת אחרי התנהגות צרכנים בצפון אמריקה ומתרגמת את התנהגותם לצרכים ומגמות. בין השאר היא עוסקת בהכשרת מנהלים בכירים, בפיתוח תרבות אירגונית שתתמודד עם האתגרים של המילניום הבא. בין לקוחותיה: רשת המלונות הדרום אפריקנית סאן, חברת קודאק בפורטו ריקו, חנות הכלבו הניו יורקית היוקרתית בלומינגדיילס ועוד. בנוסף, היתה פג'ונאן מעורבת בבניית רשת חנויות לחברת התקשורת בל הקנדית וכן למפעילת הסלולר המקומית סנטרל סלולר.

בראיון ל"גלובס" מדגישה פג'ונאן את חשיבותה המכרעת של בניית האמון בתהליך שימור הלקוחות, ובדרך גם תוקפת את מנהלי הרשתות הקמעונאיות, את השימוש בתוכניות הנאמנות - גם המתוחכמות שבהן, וגם את משרדי הפרסום.

"בעלי עסקים כל כך עסוקים בהקשבה לפרסומאים שלהם, שמביאים מסרים קריאטיביים, עד שהם שוכחים להקשיב לצרכנים", טוענת פג'ונאן. "חוסר תשומת הלב לצרכיו ולרצונותיו המשתנים של הלקוח הביאו לתופעה עולמית של מחסור באמון. כמו בכל משבר אמון, גם למשבר האמון הזה אין גורם אחד בלבד".

* * * פג'ונאן מספקת דוגמה ממשית למשבר אמון כזה: "בקנדה קיימת חנות כלבו בת למעלה ממאה שנה, בשם 'איטון'. במשך שנים רבות בטחו הצרכנים ב'איטון' וסמכו עליה, כחנות שמספקת את המוצרים הטובים ביותר במחירים סבירים, כנותנת שירות טוב ובעלת מדיניות החזרת מוצרים נוחה. בעשור האחרון נמשלת החנות למלך בסיפור 'בגדי המלך החדשים'.

"על מנת לספק את הדרישות הכספיות של בעלי המניות, ובמסגרת המאמץ להגדיל מכירות, החליטה ההנהלה לשנות את הסביבה הפיזית של הכלבו ולשפצו. כדי לשלם על זה נאלצו המנהלים להוריד את רמת השירות ולקצץ במצבת העובדים. הצרכנים שילמו את מחיר השיפוץ, ולא הבינו במה הוא קשור אליהם. זה יצר משבר אמון והמכירות ירדו.

"כתגובה התחילה הנהלת החברה לפנות לכל מיני פלחי אוכלוסיה: צעירים, אחר כך מבוגרים - שום דבר לא הלך. זה רק הוזיל את מיצוב החנות. בסופו של דבר, הסמל הקנדי הזה, החנות אליה לקחו ההורים את ילדיהם המתחתנים, נסגר בשבוע שעבר".

גלובס: מה היית את מייעצת למנהלי הרשת לעשות?

פג'ונאן: "לכל עסק קמעונאי ישנם שלושה סוגי 'לקוחות', שעליו לספק: בעלי המניות, העובדים והלקוחות. בעידן תאוות הבצע של בעלי המניות חברות עומדות על הראש כדי לחלק עוד פני כדיבידנד. זה בא על חשבון מקומות עבודה. קודם כל, אני טוענת, תקשיבו לעובדים, הם אלה שבחזית. אחר כך תלמדו להקשיב לעומק ללקוחות שלכם".

ואיך עושים זאת נכון?

פג'ונאן: "ראשית - צריך להיכנס לנעליו של הלקוח, להיות הלקוח עצמו. סם וולטון, מנכ"ל וולמארט, וכמוהו וולט דיסני - הם היו הלקוחות של עצמם. אבל כשאני שואלת סמנכ"ל בבנק מתי הוא עמד לאחרונה בתור, בסניף בנק בצהריים, מסתבר שהוא לא עמד שם מעולם. מנכ"ל חנות מחשבים, שמפרסמת את השירות הטלפוני ללקוחותיה מעולם, לא התקשר לקו השירות. אם המנכ"ל לא עושה זאת, גם הסמנכ"ל ושאר העובדים במערכת לא עושים זאת.

"מעבר לכך, צריך להאזין ללקוחות באמצעות קבוצות מיקוד, אבל לא כאלה שנערכות באמצעות משרדי הפרסום. מחקר אמיתי צריך להיעשות ע"י גורם חיצוני, שאינו מעורב בתהליך, ואין לו אינטרס כלכלי בו, וללא קשר למסע הפרסום".

ובכל זאת, למשרדי הפרסום חלק לא מבוטל בבניית האמון בין המותג לצרכן, בבניית יחסים אמוציונליים ביניהם, ולפיכך גם בחיזוק הנאמנות.

פג'ונאן: "זה נכון, אבל כל מה שפרסום עושה הוא גירוי הצרכן ברמה הקוגניטיבית. הפרסום, תפקידו להביא להתנסות. הוא לא יכול לגרום לצרכן להישאר נאמן. נאמנות - כך נהוג לחשוב - מתבטאת בקנייה חוזרת, כאשר למעשה נאמנות מבוססת על יחסי אמון. מחקר שעשינו לאחרונה בקרב אלף צרכנים הוכיח זאת. כדי לזכות באמונם של הלקוחות צריכה החברה גם את שירותיו של משרד הפרסום, אבל זאת, על מנת לחשוף ולקדם את החוזה שיש לה עם הצרכן, חוזה שהצרכן רוצה בו.

"החברה היא זו שצריכה לוודא שהיא יכולה לספק את הבטחתה לצרכן, גם ההבטחה המובאת דרך פרסום. אם היא תשבור את ההבטחה יישבר גם האמון. הנה דוגמה: בקמפיין פרסום לחנות כלבו בקנדה מוצגים 12 מעובדי החנות המדברים בשבחו של השירות והמחיר. כשאנחנו בודקים את ציפיות הצרכנים מהקמפיין, מסתבר ש-12 העובדים המדברים גורמים ללקוחות לחשוב שזוהי חנות עם הרבה מאוד עובדים פנויים, בעוד שלמעשה מדובר בחנות שירות עצמי. זו שבירת הבטחה".

אז איפה טמון המפתח לבניית נאמנות?

פג'ונאן: "אין נאמנות במקום שאין בו אמון. אגיד לך משהו על אמון אישי. אנחנו למדנו, שיש מעט מאוד גופים שאנשים בוטחים בהם. אנחנו לא בוטחים בפוליטיקאים שמבטיחים יציאה מלבנון בתוך שנה; אנחנו לא בוטחים במשטרה ששוטריה לוקחים שוחד; אנחנו לא בוטחים בעורכי דין. ובלי נאמנות אין אמון. לכן חברות צריכות לדבר ולעסוק בציפיות הלקוח באופן עיקבי, לבדוק היטב מה החברה משדרת דרך העובדים שלה, ולבנות קמפיין שיהיה מבוסס על הציפיות הללו.

"כל זה צריך לעבור בדיקות והערכות באופן עיקבי. ברוב המקרים קורה ההיפך. יש קמפיין, ורק אחר כך מגלים את הציפיות, ואילו העובדים בכלל נשכחו. המון פעמים הצוות מגלה על קיומו של קמפיין פרסום רק אחרי שכבר הושק".

לא אמרת אף מילה על תוכניות נאמנות. מה חלקם של התגמול על קניות חוזרות ותוכניות הנאמנות למיניהן בבניית נאמנות לקוחות?

פג'ונאן: "הדבר הראשון שגילינו בזמן כתיבת הספר היה שהלקוחות מחזיקים בהמון כרטיסי חברות במועדוני לקוחות, של כל המתחרים. ועדיין, כל עסק חושב שאם אתה מחזיק כרטיס שלו אתה נאמן. ענף תוכניות הנאמנות מגלגל 10 מיליארד דולר בשנה בצפון אמריקה. בעידן המחשבים ותוכניות הנאמנות האלקטרוניות, ההוצאה הזו עוד גדלה.

"נכון שאנשים מקבלים את ההצעה להיות נאמנים. זה הטבע האנושי - כולנו מוכנים לקבל משהו בלי לתת דבר. אבל בין החזקת הכרטיס לנאמנות אין שום קשר. הלקוח טס בחברת תעופה מסויימת בגלל המחיר, לא בגלל תוכנית הנאמנות. ואם בחברה חושבים שהוא טס רק איתה - הם טועים".

אבל תוכניות נאמנות בוודאי מגבירות קנייה?

פג'ונאן: "רוב המחקרים מראים שתוכניות נאמנות אינן הגורם להגברת קנייה של לקוחות. תוכניות הנאמנות המתוחכמות עוקבות אחרי מה שהצרכן רוכש וגם אחרי מה שהצרכן ביקש ולא קיבל. בעזרת האמצעים האלקטרוניים יכול הקמעונאי להשתפר ולהתאים את הסחורה לצרכיו של הלקוח. אבל זה בדיוק מה שרשתות קמעונאיות עשו גם לפני 20 שנה! גם אז מנהלי הרשת הקשיבו ללקוחות ולצוות העובדים, רק שהיום התפתחה סביב העניין תעשייה של 10 מיליארד דולר".

אז היום עושים זאת טוב יותר, מה הבעיה בזה?

פג'ונאן: "שהכסף הזה בא על חשבון צוות העובדים ומתן שירות. במקום זה צריך תקשורת טובה בין המנכ"ל, המנהלים הבכירים והבעלים לבין העובדים והלקוחות, ולצידה מחקר טוב שמדבר עם לקוחות לא על מה שסיפקו להם אלא על ציפיות.

"הרבה מאוד לקוחות של בתי כלבו מודאגים היום מנושא הבטחון האישי של ילדים, של נשים בחניונים וכו'. מה משרדי הפרסום עושים בשביל להעביר מסר של בטחון? אם מנהלי הכלבו היו עורכים מחקר שאיננו קשור לסחורה אלא לצרכן הם יכולים היו להגיד למשרד הפרסום - הנה, גילינו צורך של צרכן, בואו נתקשר את זה".

במרדף אחר הלקוח, מוצאות את עצמן חברות רבות משקיעות הון עתק תמורת נאמנות: מוצרים חינם, הנחות גדולות, פרסים והגרלות. לעיתים, זה אפילו לא משתלם. איך יוצאים ממעגל הקסמים הזה?

פג'ונאן: "הרבה צרכנים מדמים את תוכניות הנאמנות לאזיקי זהב. הצרכן מרגיש, שבתקופה בה הוא קשור עם החברה נשללה ממנו זכות הבחירה. וכך, הניסיון הזה, לכלוא את הצרכן לתקופה מסויימת, מביס את הנאמנות. אבל מעבר לכך, מחקרים הוכיחו, כי המחיר אינו המניע הראשון בבחירת נותן שירות. כשוולמארט נכנסה לצפון אמריקה כולם הלכו בעקבותיה והורידו מחירים. אבל זה לא מה ששמר על הלקוחות נאמנים. גם סטטוס ופרסטיז'ה, למשל, הם מניעים לנאמנות. בתעשיית הסלולר נעשים דברים יפים, שעשויים לחזק נאמנות - כמו לחצני מצוקה לזקנים למשל.

"נוקיה בקנדה מדברת על גודלו המזערי של הטלפון, שעונה על צרכי היוקרתיות. אריקסון מעבירה מסר של כוח, טכנולוגיה ומובילות בקומוניקציה, זוהי מוטיבציה אחרת. חברה נוספת מדברת על בטחון. את זה אגב, עושות סוכנויות הפרסום. אלא שהם לא מוצאים קודם כל את המניעים. הם עושים פרסומת חמודה, ואחר כך מקווים שזה עונה על הצרכים. מה שצריך לעשות, זה לאתר את הציפיות במוחו של הצרכן, ולוודא שאפשר לספק אותם יום יום, גם בעזרת העובדים".

ואם כבר הצלחנו ויש לנו לקוח נאמן, איך מזהים אותו?

פג'ונאן: "ללקוחות נאמנים יש תמיד דעה. אנחנו רובנו עסוקים ועייפים. לקוח שלא איכפת לו פשוט הולך. לקוח מעורב, שהוא גם נאמן, משקיע זמן בשיפור. חברות רבות מנסות להימנע מתלונות של לקוחות ומלקוחות מתלוננים. אבל אלה הם לקוחות המעורבים מספיק כדי שיסכימו לתת משהו לחברה. לקוח נאמן יעזור לקופאית לארוז את הדברים שקנה. אגב, לקוח נאמן עלול לא לבקר בחנות במשך שנה, אבל הוא ישלח אחרים לקנות בה. אם הוא מתעניין בדיסק חדש הוא ילך לבדוק את המחיר גם אצל המתחרה - אבל את זה רוב הקמעונאים לא רוצים לשמוע".« אסנת כותן « לקוחות מתפרפרים; פרפרים נאמנים « מחברת "הלקוח כפרפר", ג'ואן פג'ונאן, מדגישה את חשיבות בניית האמון בתהליך שימור הלקוחות, ותוקפת את הרשתות הקמעונאיות, את תוכניות הנאמנות, וגם את משרדי הפרסום

עוד כתבות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש