עובד הבנק הבינלאומי חשוד שהעביר למאפיה הרוסית סיסמאות לחשבונות לקוחות באינטרנט

דן טירספולסקי חשוד שהעביר מידע - ומחשבונות של ארבעה לקוחות מחו"ל נמשכו 100 אלף שקל

מעילה ראשונה דרך האינטרנט: בית משפט השלום בתל-אביב האריך ביום שישי בחמישה ימים את מעצרו של דן טירספולסקי, עובד הבנק הבינלאומי שנעצר בחשד שהעביר למאפיה הרוסית מידע וסיסמאות המאפשרים כניסה לחשבונות של לקוחות דרך האינטרנט.

זמן קצר לאחר שבית המשפט האריך את מעצרו, הבחינו שוטרי מפלג ההונאה בטירספולסקי כשהוא מהלך חופשי בסמוך לבית המשפט. השוטרים מיהרו לעצור אותו ולקחת אותו בחזרה לבית המשפט. בתום בדיקת המחדל התברר, כי מזכירות בית המשפט נתנה בטעות לשוטרי הליווי פקודת שחרור במקום פקודת מעצר.

טירספולסקי, תושב בת-ים בן 37, עובד מזה 12 שנה במחלקת המחשב של הבנק, והיה אחראי בין היתר על אבטחת המידע. בשבוע שעבר הוא זומן לבירור במשרדי הנהלת הבנק, שם אמרו לו אנשי מחלקת החקירות, כי גילו שחשבונותיהם של ארבעה לקוחות המתגוררים בחו"ל נפרצו לאחרונה.

מדובר בלקוחות המבצעים את פעולותיהם דרך האינטרנט, וגם זאת לעיתים רחוקות בלבד. לדברי המשטרה, חלק מהלקוחות התלוננו, כי מהחשבונות בוצעו משיכות כספים בסכום כולל של כ-100 אלף שקל, על-ידי אדם שכנראה ידע את סיסמאות הגישה שלהם.

חקירת הבנק העלתה, כי מי שביצעו את הפעולות השיגו את הסיסמאות לחשבונות של אותם לקוחות, ועל הכוונת עלה שמו של טירספולסקי, שהיה אחד מהעובדים הבודדים שהיו בעלי גישה לסיסמאות. על-פי החשד, טירספולסקי העביר לגורמים העבריינים את המידע, ולא ביצע בעצמו העברות כספים.

לדברי אנשי החקירות של הבנק, טירספולסקי הודה במעילה בכספי הלקוחות, והסביר כי הוא נסחט על-ידי אנשי המאפיה הרוסית, שאיימו לפגוע בו אם לא ימסור להם את הסיסמאות. לדבריו, הרקע לאיומים הוא חוב כספי שנטל מגיסו ולא הצליח להחזיר. טירספולסקי הודה בפני אנשי החקירות של הבנק במיוחס לו והסביר, כי עשה כן משום שאנשי המאפיה הרוסית ניסו לסחוט אותו. בידי המשטרה מצויים שמותיהם של אותם גורמים.

במשטרה אומרים, כי במהלך שיחת הבירור במשרדי הבנק, הוא אף החל להשתולל וניסה לקפוץ מחלון הקומה השישית של הבניין ברחוב שוקן בתל-אביב, אך למרבה המזל הצליחו לתפוס אותו. בשלב זה, הכניסו אנשי הבנק את המשטרה לתמונה והגישו תלונה רשמית.

במפלג ההונאה של משטרת תל-אביב אומרים, כי מדובר במקרה הראשון בישראל של מעילה מצד עובד בנק באמצעות האינטרנט. כאשר הגיע טירספולסקי לידי חוקרי המשטרה, הוא חזר בו מגרסתו על המאפיה הרוסית והכחיש את החשדות המיוחסים לו.

פרקליטיו, עוה"ד משה ועומרי מרוז, אמרו בדיון בבית המשפט, כי מרשם "הוא הקורבן, הוא נסחט", וכי עשה כן משום ש"המקצוע שלו זה לחדור, גם לפני חצי שנה ושנה הוא חדר" לחשבונות, כדי לבדוק את מערכת האבטחה של הבנק. לדבריהם, "המשטרה יודעת מי הסוחטים, אבל במקום לעצור את העבריינים, הם עצרו את הקורבן".

בבנק הבינלאומי הדגישו, כי מדובר ב"עובד זוטר" ובחשבונות של ארבעה לקוחות. הבנק מסר, כי "החל מהפעולה הראשונה שבוצעה גילה הבנק באמצעי הבקרה שלו שיש פעילות לא כשרה, ולאחר ביצוע בדיקה ראשונית שביצע צוות האבטחה של הבנק, זוהה מקור הפעילות. העובד הזוטר זומן לבדיקה, ושם אומתו חשדותינו. לאחר מכן פנינו למשטרה. יצוין, כי לא נפגע אף לקוח".

עם זאת, במשטרה בוחנים כעת האם טירספלוסקי מסר סיסמאות גישה לחשבונות שונים שבעליהם מתגוררים בחו"ל, וטרם גילו את הנעשה בהם.

השופט יחזקאל הראל האריך כאמור את מעצרו של טירספולסקי, החשוד בעבירות של מירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בידי עובד ציבור וגניבה בידי מורשה.

השופט ציין, כי מחומר החקירה עולה ש"קיים יסוד סביר הקושר את החשוד לעבירה המיוחסת לו". הוא הורה להציב שמירה קפדנית על טירספולסקי, "נוכח מצבו הנפשי הקשה" ממנו התרשם בדיון.