השמחה היתה מוקדמת: עסקת החילוץ הפיננסי התפוצצה בחדר הישיבות בבית הלבן

חמ"ל "גלובס" - כל החדשות והפרשנויות על המשבר הפיננסי העולמי ; קבוצת צירים בבית הנבחרים, רפובליקניים שמרניים, הניפו את נס המרד וכתשו לרסיסים את הסכם המסגרת העקרוני שגיבשו קודם לכן סנטורים משתי המפלגות יחד עם פולסון וברננקי ; אתמול הביא הסכם עקרונות לקראת אישור התוכנית לעליות בוול סטריט

עסקת החילוץ של המגזר הפיננסי בארה"ב, שהציפיה להשגתה חוללה אתמול (ה') ראלי בוול סטריט, התפוצצה בקול רעש גדול בחדר ישיבות בבית הלבן, זמן קצר לאחר סגירת הבורסות בניו-יורק. הצהרות קודמות שכל הצדדים הגיעו להסכמה עקרונית על הרכב החבילה נמוגו כלא היו.

זימונם של מחוקקים משני הבתים ומשתי המפלגות, לרבות ברק אובמה וג'ון מקיין, לפגישה עם הנשיא בוש נועד לדחוף את הצדדים לסיים את המו"מ ביניהם ואולי לצאת בהצהרה משותפת לאומה על רקע הבית הלבן, בנוכחותו של הנשיא. זה לא קרה.

קבוצת צירים בבית הנבחרים, רפובליקניים שמרניים, שלא יכלו לבלוע התערבות מסיבית של של הממשל בשוק שאמור להיות חופשי, הניפו את נס המרד וכתשו לרסיסים את הסכם המסגרת העקרוני שגיבשו קודם לכן סנטורים משתי המפלגות יחד עם שר האוצר, הנק פולסון, ויו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בסדרת פגישות אינטנסיביות.

"הישיבה הזו היתה קרקס, פשוט קרקס", סיפר אחד המשתתפים בפגישה בבית הלבן, שצוטט בערוצי הכבלים. על גודל האנדרלמוסיה תעיד העובדה שדוברת הבית הלבן, דנה פרינו, הכריזה, זמן קצר לפני הפיצוץ,שכל הצדדים קרובים להשגת קונסנסוס.

השסע נפער לא בין דמוקרטים לרפובליקנים, אלא בין רפובליקנים לרפובליקנים. מחוקקים דמוקרטיים דווקא קנו את טיעוני הממשל שדחייתה של עסקת החילוץ תדחוף את אמריקה ל"פניקה פיננסית", ואליהם הצטרפו חברי הסיעה הרפובליקנית בסנט. אבל קבוצת הרפובליקנים בבית-הנבחרים, שמייחסת חשיבות רבה לטוהר אידיאולוגי, הכניסה מקלות לגלגליהם.

ב-8 בערב (3 לפנות בוקר יום ו', לפי שעון ישראל), חש פולסון לגבעת הקפיטול במאמץ להציל מה שניתן להציל. ב-10 בערב (5 לפנות בוקר), הכריז ברני פרנק, דמוקרט ויו"ר ועדת השירותים הפיננסיים בבי-הנבחרים: "בשלב זה, הצירים הרפובליקניים בבית-הנבחרים אינם משתפים פעולה ואינם נוכחים".

אך יש הערכות שהערב, ב-6.30 לפי שעון ישראל, יתכנסו שוב כל הנוגעים בדבר לישיבה נוספת במאמץ לגבש עסקת חבילה כלשהי. הקונגרס אמור לצאת היום לפגרת בחירות, כדי לאפשר לחבריו לנהל קמפיינים באזורי הבחירה שלהם והמחוקקים שואפים לחזור הביתה מהר ככל האפשר.

הסכם המסגרת שגובש לפני מרד הצירים הרפובליקנים אימץ את רוב הדרישות של הדמוקרטים: קבלתן מהווה ויתור משמעותי מצד הממשל, שעד לפני כמה ימים בכלל לא היה מוכן לדון בהן. גישתו הבסיסית היתה: אמצו כלשונה את התכנית המקורית שלנו או הניחו אותה.

• יוקם מנגנון לקיצוץ בחבילות התגמולים של מנכ"לי חברות שישתתפו בתכנית החילוץ הממשלתית;

• הממשלה תיכנס כשותפה במספר ניכר של מוסדות פיננסיים שישתתפו בתכנית, כדי לוודא שמשלמי המיסים יהיו שותפים במקרה של שיפור במצב הכלכלי.

• הקונגרס יקים גוף לפיקוח על יישום התכנית.

עדיין לא הושגה הסכמה בין דמוקרטים לרפובליקנים בסוגיה כיצד לסייע לבעלי בתים שנקלעו למצוקה פיננסית. הרפובליקנים מתנגדים לכל יזמה בכיוון זה, מפני שבמקרים רבים בעלי בתים רבים נהגו בחוסר אחריות.

לפי כמה ידיעות, לא יקבל הצוות הפיננסי של הממשל 700 מיליארד דולר בבת אחת, כפי שהציע בתכנית המקורית, אלא 250 מיליארד דולר בסיבוב הראשון, והיתרה לארך זמן, כפי שיידרש.

יש גם ידיעות, שבהסכם הסופי, כאשר יושג, ייקבע שהממשלה לא תרכוש ישירות נכסים רעילים מחברות פיננסיות שנמצאות במצוקה, אלא תמכור ביטוחים לחברות שמחזיקות בהן.