סמי סגול / צילום: מירי דוידוביץ'
משה כחלון/ צילום : לעמ
בנימין נתניהו/  צילום: אלכס קולומויסקי ידיעות-אחרונות
ישי דוידי / צילום: איל יצהר
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
גדי איזנקוט / צילום דוברות צהל
בני לנדא/  צילום: איל יצהר
דורית סלינגר/  צילום:תמר מצפי
ניר שטרן / צילום: סיון פרג'
דנה עזריאלי/  צילום:  איל יצהר
ענבל אור / צילום: איל יצהר
אורן קובי /  צילום: תמר מצפי
אמיר נחום /  צילום: איל יצהר
רונן גינזבורג/ צילום: איל יצהר
יובל טל /  צילום: כפיר זיו
נחום ביתן / צילום: שוקה כהן
רמי לוי / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר
מרים נאור / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
חדוה בר / צילום:תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו/  צילום: יחצ בנק הפועלים
רקפת רוסק עמינח/ צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן /  צילום: איל יצהר
איתן אורנשטיין/  צילום: תמר מצפי
חאלד כבוב /  צילום: תמר מצפי
שי באבד / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי /  צילום: תמר מצפי
מיכל עבאדי/ צילום :תמר מצפי
טדי שגיא / צילום:יוסי כהן
מיכל הלפרין/ צילום:שלומי יוסף
שחר וייסר/ צילום:תמר מצפי
ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
דוד מימון / צילום צילום  תמר מצפי
דודו זבידה/  צילום: יחצ
מוטי בן משה/ צילום: תמר מצפי
שלדון אדלסון / צילום:רויטרס
שאול אלוביץ/ צילום: תמר מצפי
פטריק דרהי / צילום: רמי זרנגר
משה גפני / צילום: תמר מצפי
איציק אברכהן/  צילום: סיוון פרג'
לילך אשר טופילסקי/ צילום:תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר/  צילום: תמר מצפי
גבי רוטר / צילום תמר מצפי
נתן חץ / צילום: תמר מצפי
אבי כץ: צילום: יונתן בלום
יעקב ליצמן /  צילום: פלאש 90
רון חולדאי/ צילום:איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
ישראל כץ/ צילום: תמר מצפי
אבי נינקורן/  צילום: תמר מצפי
אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי
נוחי דנקנר/ צילום: ענבל מרמרי
אליעזר פישמן /  צילום:שלומי יוסף
שמעון פרס / צילום:איל יצהר
ארז ויגודמן /  צילום: איל יצהר
22

ארז ויגודמן
מנכ"ל טבע

לאחר שנבחר ל"איש השנה" של גלובס ב-2015, המשיך ויגודמן להשיט את הספינה של טבע בים סוער במיוחד שכולל ביקורת חריפה על עסקת אקטביס ואי-סדרים ברימסה המקסיקנית

ארז ויגודמן /  צילום: איל יצהר

פרטים כלליים

גיל: 57 
סטטוס: נשוי + 3
השכלה: תואר ראשון בראיית חשבון מאוניברסיטת תל אביב; בוגר תוכנית פיתוח ניהול בהרווארד

הסערה שאחרי השקט

ב-2015 נבחר מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, לאיש השנה של "גלובס". זו הייתה שנה מצויינת לטבע ולסקטור הפארמה כולו. טבע הכריזה על רכישת ענק של חברת אקטביס, רכישה שביצרה לעתיד הנראה לעין את מעמדה כחברת הגנריקה הגדולה בעולם. טבע הצליחה להגן על הקופקסון מפני גנריקה על ידי העברת רוב החולים לזריקה התדירה פחות, במהלך שיווקי מרשים, וגם החלה לקדם מספר מוצרים חדשים. היא אפילו הראתה שיפור בשיעורי הרווחיות בעקבות תוכנית התייעלות רוחבית. המניה נסקה ו-ויגודמן נתפס כאיש שהחזיר את טבע לגדולתה.

ב-2016 החיים של ויגודמן היו יותר קשים. חלק מן הבעיות המובנות של טבע, כמו התלות הרבה בקופקסון והשחיקה של סקטור הגנריקה בארה"ב צפו ועלו באופן ברור יותר. במקביל, זו הייתה השנה של כמה "פאולים" של טבע בעצמה וירידות כלליות בכל תחום התרופות. אלה תרמו לירידה חדה במניה לבערך מחצית משווייה בשיא שנרשם באמצע 2015.

לוויגודמן יש תפקיד מאתגר, אחד הקשים במשק הישראלי. טבע מגלגלת היום פעילות שיא של 20 מיליארד דולר הכנסות, 5 מיליארד דולר רווח ושווי השוק שלה עומד, גם בימים רזים אלה, על 37 מיליארד דולר. אם טבע תהיה בסכנה, יהיו לכך השלכות קשות. לכן אי אפשר לקחת בטבע סיכונים גדולים, כפי שלפעמים נדרשים כדי לבנות חברת ביוטק אינובטיבית. מנגד, במצב הקיים של שוק הגנריקה לא ניתן עוד להיבנות על תזרים קבוע יחסית וצמיחה על ידי רכישות, כמו בחברה תעשייתית קלאסית. ויגודמן צריך איך שהוא לשחק בין שני הקצוות הללו.

אז מה היה לנו ב-2016? השנה הושלמה העסקה לרכישת חברת אקטביס, אשר ב-2015 צצה והצילה את טבע מהסתבכות בהשתלטות עויינת על מיילן. אלא שמאז שנרכשה אקטביס בסכום של 40 מיליארד דולר, ירד שוויה של טבע - ובהתאם ירד השווי המיוחס על ידי השוק לאקטביס, שגם היא חברה גנרית וגם היא מושפעת מהלחצים על התחום. כך, החלו לצוץ סימני שאלה לגבי מחיר העסקה. הדוחות הראשונים של טבע שכללו את אקטביס הצביעו דווקא על הכנסות יפות (כ-900 מיליון דולר בחודשיים של איחוד), סכום שיכול להצדיק את מחיר העסקה ולאפשר לחברה גם להחזיר את החוב שלה, אם שוק הגנריקה לא יישחק יתר על המידה. אולם, בשוק שואלים גם מה עוד הייתה יכולה טבע לרכוש ב-40 מיליארד דולר, לו לא הייתה קונה את אקטביס אלא ממתינה לירידות בשווקים? האם הייתה יכולה לשדרג את הצנרת האינובטיבית שלה?

טבע משתדלת לשדר כי אין לבחון את עסקת אקטביס במבט על רבעון זה או אחר או מול שווי שוק זמני כזה או אחר. החוכמה ברכישת החברה תלויה, כאמור, בעתיד שוק הגנריקה, עליו בעצם הימר ויגודמ ברכישה. ועתידו לא לגמרי ברור.

הלחצים על השוק הזה הגיעו השנה לשיא, עם שחיקה של מחירי התרופות בכל החברות בתחום, אחרי שנים של עליות מחירים. לשחיקת המחירים גורמים רבים, שקשורים למבנה בתחרות בקרב הלקוחות של התרופות. לקראת הבחירות בארה"ב עלה החשש כי אם תיבחר הילארי קלינטון, היא תטיל פיקוח על המחירים. אולם, גם מבלי שנבחרה קלינטון, השוק הולך לקראת מחירי גנריקה נמוכים יותר וטבע חוזה ירידות של כ-5% ברבעונים הקרובים.

לחצים נוספים על השוק נובעים מכך שהולכות ומתמטעות פקיעות הפטנטים האטרקטיביות מאוד בתחום, קשה יותר מבעבר להשיג תקופה של בלעדיות כמוצר גנרי ראשון (בתקופה זו נהגה טבע לעשות את רוב הכסף שלה מהמוצרים הגנריים).

ואולם, לא כולם חושבים שהגנריקה בבעיה. דו"ח של מורגן סטנלי שפורסם לפני כשבוע, קבע כי בחמש השנים הקרובות מוצרים בשווי של 80 מיליארד דולר יאבדו פטנט ומוצרים בשווי של 23 מיליארד דולר הם בעלי פטנט "מוגבל" ופתוחים למעשה לתחרות. מחירים אלה מיתרגמים להזדמנות בצורת 20 מיליארד דולר נוספים לשוק הגנריקה כולו, לעומת היקף של 45 מיליארד דולר כיום - כל זה בארה"ב בלבד. אם אמנם השוק יצמח כך, התחום הגנרי בארה"ב ימשיך להניב לטבע צמיחה, כשהירידה שנרשמה ברבעון הנוכחי והחזויה לרבעונים הבאים גם על ידי החברה עצמה, תהיה זמנית.

אולם, נציין גם כי אנליסטים מאותה מורגן סטנלי הפחיתו את מחיר היעד לטבע ונתנו המלצת "תשואת שוק" בלבד למניה. גם דו"ח של דויטשה בנק שפורסם לאחרונה ממשיך לחזות צמיחה של תחום הגנריקה בארה"ב (עם שחיקה מסויימת במתח הרווחים) ומעריך כי טבע תיפגע פחות מהשחיקה, בשם יתרונותיה לגודל והפעילות שלה בשווקים בינלאומיים.

ואכן, ארה"ב היא לא חזות הכל בשוק הגנריקה. מדינות מתפתחות מהוות הזדמנות אדירה וזירת תחרות שאסור להפסיד בה. לכן אין פלא כי טבע נלחמה על רכישת חברת התרופות המובילה במקסיקו, רימסה, אולם איש לא יכל לחזות כיצד הרכישה הזו תתפתח. רק בדיעבד טבע גילתה אי סדרים, לשיטתה, באופן הרישום של מוצרי רימסה מול הרגולטור המקסיקני. טבע טענה כי מדובר ברמאות ברורה מצד הבעלים הקודמים של רימסה, ואילו בחברה המקסיקנית טענו כי הכול היה ידוע וגלוי. כך או כך, הפעילות של רימסה מוקפאת כעת, והתקרית יצרה לטבע (וכמובן לויגודמן) מבוכה רבה.

התקרית הזו בוודאי לא תפתח לטבע תיאבון רב לרכישות בשווקים מתעוררים בעתיד הקרוב.

ומה בהמשך? טבע פרסמה תחזיות לרבעון הרביעי של השנה ול-2017, אולם השוק סקפטי לגביהן. טבע מסרה כי התחזיות אינן מביאות בחשבון את הקופקסון הגנרי, ואם טבע תפסיד במשפט שתוצאותיו צפויות ברבעון הראשון של 2017, וגם תפסיד בזירת ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית שצריכה להחליט אם הקופקסון הגרי מספיק דומה למוצר של טבע), הרי שכל התחזיות בערבון מוגבל.

מה שיכול לשנות את התמונה לטובה עבור טבע ברבעונים הבאים הוא הצלחה בתחום האינובטיבי. המוצרים בצנרת שלה מיועדים לשווקים שנעים בין מאות מיליוני למיליארדי דולרים, סכומים שיכולים למחוק את הירידה בתחום הגנריקה ולהשאיר עודף. המוצר לטיפול במחלת הנטינגטון צפוי לקבל אישור במהלך 2017, כנראה בתחילתה.

משימתו העיקרית של ויגודמן בשנה הזו היא להמשיך בתהליך קיצוץ העלויות, תוך החזרת החוב, ובלי להקריב את האיכות של החברה. כמו כן לבצע רכישות חכמות ובטוחות בגודל קטן ובינוני, שישכיחו את אירועי רימסה; לקנות מחדש את אהדת האנליסטים על ידי הלהבתם לגבי ההזדמנויות האינובטיביות של החברה ועל ידי מתן תחזיות מדוייקות; המשך הגנה על הקופקסון, תחילה בבתי המשפט ולאחר מכן בשטח, מול המתחרים.

כתבה: גלי וינרב

כל הכתבות בגלובס על ארז ויגודמן

{0}
{8}
{1}

{2}
{3}

{4}

{5}
{0}

{1}

{2}
{0}

{1}

{2}

תובנה ניהולית

{0}
{1}

{0}

{1}
{0}
{1}

כל הכתבות בגלובס על {7}