x

שיתוף הפרויקט

סגור
1

פרופ' מיכל שוורץ

חוקרת מוח | מכון ויצמן

מציגה גישה מהפכנית לטיפול באלצהיימר הפועלת על בסיס מערכת החיסון, ולא על תהליכים המתרחשים במוח, כפי שהיה מקובל עד היום. מצאה כי הסרה או החלשה של גורמים מעכבים מעודדת את מערכת החיסון, ומאפשרת לה לעזור בריפוי המוח

 - פרופ' מיכל שוורץ / צילום: רמי זרנגר
67 | נשואה ואם לארבעה | תואר ראשון בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית, דוקטורט באימונולוגיה ממכון ויצמן

אשת השנה 

אחד האיומים הגדולים של המאה ה-21 הוא עלייה במספר החולים במחלות ניווניות במוח בשל הארכת תוחלת החיים. אחד מכל שמונה אנשים יחלה באלצהיימר עד גיל 65. פרופ' מיכל שוורץ, חוקרת המוח ממכון ויצמן, יצאה נגד האקסיומה המדעית, השיגה תוצאות מהפכניות במחקר, והצליחה למצוא דרך לריפוי ניוון מוחי, ובעיקר אלצהיימר. עתה מהווה הפיתוח שלה בסיס לתרופה למחלה. האישה שמביאה תקווה לעולם המחר היא אשת השנה של 'ליידי גלובס' לשנת 2017


איך את מציעה למי שמוצא את עצמו תחת ביקורת לא עניינית להתמודד?

"חד משמעית לא על ידי ויתור. אם הולכים אחרי משהו שמאמינים בו, אוהבים אותו והתשוקה המקצועית נמצאת בו, צריך להמשיך בדרך ולהיות מוכנים לכך שהיא לא תמיד תהיה קלה. אני לא יודעת להגיד אם הדרך שלי הייתה יותר קשה בגלל מהות הסוגיה המדעית, בגלל היותי אישה, או גם בגלל מי שאני. אני מקווה שלנשים צעירות שיעשו כיום פריצות דרך, יהיה יותר קל".

היו רגעים שהמחיר היה קשה מדי?

"אין ספק שיש מחיר, אבל אני מאחלת לכולם לקום מחר בבוקר עם שמחה בלב כמו שיש לי לפגוש את המדע. בסוף לומדים לשתף פעולה עם האנשים שאוהבים, ולנטרל את האנרגיות של האנשים השליליים. מצד שני, אני אומרת לסטודנטיות, אם המדע הוא 'מקום עבודה', עדיף לא לבחור בשביל הזה. המדע המשמעותי הוא לא מקום עבודה, אלא מסע ארוך ומפרך. זה מסע שיותר קשה לאישה, ובמיוחד קשה לאימהות, בין אם מסיבות אובייקטיביות ובין אם בגלל רגשות אשמה. בדור שלנו מדובר היה יותר בחוסר שוויון אובייקטיבי, והיום רגשות האשמה הם מקור אי השוויון המשמעותי".

להיות מנהל

"כשהולכים נגד הדוגמה, זה מעורר ספקנות וכעסים. אני בעד הספקנות המדעית, היא מכריחה את המדען פורץ הדרך לספק עוד ועוד הוכחות. אבל הייתה גם סוג של עוינות, שלא בהכרח נובעת מספקנות מדעית בריאה, אלא מחוסר פרגון של קולגות, ובהרבה מקרים בדרכים לא כשרות. ברמה הרגשית זה מאוד קשה".

לרכישת מנוי האנשים מאחורי הפרוייקט רוצים להשפיע על הרשימה של 2018? איך בחרנו את רשימת הנשים המשפיעות?