יועץ לחמאס: איננו מוציאים מכלל אפשרות הכרה בישראל

טאהר אל נונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל האניה, ראש ממשלת חמאס בעזה, אמר שכל יזמת הכרה חייבת להידון כחלק ממאמצי חמאס להצטרף לממשלת אחדות ■ גורמים ישראליים: תכסיס שנועד למנוע הפסקת הסיוע האמריקאי לרשות

רן דגוני 27.04.2014

יועץ למנהיג של חמאס ברצועת עזה הכריז, כי הארגון אינו מוציא מכלל אפשרות הכרה בישראל. בתגובה אמרו ל"גלובס" גורמים ישראליים, שהצהרה זו אינה אלא תכסיס שנועד למנוע הפסקה כמעט ודאית של הסיוע האמריקאי לרשות בעקבות הפיוס בין פתח לחמאס והכוונה להקים ממשלת אחדות פלסטינית.

טאהר אל נונו, יועץ תקשורת לאיסמאעיל האניה, ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, אמר שכל אפשרות שהארגון יכיר בישראל חייבת להידון כחלק ממאמצי חאמס להצטרף לאש"ף ולהקים ממשלת אחדות לאומית. הוא מצוטט בעיתון "וושינגטון פוסט".

אל נונו ציין, שבינתיים, עד הקמת ממשלה כזו, ההסכם בין פתח לחמאס נועד בעיקר לשרת את העם הפלסטיני ולא להתמקד בנושאי חוץ.

כמעט במקביל להצהרת אל נונו, אמר אתמול נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בנאום לפני המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה, כי הוא מוכן להמשיך במו"מ עם ישראל. לדבריו, במו"מ כזה ישראל נושאת ונותנת עם אש"ף והרשות הפלסטינית בכללותה, ו"כל ממשלה (פלסטינית) שתקום תכבד את ההסכמים הלאומיים שלנו... להכיר בישראל ולהתנער מטרור".

דברי עבאס עולים בקנה אחד עם דברים שהוא אמר יום קודם לכן לשר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. על-פי תדרוך של דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, ביום ו', אמר עבאס לקרי, כי ממשלה פלסטינית עתידית בראשותו תכיר בישראל, תתנער מאלימות ותקבל הסכמים שנחתמו בעבר בין ישראל לרשות הפלסטינית.

אלה שלוש הדרישות שמציבה ארה"ב לחמאס זה מכבר כתנאי להכרתה בארגון, שמסווג עתה כארגון טרור ברשימה השחורה של הסטייט דיפרטמנט. ואכן, הדוברת האמריקאית אמרה שהתבטאות עבאס בשיחה עם קרי היא "דבר חיובי". אולם היא סירבה לומר האם הממשל האמריקאי ינסה להשפיע על ישראל לחזור לשיחות עם הפלסטינים בנימוק שממשלת אחדות פוטנציאלית תקיים את שלושת העקרונות דלעיל. היא הדגישה שכל ממשלה פלסטינית עתידית תיבחן על סמך מעשיה, לא הצהרותיה.

הגורמים הישראליים אמרו, כי הצהרת חמאס על אפשרות שהארגון יכיר בישראל תואמה קרוב לוודאי עם לשכת עבאס, במאמץ למנוע אבדן מאות מיליוני דולר שהרשות מקבלת כסיוע מארה"ב.

הגורמים הצביעו על דיווחים, שלפיהם הבהירו מחוקקים אמריקאיים, משתי המפלגות, שכל הסדר קבע בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס יחייב את הממשל להפסיק את הסיוע הפיננסי והביטחוני לרשות, סיוע שמסתכם בכ-400 מיליון דולר לשנה. הסיוע האמריקאי הוא אחד ממקורות ההכנסה הגדולים ביותר, והיציבים ביותר, של הרשות.

המחוקקים בארה"ב הסבירו, כי החוק האמריקאי קובע במפורש, שהממשל אינו יכול להעניק סיוע ל"כל ישות בשליטת חמאס, או כל ממשלת אחדות שחמאס חבר בה, או (כל ממשלה) שנובעת מהסכם עם חמאס ושלחמאס יש השפעה בלתי נאותה עליה".

יו"ר ועדת המשנה לסיוע חוץ שליד ועדת ההקצבות של בית-הנבחרים, קיי גרנג'ר, רפובליקאית, וניטה לאווי, הדמוקרטית הבכירה בוועדת המשנה, אמרו כי ההסכם בין פתח לחמאס מאיים בעליל על הסיוע לרשות. מאז אמצע שנות ה-90, העניקה ארה"ב לרשות סיוע בסך כחמישה מיליארד דולר.

במה שמצטייר כתחילת מאבק על דעת הקהל בארה"ב, מצדיקים פקידים ישראליים, בראיונות לאמצעי תקשורת בארה"ב, את החלטת הקבינט להפסיק את המגעים עם הרשות על הארכת השיחות בין הצדדים לקראת מסמך מסגרת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ירואיין הערב (א') ברשת CBS. פקיד ישראלי, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר ל"פוסט", שעבאס "הרג" את תהליך השלום בנאומו.

"בעוד שישראל עושה מאמצים כנים לקדם את המו"מ עם הפלסטינים, עבאס קם ועושה ברית עם חמאס, ואז הם ממחזרים אותם תנאים שהם יודעים היטב שישראל לא תוכל לקבלם", אמר הפקיד.

ובעוד שארה"ב מגנה בינתיים את ההסכם בין פתח לחמאס (למרות רמיזות של פקידי ממשל שוושינגטון עלולה לגלוש בכיוון של הכרה בממשלת אחדות פלסטינית אם זו תכיר בישראל ותקיים תנאים אחרים), הצהירה אתמול "שרת-החוץ" של האיחוד האירופי, קאתרין אשטון, שהיא מקדמת בברכה אפשרות של ממשלה פלסטינית מאוחדת וקראה לכל הצדדים להוסיף ולקיים את שיחות השלום.

"האיחוד האירופי קורא בעקביות לפיוס תוך-פלסטיני, שיאפשר לפלסטינים להתאחד תחת מנהיגותו של מחמוד עבאס,", אמר מייקל מאן, דובר לענייני חוץ של האיחוד האירופי.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הרשות הפלסטיניתחמאסמחמוד עבאס (אבו מאזן)פלסטיניםהמו"מ המדיני
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.