פברואר השחור של רה"מ נתניהו בחזית הגז הטבעי: צרה רודפת צרה

האם שופטי בג"ץ יהיו אמיצים דיים לפסול את סעיף היציבות הלא דמוקרטי במתווה הגז? אם כן, הפסילה תירשם ככישלונו הגדול ביותר של ראש הממשלה, זאת לאחר שהותיר רושם מאוד בעייתי ולא משכנע על השופטים העליונים ■ פרשנות

יעקב צלאל 17.02.2016

המחצית הראשונה של פברואר 2016 הייתה מהגרועות בכהונת בנימין נתניהו כראש ממשלה. עוד צרה אחת מדברת - וצרה אחרת באה. כל זאת, כשברקע מתנגנת ללא הפסק נעימת האינתיפאדה השלישית שממשלת נתניהו לא עושה כל ניסיון דיפלומטי או פוליטי לטפל בה.

החודש החל עם הדיון הראשון בבג"ץ במתווה הגז הטבעי. נתניהו אמור היה להשקיף על הדיון מהצד. אולם, בפרץ פאניקה אחרי הערה מהשופטים שהציעו למדינה לנהל את הדיון כאילו הוצא צו על תנאי, החליט ראש הממשלה שעליו להתייצב אישית בפניהם, עוד באותו היום.

במרבית המקרים, השופטים היו דוחים בקשה כזו על פניה, אבל הפעם, מסיבותיהם הם, הם דחו רק את ניסיונו של נתניהו להעיד מייד והורו לו להגיש קודם כל תצהיר, כנהוג בבג"ץ. בכך הם קיררו את הדרמה שניסה לייצר רה"מ.

בהמשך החודש לא התקבלה כל ידיעה מעודדת מטורקיה או מצרים, שתוכל לתמוך בטענת הממשלה על השפעת מתווה הגז על יחסי החוץ של ישראל. את ישיבת הממשלה ב-7 בפברואר פתח נתניהו בהודעה על הקשיים במו"מ עם ארה"ב אודות עיכוב במו"מ על החבילה הביטחונית, במה שנראה כעוד מארב חסר תוחלת לנשיא האמריקאי ברק אובמה. ממשל אובמה הגיב כמעט בביטול לדבריו של ראש הממשלה, שאיים בהמתנה לנשיא הבא כדי לחתום על הסכם ביטחוני חדש. בבית הלבן המליצו לנתניהו למהר ולחתום כעת, כל עוד אובמה שוכן בבית הלבן.

עברו עוד יומיים-שלושה והמדינה, קרי משפחת נתניהו, רשמה הפסד מהדהד בתביעתו של מני נפתלי. רק בחצות אותו יום פורסמה תגובת המשפחה, שטענה שקביעות בית המשפט לעבודה אינן אמינות.

אחר כך הגיעה הסאגה המצרית, כאשר ביקור של נתניהו, שתוכנן או שלא תוכנן במדינה השכנה, בוטל בגלל התבטאות מיותרת של מקורבו, שר האנרגיה יובל שטייניץ. ביום שישי האחרון פורסם שנתניהו ניהל שיחת פיוס טלפונית עם הנציגה ליחסי חוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, שבעקבותיה חזר בו נתניהו מהצהרה קודמת שהאיחוד לא ישותף יותר במו"מ עם הפלסטינים בגלל סימון מוצרים באירופה המיוצרים ע"י מפעלים ישראלים בגדה המערבית. סימון המוצרים, כמובן, לא בוטל ועוד הפגנת כוח של נתניהו גוועה בקול ענות חלושה.

ואז הגיעה הופעת נתניהו בבג"ץ: הופעה חיוורת, שבה חזר רה"מ על "אמיתות" שחוקות שכבר השמיע ושנדמה שהותירו את השופטים אדישים לגמרי, למעט במקרה שבו נזף בו ראש ההרכב השופט אליקים רובינשטיין. השופטים, שלא התירו לנציגי התובעים לחקור את נתניהו, לא טרחו אף הם לשאול את רה"מ אפילו שאלה אחת, ולא הפסיקו אותו כאשר החל להסתבך ולחזור על דבריו.

 

בסיומה של עדותו נדמה שנתניהו לא היה אלא רוח שחלפה במסדרונות ובאולמות בית המשפט העליון, מבלי להותיר בהם חותם. את "הפצצה" שמרו השופטים לסיום הדיון, אחרי שנתניהו מיהר לעזוב את האולם עם סיום עדותו, כי יש לו עוד עניינים לטפל בהם לדבריו, באקט שבוודאי לא הוסיף כבוד לו או לבית המשפט.

השופטים גילו גם קוצר רוח כלפי כמה מהעותרים. בדיון סגור הם שמעו בכירים ממערכת הבטחון ובכירים ממערכת המשפט. "הביטחוניסטים" עדכנו אותם בחוות-הדעת הביטחוניות והערכות על השפעת המתווה על יחסי החוץ של ישראל, תחום שבג"ץ כנראה לא יעז להתערב בו, בעוד שאנשי המשפט הציגו בפניהם חוות-דעת משפטית של משרד עורכי דין אמריקאי, שינפק כל חוות-דעת מבוקשת תמורת הסכום המתאים, הקובעת כי לנובל אנרג'י סיכויי זכייה טובים בתביעה נגד ממשלת ישראל.

בסיום הדיון אמרו השופטים שהם היו מעדיפים לראות את סעיף היציבות עובר בחקיקה ראשית. בכך הם רמזו אולי, שיש אפשרות שיקבלו את הבג"ץ נגד סעיף היציבות. נדמה כי חוות-הדעת המשפטית, שבה הוצגו הנזקים העלולים להיגרם לישראל בבוררות בינלאומית, לא שכנעה את השופטים.

אם בג"ץ יפסול את סעיף היציבות, ייתכן כי הפרקליטות תבקש דיון נוסף בהרכב מורחב ותעניק לנתניהו מרחב נשימה. אבל פסילה כזו, בכל מקרה, עלולה להירשם ככישלונו הגדול ביותר של ראש הממשלה. בשש השנים האחרונות גרם נתניהו, בחוסר טיפולו בנושא הגז הטבעי, לכך שהביטחון האנרגטי של ישראל כיום הוא אפסי. כעת מחדליו משמשים אותו להפחדת השופטים ולהטלת האחריות עליהם לביטחון האנרגטי האפסי, אם יפסלו כלי אנטי-דמוקרטי כסעיף היציבות, שלטענת רה"מ הכרחי לפיתוח מאגר "לוויתן".

האם השופטים יהיו אמיצים דיים כדי להוציא את הערמונים מהאש עבור אזרחי המדינה?

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנימין נתניהוגז טבעיבג"ץקידוח לוויתן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.