מכבי הורידה את סרטון הפרסומת שזכה לביקורת על גזענות

(עדכון) - סרטונים שפרסמה קופ"ח מכבי, בכיכובו של אדיר מילר, עוררו סערה בטענה לגזענות כלפי יוצאי בריה"מ לשעבר: "מכבי צריכה להתבייש" ■ מכבי בתגובה: "מדובר בקמפיין סאטירי שלא נעשה במטרה לפגוע"

ענת ביין-לובוביץ' 24.02.2016

הלחץ הציבורי עשה את שלו, ומכבי שירותי בריאות הורידה את הסרטון בכיכובו של אדיר מילר, שזכה מאז עלייתו אתמול (ג') לאוויר לגל ביקורות על כך שהוא מדיף ניחוח גזעני. מדובר בסרטון אחד מתוך חמישה, המבוסס על אלתורים שעשה מילר כשגילם מוקדן של הקופה וענה לשיחות נכנסות בלי שהמתקשרים ידעו שאין מדובר באיש שירות. הזעם הציבורי הופנה לסרטון שבו מנהל מילר שיחה עם עולה מרוסיה, בעודו מציג עצמו כאנטולי ומאלתר בהומור בוטה על חשבונה.

עקב עליית הסרט פנתה היום ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) למנכ"ל מכבי, רן סער, מחתה על הפרסומת הגזענית ודרשה ממנו להסיר אותה.

קודם לכן כתבה סבטלובה בעמוד הפייסבוק שלה על "הסרטון הבזוי של קופת חולים מכבי בכיכובו של השחקן אדיר מילר, שאותו הערכתי מאוד לפני הדבר הנלעג שבו הסכים להשתתף. באמת, ללעוג בעזרת הומור רדוד לעולה חדשה שמתקשרת למוקד דובר רוסית ולעשות ממנה צחוק עם ה'אנטולי, אנטולי'? לא מצחיק, ממש כמו הסבתא המרוקאית שבצבצה בכמה פרסומות לאחרונה. יש דרך לצחוק על ייחודיות של כל עדה, צריך לדעת איך. ברגע שאף אחד לא צוחק - סימן שהתוצר הוא לא משהו." סבטלובה היא יו"ר שדולת חופש הביטוי והעיתונות וחברה בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות.

גם בעמותת "מורשתנו - האמנה לדמוקרטיה", ארגון של דוברי רוסית בישראל, הביעו זעזוע מהסרטון. "לא ייתכן שאוכלוסייה כל כך רחבה בישראל תושם ללעג ולקלס בסרטון מבזה, שאולי התכוון להיות מבדר, אך בהחלט עשה זאת בטעם רע, תוך שהוא לועג לאישה מבוגרת שעברית אינה שפת האם שלה, ובכך בעצם נתן גושפנקא להתייחסות מזלזלת כלפי אנשים בשל המוצא שלהם", אמרו בעמותה. "הומור זה דבר בריא וחיובי, אך לא כאשר נעשה בו שימוש ציני וליבון תפיסות גזעניות למען הרווח המסחרי.

"כפי שציינה בעצמה, למכבי יש קהל רחב של לקוחות דוברי רוסית, וניתן להניח שגם שלא מעט מרופאיה. המשפט 'גבר כאן זה ישראל, בואו ננסה לדבר עברית' הוא גזעני, ולא רק שהוא מייצר חוסר לגיטימיות לשפה הרוסית, אלא מבטל בצורה גסה תרבות וזהות ייחודית".

עינת יוזנט-רביד, מנכ"לית יהושע TBWA, משרד הפרסום של מכבי, אמרה ל"גלובס" כי "הפרסום בא להנגיש את השירותים הדיגיטליים ובטח לא נעשה בכוונה לפגוע במישהו. לאחר השיחה התקשר אדיר ללקוחות, הציג עצמו וביקש את רשותם להשתמש בשיחה. הדברים התקבלו בהומור וברוח טובה. מטבעו פרסום עוסק בהעברת מסרים באופן בולט בצורה רלוונטית ומפתיעה, הקמפיין הנוכחי הוא בהחלט בגבולות הסאטירה המקובלת. ואם בכל זאת יש מי שנפגע, צר לנו, לא זאת הייתה הכוונה".

מכבי הסבירו את ההחלטה להוריד את הסרטון השנוי המחלוקת בדף הפייסבוק שלהם בו נכתב: "חברים יקרים שלנו, רצינו ליצור סרט מצחיק שמעורר חיוך ברוח הומוריסטית. קיבלנו הרבה מאוד תגובות חיוביות אבל גם כאלו שנפגעו ולא מצאו אותו מחויך. מכיוון שלא הייתה בכוונתנו לפגוע באף אחד, החלטנו להוריד את הסרט שבו אדיר משוחח עם אולה, דוברת הרוסית. ובמציאות כמובן, מוקד מכבי מעניק שירות מלא בארבע שפות, ביניהן השפה הרוסית. שנמשיך לצחוק ובעיקר להיות בריאים".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גזענותפרסומותקופת חולים מכביקמפייןאדיר מילר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.