קחו 3 דקות ותבינו למה ישראל בדרכה לקטסטרופה נדל"נית

6,000 הגרלות מחיר למשתכן ב-2016? ובינתיים נולדו 181 אלף תינוקות ו-60 אלף זוגות התחתנו ■ בעוד 15 שנה כבר יגורו פה למעלה מ-10 מיליון איש ■  למדריך מס שבח

דרור מרמור 26.02.2017

בזמן שכחלון וגלנט ספרו בשנת 2016 6,000 הגרלות מחיר למשתכן וחגגו 280 דירות להשכרה ארוכת טווח בהרצליה - נולדו בישראל 181 אלף תינוקות. 5,000 זוגות התחתנו בכל חודש ו-1,000 זוגות התגרשו וחיפשו כנראה עוד דירה לגור. על הדרך, גם 24 אלף עולים הגיעו ארצה. ציונות.

מדינה קטנה? בישראל כבר גרים 8 מיליון ו-650 אלף ישראלים ועוד כ-200 אלף מהגרים שקופים. בלי שכמעט הרגשנו, עקפנו את אוסטריה ואת שוויץ.

בישראל, שיעור הפיריון הממוצע לאישה עומד על 3.13 ילדים - שיעור זהה אגב לאימא היהודית ולאימא הערבייה. באוסטריה, אישה תלד 1.9 ילדים בממוצע. בשוויץ היא תסתפק ב-1.5 ילדים. שם צריך פחות דירות בכל דור, ופה צריך כמעט פי שניים.

בואו נמשיך להדחיק. בעוד 15 שנה, כבר יגורו פה יותר מ-10 מיליון ישראלים, בעוד שאנחנו נמשיך שנה אחרי שנה למדוד את התחלות הבנייה לפי הכמות שבנו בשנה שלפניה או לפי שיאי הבנייה של שנות ה-90 העליזות. זוכרים את אריק שרון המהולל שהצליח למצוא פתרונות דיור למיליון עולים שהגיעו לארץ בתוך שנים ספורות? בעוד 15 שנה יתווספו לפה מיליון ישראלים בכל חמש שנים.

אבל מי חושב קדימה. לכל היותר, נותנים לאקסל לחשב גם דירות נצטרך עד 2040 וחוגגים את הנתונים כאילו אפשר כבר לגור שם.

אבל זה לא רק דירות. המהפכה הטכנולוגית לא תיעצר בסלולרי שלנו או בנהג האוטומטי שינהג במכונית הפרטית.

האם כל עובד ימשיך בעוד 5, 10 או 20 שנה להזדקק לחדר של 12 מ"ר, בזמן שהמשרד של כולנו נמצא בעיקר בתוך הנייד?

האם התוכניות לעוד ועוד מגדלי ענק וקניונים סגורים בבני ברק, בפתח תקווה, בהרצליה, בתל-אביב הם חלום של עיריות שרוצות יותר ארנונה, או שמישהו באמת עצר לחשוב על אסטרטגיה לשנים הבאות?

אפילו את תכנון המושבים והקיבוצים אף אחד לא מעז לשנות. ממשיכים למכור פה נחלות של 30 ו-40 דונם, ממשיכים להכריח כל אבא ואמא לבחור ילד אחד שיהיה בן ממשיך, בזמן שממילא אין שום חקלאי שיכול להתפרנס ללא אלף דונם לפחות.

ככה אנחנו מגלגלים את כל הבעיות הגדולות מדור לדור. על הדרך, מייצרים פתרונות אינסטנט לסתום חורים. אסטרטגיה של ממש לטווח ארוך? בזה אנחנו טובים כנראה רק אם מדובר ברכישת צוללות, גם אם נצטרך אותן בעוד עשור או שניים. אולי באמת הכי טוב לקבור את הראש 20 אלף מייל מתחת למים...

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מחירי הדירותפסגת הנדל"ןשוק הדיורמחיר למשתכן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.