התכנון ב-2016: עמדו ביעדים בכל הארץ - אך לא במגזר הערבי

הודעת מינהל התכנון: "המינהל עמד ביעדי התכנון לשנת 2016 ואף מעבר לכך - כ-111 אלף יחידות דיור אושרו בכל הארץ במחוזות ובוותמ"ל", זאת לעומת 99,376 יח"ד בשנת 2015

אום אל פחם / צילום: איל יצהר אום אל פחם / צילום: איל יצהר
הלית ינאי-לויזון 27.02.2017

רקע:

בהודעה שפרסם מינהל התכנון לסיכום 2016 נאמר כי "מינהל התכנון עמד ביעדי התכנון לשנת 2016 ואף מעבר לכך - כ-111 אלף יחידות דיור אושרו בכל הארץ במחוזות ובוותמ"ל". זאת, לעומת 99,376 יח"ד בשנת 2015.

שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון אמר כי "מדובר בהישג יוצא דופן ובשורה עבור שוק הדיור כולו. מלאי תכנוני גדול הוא הבסיס להגדלת ההיצע, יצירת שוק דיור בריא לטווח ארוך והוא מהווה חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור". מ"מ מנהלת מינהל התכנון, שירה ברנד הוסיפה: "העמידה ביעדים היא פרי מאמץ משותף של הצוות במינהל התכנון והמחוזות לטובת הגדלת היצע יחידות הדיור במדינת ישראל, תוך התייחסות למכלול הצרכים של הציבור והבטחת איכות החיים של התושבים".

המספר הכולל של יחידות דיור שתוכננו עלה אמנם על 100 אלף - אולם לא בכל היעדים הצליחו לעמוד. בהתאם להחלטת הממשלה לאשר בשנת 2016 לא פחות מ-100 אלף יחידות דיור בכל הארץ, הוחלט בתוכנית העבודה של מינהל התכנון לתכנן במגזר הערבי יחידות בסדר גודל שתואם את חלקם של הערבים באוכלוסיה, כלומר 22 אלף יחידות דיור ביישובי המגזר הערבי, לעומת 16 אלף יחידות דיור שאושרו בוועדות המחוזיות ביישובים הערביים ב-2015.

מה קרה:

בסופו של דבר, אושרו במינהל התכנון 16 אלף יחידות דיור במגזר הערבי, בדיוק כמספר יח"ד שתוכננו בשנת 2015.

מה הלאה:

ממינהל התכנון נמסר בתגובה כי "כלולות 22 אלף יח"ד בתוכנית העבודה. תוכניות אלה כוללות יחידות שקודמו בשנת 2016, כשמתוכם אושרו 16,490 יח"ד. מרבית התכניות שטרם אושרו נמצאת בשלבים אחרונים של אישור, הכוללים שמיעת התנגדויות ודיונים למתן תוקף.

"לגבי שנת 2017, בתכנית העבודה של מינהל התכנון (לשכות התכנון, ותמ"ל) כלולות כ-26 אלף יח"ד בתכניות ביישובי המגזר הערבי, המיועדות לקידום במוסדות התכנון".

התכנון, נזכיר, הוא רק חוליה אחת בשרשרת ארוכה בתהליך יצור יחידות דיור חדשות במגזר הערבי, וההוצאה לפועל מסובכת עוד יותר מהתכנון. על פי נתוני רשות מקרקעי ישראל, ב-2016 שווקו בסך הכול 4,233 יחידות דיור במגזר, אם כי יש לזכור שרבות מיחידות הדיור המתוכננות הן על קרקע פרטית ולא על קרקע מדינה. כך או כך, צריך לקוות שהחלטת הממשלה על תקצוב המגזר והסרת חסמים, תוספת שטחים מאדמות מדינה ובניית מבני ציבור תשפר את המצב ביישובים הערביים, ותקטין את מספר עבירות הבנייה במגזר.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
החברה הערביתתכנון ובנייהבנייה בחברה הערביתמינהל התכנוןהותמ"ל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.