סקר הנדל"ן: כמה ישראלים מאמינים שב-2017 יירדו מחירי הדיור?

עמדות הציבור לכל השאלות הבוערות בנדל"ן: רוב מוחץ עדיין מסרב להתרגש מתוכנית מחיר למשתכן ■ סדקים במעמדן של ת"א וב"ש כערים הנכונות ביותר להשקעה

אתר בנייה ברחובות / צילום: תמר מצפי אתר בנייה ברחובות / צילום: תמר מצפי
דרור מרמור 26.02.2017

מחירי הדירות: פסימיים קצת פחות

בשנה שעברה, בסקר שנערך בפברואר 2016, העריכו רק 8% מהישראלים שמחירי הדירות יירדו בשנה הקרובה. היה זה שפל חסר תקדים, אחרי ש-13% מהישראלים העריכו שתהיה ירידת מחירים בשנים 2014 ו-2015, ובניגוד מוחלט להצהרות שר האוצר משה כחלון ואנשי משרדו.

השנה, למרות שכחלון עצמו כבר אמר שהוא כלל לא התחייב להוריד את המחירים, שיעור המעריכים שתהיה ירידת מחירים בשנה הקרובה טיפס ל-11% (9% מעריכים אותה לכל היותר ב-5%). 58% אמרו בסקר שתהיה השנה עליית מחירים - מהם 16% מעריכים אותה ביותר מ-5% - לעומת 71% אשתקד. השינוי הגדול הוא במספר הישראלים הצופים קיפאון במחירים - 31% לעומת 21% אשתקד.

מה יקרה למחירי הדירות בשנת 2017?
 מה יקרה למחירי הדירות בשנת 2017?

השוואה לאורך זמן
 השוואה לאורך זמן

הטיפול במשבר: ממשלה עקרה

תחום הנדל"ן נשלט כמעט במלואו על ידי ממשלת ישראל - היושבת על מרבית הקרקעות ואחראית על התכנון, המיסוי והחקיקה. ואף על פי כן, למרות ואולי בגלל הכוח הגדול של הממשלה, הציבור לא מאמין ביכולתם של הפוליטיקאים לשנות את המצב.

שאלנו "מי יכול לטפל הכי טוב במחירי הדירות?". רק 17% ציינו את שר האוצר משה כחלון, שריכז תחת סמכותו את כל "ארגז הכלים הנדל"ני" (מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל), לעומת 26% שבחרו בו בשנה שעברה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, היושב בראש המערכת אולם מדיר עצמו באופן מאוד בולט מעיסוק בתחום הדיור, קיבל 10% מקולות הנשאלים, בדומה לשנה שעברה.

בשורה התחתונה, יותר ממרבית הקולות, 52%, ענו כי אף אחד מהפוליטיקאים (כולל נגידת בנק ישראל קרנית פלוג) אינו יכול לטפל במשבר הדיור.

מי יכול לטפל הכי טוב במשבר הדיור?
 מי יכול לטפל הכי טוב במשבר הדיור?

מחיר למשתכן: הציבור עדיין סקפטי

בשנה האחרונה שיווקה המדינה (רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון) עשרות אלפי דירות מוזלות למחוסרי דיור - במתכונת מכרזי מחיר למשתכן, המוזילים כל דירה בכ-200 אלף שקל ונמכרים במסגרת הגרלה. עם זאת, למרות שהתוכנית מתקדמת וכבר לא מדובר במכרזים ספורים, וקרוב ל-10,000 ישראלים כבר זכו בהגרלה לדירה, אין עדיין אמון רב בתוכנית הדגל של כחלון.

43% מעריכים שרק מעטים יזכו בדירות המסובסדות - דומה לשנה שעברה (42%). 29% (לעומת 25% אשתקד) הדגישו כי התוכנית צפויה להעלות מחירים בכלל השוק, מאחר שהמכרזים מותירים רבים מחוץ למשחק. 10% מעריכים שההשפעה של מחיר למשתכן תישאר בגבולות הפריפריה ורק 6% (לעומת 7% אשתקד) מאמינים שהתוכנית תוריד מחירים בכלל המדינה.

ההשפעה של מכרזי מחיר למשתכן
 ההשפעה של מכרזי מחיר למשתכן

מקל על המשקיעים

משרד האוצר, עוד טרם עידן כחלון, סימן את משקיעי הדירות כמי שתורמים לעליית המחירים בשל ביקוש מואץ. בעקבות זאת, בשנים האחרונות ניחתו על המשקיעים כמה גזירות שאכן מכווצות את כמות המשקיעים בהדרגה: ביטול הפטור ממס שבח, העלאת מדרגת מס הרכישה לדירה שאינה יחידה וכמובן המס החדש על בעלי שלוש דירות ויותר.

האם המשקיעים הם אכן אויבי הזוגות הצעירים, או שהם מחזיקים על גבם את שוק הדיור להשכרה ובלעדיהם גם שם נראה עודף ביקוש ונסיקת מחירים חדה? מרבית הנשאלים, 53%, סוברים שאכן המשקיעים "דורכים" על מחוסרי הדיור וכדאי להצר את צעדיהם בשוק. רק 26% אמרו שבזכותם יש הרבה דירות להשכרה ומחירי השכירות עלו בשיעור מתון יחסית.

מה דעתך על משקיעי הנדל"ן?
 מה דעתך על משקיעי הנדל"ן?

משקיעים: עדיין חולמים על דירה

מספר המשקיעים יורד בהדרגה לאורך החודשים האחרונים, על רקע גזירות האוצר והעלייה בריבית המשכנתאות. עם זאת, מתברר שרכישת דירה היא עדיין אפיק ההשקעה האופטימלי בעיני מרבית הישראלים - 61% בחרו בקניית דירה כאפיק ההשקעה המשתלם ביותר.

מעניין לציין שגם בקרב אלה שהעריכו שמחירי הדירות ירדו השנה, 46% עדיין בחרו ברכישת דירה כאפיק השקעה משתלם ביותר.

בליץ הפיתויים להשקעה בנדל"ן למגורים מעבר לים עדיין לא מושך את ההמונים: 9% סבורים שזהו אפיק ההשקעה האולטימטיבי, דומה לשנה שעברה.

האפשרות של קניית מניות כהשקעה מועדפת רשמה השנה עלייה ל-8% לעומת 6% בשנים קודמות, אולם המניות נוגסות בעיקר מאפשרות שוק הונית אחרת - רכישת אגרות חוב, שירדה מ-5% ל-3%.

12% מהישראלים, לעומת 10% בשנה שעברה, מעדיפים שלא ליטול סיכונים בעידן של אי ודאות, ולדעתם חיסכון סולידי בבנק, חרף התשואות האפסיות, הוא האפיק המשתלם ביותר כרגע.

אפיק השקעה מועדף
 אפיק השקעה מועדף

החברה המובילה: שיכון ובינוי

מהפך בצמרת דירוג חברות הנדל"ן המובילות בישראל: שיכון ובינוי עקפה לראשונה את אפריקה ישראל בדירוג והיא מתמקמת בראש, עם 19% מהנשאלים שהגדירו אותה כחברת הנדל"ן המובילה בישראל. אפריקה ישראל, שבמשך שנים צעדה בראש ובשנה שעברה קיבלה את אותם קולות כמו שיכון ובינוי (15%) טיפסה השנה ב-2%, אולם היא מסתכלת מלמטה על שיכון ובינוי.

לאפריקה ישראל, הנמצאת כרגע על המדף, אלה לא בהכרח בשורות טובות. מנגד, שיכון ובינוי, שהתאוששה השנה גם מהמשבר שספגה בפעילות באפריקה, מבצרת את מעמדה בשוק המקומי - כשרק לפני שלוש שנים עוד זכתה ב-9% בלבד מקולות הנשאלים בסקר.

את הירידה החדה ביותר סופגת משפחת גינדי. גינדי השקעות נבחרה על ידי 6% מהנשאלים - לעומת 10% בשנה שעברה. גינדי החזקות נבחרה על ידי 5% מהנשאלים - לעומת 9% אשתקד.

איזו מבין חברות הנדל"ן הבאות היא לדעתך המובילה בישראל סקר 2017
 איזו מבין חברות הנדל"ן הבאות היא לדעתך המובילה בישראל סקר 2017

השוואה לאורך זמן
 השוואה לאורך זמן

שלטון מרכזי או שלטון מקומי

המתח בין השלטון המרכזי (ממשלה) לבין השלטון המקומי (ראשי הרשויות) אינו יורד מסדר היום. מחד, הממשלה מאצילה סמכויות על השלטון המקומי וחותמת איתו על הסכמים (הסכמי גג) כדי לרתום אותו לפתרון מצוקת הדיור ותוספת היצע הדירות. מאידך, הממשלה מקדמת תוכניות במסגרת הותמ"ל (ועדה לתוכניות מועדפות למגורים) מעל השלטון המקומי ומאמצת תיקונים לתמ"א 38 גם ללא הסכמת ראשי הערים.

52% מהציבור, עלייה קלה לעומת אשתקד, מעדיפים שהממשלה תשלוט גם בערים, "מאחר וראשי ערים נתונים ללחצים של יזמים וקבלנים ושיקולים אחרים". 29%, לעומת 35% אשתקד, סבורים שראשי הערים צריכים לקבוע כמה והיכן ייבנה בעירם.

סמכות לשלטון המרכזי ממשלה או לשלטון המקומי ראשי ערים
 סמכות לשלטון המרכזי ממשלה או לשלטון המקומי ראשי ערים

כלי תחבורה: המכונית עוד כאן

הפקקים הולכים ומתארכים, התחבורה הציבורית מראה סימנים של שיפור בשירות ובאיכות, אולם הציבור הרחב לא ממהר לשנות את הרגלי הנסיעה. יעידו על כך יותר מ-45 אלף מכוניות חדשות שעלו על הכביש בינואר האחרון.

הסקר בדק "מה כלי התחבורה העיקרי שלך בדרך לעבודה ו/או למקום המגורים", ומצא תוצאות דומות מאוד לשנים עברו. 58% הצביעו על המכונית הפרטית, מול 27% (לעומת 30% אתשקד) שציינו כי הם מגיעים באוטובוס או במונית שירות. כלי רכב דו גלגלי ממונע (אופנוע, קטנוע או אופניים חשמליים) טיפס ל-3% (לעומת 1%) ו-6% בני מזל אמרו שהם הולכים ברגל לעבודה (לעומת 5% בשנה שעברה).

בקרב המבוגרים, בני 30 ומעלה, הרכב הפרטי הוא כלי תחבורה עיקרי של כ-70% מהנשאלים. בקרב הצעירים, עד גיל 30, אוטובוס, מונית שירות ורכבת הם כלי תחבורה של 52% מהנשאלים.

מהו כלי התחבורה העיקרי שלך בדרך לעבודה ו/או למקום לימודים?
 מהו כלי התחבורה העיקרי שלך בדרך לעבודה ו/או למקום לימודים?

תל-אביב ובאר-שבע מאבדות גובה

המחירים הגבוהים הפכו למשקולת על העיר תל-אביב, ולהבדיל גם על בירת הנגב באר-שבע.

שאלנו את המשקיעים היכן הכי כדאי לקנות היום דירה להשקעה - בהינתן כמובן התשואה השוטפת (שכירות) והאפשרות לעליית ערך עתידית. 20% ציינו את תל-אביב - 16% את מרכז העיר ו-4% את שכונות הדרום, לעומת 36% שבחרו בתל-אביב בשנת 2016 - 26% את מרכז העיר ו-10% את שכונות הדרום.

עם זאת, הישראלים אינם מתרחקים מאזור המרכז המבוקש. 19% ציינו יישוב אחר בגוש דן רבתי (נתניה, ראש-העין, פתח-תקווה, הרצליה, חדרה), לעומת 4% בלבד שנה קודם לכן. באר-שבע, שמתמלאת מנופים חדשים וגם לא מעט משקיעים בוחרים לממש בה דירות, נבחרה בסקר הנוכחי על ידי 9% מהנשאלים כעיר מועדפת להשקעה - לעומת 19% שבחרו בה לפני שנה אחת בלבד.

היכן הכי כדאי לדעתך לקנות היום דירת מגורים כהשקעה?
 היכן הכי כדאי לדעתך לקנות היום דירת מגורים כהשקעה?

בית החלומות: דירה או וילה

נניח שאתם יכולים לבחור היכן להתגורר - דירה רחבת דיירים בלב עיר בינונית או גדולה; בית פרטי עם גינה שממוקם במרחק של עד שעה מתל-אביב; נחלה חקלאית במרחק שעה נסיעה מהמרכז; צמוד קרקע ביישוב קהילתי בפריפריה או צמוד קרקע מעבר לקו הירוק.

התוצאות מלמדות על תיקו - חלום הבית עם הגינה עדיין כאן (35%), אולם שיעור דומה של ישראלים חולם על דירה בלב העיר. במכון סמית מציינים כי פילוח התשובות מגלה תופעה מעניינת - יותר חילוניים העדיפו "בית פרטי עם גינה במרחק עד שעה נסיעה מתל-אביב", ואילו דתיים (וכן מבוגרים מעל גיל 50) העדיפו לגור בדירה בעיר.

מהי דירת חלומותיך?
 מהי דירת חלומותיך?

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חברות בנייהמחירי הדירותסקרשוק הדיורמחיר למשתכן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.