היקף האשראי לרכישת רכב: 11 מיליארד ברבעון השלישי ב-2016

הנתונים לא כוללים מיליארדי שקלים נוספים של אשראי חוץ-בנקאי לרכב והלוואות "כלליות" למטרה זו ■ מה הריבית על הלוואות?

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי
דובי בן גדליהו 22.03.2017

בנק ישראל הציג היום (ד') את נתוני האשראי לרכישת כלי רכב חדשים שמעניקה המערכת הבנקאית, נכון לסוף הרבעון השלישי של 2016. על-פי הנתונים, בסוף ספטמבר הסתכם האשראי לרכישת רכב, כנגד שיעבודו, על 11.474 מיליארד שקל, מתוכו כ-82% הוא אשראי שנתנו הבנקים, והשאר של חברות כרטיסי האשראי. הנתונים מצביעים על קצב גידול של כ-4% ברבעון.

יצוין כי הנתונים אינם כוללים את האשראי החוץ-בנקאי לרכישת רכב, ובכללו את האשראי שמעניקות חברות המימון הפרטיות ואת האשראי לרכישת רכב שמעניקים חלק מיבואני הרכב על בסיס מקורותיהם העצמיים. אשראי זה מוערך בהיקף נוסף של כ-2-3 מיליארד שקלים. הנתונים גם אינם כוללים הלוואות כלליות, ללא שיעבוד, שנטלו משקי בית ושימשו בפועל לרכישת רכב חדש ושמומש ללא שיעבוד. בנוסף הנתונים אינם כוללים את האשראי לרכישת רכב חדש, שנוטלות חברות הליסינג ואת אשראי הספקים שמעניקים יבואני הרכב לחברות הליסינג.

יצוין, כי למרות שהאשראי המיועד לרכישת רכב הוא רק אחוז קטן יחסית מכלל האשראי למשקי בית שלא למטרות דיור, מדובר באשראי עם רמת סיכון גבוהה יחסית. זאת בשל העובדה, שערך הבסיס של העירבון הוא מחירון הרכב הרשמי של היבואנים.

מחירי המחירון של כלי הרכב המשומשים בפועל נמצאים בחודשים האחרונים בלחץ כבד כלפי מטה בשל עודף ההיצע בשוק המשומשות וירידת שערי המטבע. גורמים בענף מציינים כי במקרה של חדלון פירעון מאסיבי, כתוצאה מעליית הריבית או משינוי התנאים במשק, יתקשו המלווים לבצע מימוש מהיר של בהיקפים גדולים של כלי הרכב המשומשים. בנק ישראל לא נקט עד כה בצעדים כלשהם להגבלת האשראי לרכישת רכב.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אשראיבנק ישראלהלוואותרכישת רכב
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.