אושר ההסכם עם סין: פועלי הבניין לא יועסקו בהתנחלויות

אחרי שהשרים טרפדו את האישרור במשך שנה וחצי, הוסכם כי הנימוק יהיה "ביטחוני ולא מדיני" ■ ומה יגידו בממשלה כשחברה עסקית תסרב לשלוח טכנאים לשטחים?

פועל בניין / צילום: בלומברג פועל בניין / צילום: בלומברג
שי ניב 23.04.2017

הממשלה אישררה היום (א') במהלך ישיבתה השבועית את ההסכם הבילטרלי עם ממשלת סין, להבאת 20 אלף פועלי בניין, מתוכם 6,000 כבר בחודשים הקרובים. אישרור ההסכם התעכב במשך שנה וחצי בעיקר בשל התנגדות שרים בממשלה לדרישת ממשלת סין, שלפיה הפועלים שיגיעו לישראל לא יועסקו מעבר לקו הירוק.

במסגרת הפשרה שהושגה ואושרה היום בממשלה, נקבע כי המילה "התנחלויות" או כל הגדרה גיאוגרפית ברורה אחרת לא תופיע בהסכם, אלא רק רשימה סגורה של ישובים בהם יורשו הפועלים לעבוד. באורח פלא, אין ישוב אחד ברשימה שנמצא מעבר לקו הירוק. על פי ההסכם, האזורים ברשימה יתעדכנו מעת לעת וזאת בכפוף לטעמים ביטחוניים. השר להגנת הסביבה זאב אלקין ביקש במהלך הישיבה הבהרות בעניין סוגיית אי העבודה בהתנחלויות, וקיבל הסבר בנציג משרד החוץ שהשיב: אי-העסקתם של הפועלים הסינים לא נקבעה מנימוק מדיני, אלא ביטחוני.

ההסכם עם הממשל הסיני אמור היה להביא לא רק להאצת קצב הבנייה בישראל, אלא גם להפסקת התופעה בה פועלים שמגיעים מסין נאלצים לשלם אלפי דולרים לחברות תיווך על עצם ההיתר להגיע לארץ. בפועל, ממשלת סין העבירה את החלק המעשי של ביצוע ההסכם לידי ארגון קבלנים מקומי, שקבע כי התשלום על כל היתר להבאת פועל סיני יעמוד על 4,500 דולר לטובת חברת התיווך, מתוכו 1,000 דולר ישולמו על ידי הפועל בעצמו.

הסעיף בהסכם שמונע בפועל העסקת פועלים סינים בשטחים, שנחתם ואושר בזמן ששרי הממשלה תוקפים חברי כנסת ואפילו אמנים שקוראים להחרים את ההתנחלויות, עשוי להשליך במידת מה גם על הפעילות העסקית של חברות מסחריות שלפחות בעבר נמנעו בחלקן מהפעלת שירותים מלאים מעבר לקו הירוק. למעשה, רק לאחרונה עבר באופן סופי הצעת החוק של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), שלפיו חברות שירותים לא יורשו להפלות עוד תושבים מעבר לקו הירוק ויהיה עליהן לשלם פיצויים במקרה שיעברו עליו. כעת, כשממשלת ישראל אישרה רשימה של ישובים בהם לא קיים לכאורה "חשש ביטחוני" לפועלים הסינים, לא מן הנמנע כי יהיו חברות שידרשו בעתיד שיפוי מיוחד בגין סיכון ביטחוני עבור פעילות מלאה מעבר לקו הירוק.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
התנחלויותסיןעובדים זריםענף הבנייההקו הירוק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.