המשטרה: חשדות לקבלת סובסידיות ומכסות במירמה בענף הלול

החשדות: שולמה סובסידיה בניגוד לחוק למי שאינו בעל נחלה, והוגדלו מכסות ייצור ביצים על בסיס דיווח כוזב ■ משרד החקלאות: כמחצית מהתלונות על קבלת סובסידיות בניגוד לחוק - מוצדקות

ביצים / צילום: המועצה לענף הלול ביצים / צילום: המועצה לענף הלול
משה ליכטמן 25.04.2017

בעקבות תלונה של קבוצת חקלאים מהגליל המייצרים ביצים, פתחה מחלקת ההונאות במחוז הצפוני של המשטרה בחקירה בחשד להונאות בענף הלול באחד המושבים בצפון. מידע על החשדות הללו הגיע גם למשרד החקלאות ולמועצת הלול. משרד החקלאות מאשר כי כמחצית מהתלונות על תשלומי סובסידיות בניגוד לחוק הן מוצדקות.

על-פי חוק הגליל, שהוארך לאחרונה בעוד 10 שנים (ללא שנעשה שיפור בתנאי הגידול הקשים של התרנגולות המטילות שאינם עומדים בסטנדרטים בינלאומיים), לולנים בעלי נחלות במושבים בצפון המגדלים מטילות לייצור ביצים מקבלים מכסת גידול מובטחת של 500 אלף ביצים בשנה, ומי שמגדלים את המכסה ומתגוררים בנחלה מקבלים גם סובסידיה מיוחדת בסכום של כ-40 אלף שקל בשנה.

אחד הסעיפים הנחקרים עוסק בחשד כי אנשי עסקים קיבלו ממשרד החקלאות סובסידיה, למרות שכלל לא היו בעלי נחלות. מקרים כאלה הם בעלי אופי פלילי, אבל הם לא הועברו לטיפול המשטרה עד לאחרונה, בתלונתם של קבוצת החקלאים מהצפון.

במקביל, במספר מקרים התחילו הליכים מנהליים נגד חקלאים אשר חרגו מחוק הגליל בכך, שלא התגוררו כלל בנחלה אשר בזכותה התקבלה הסובסידיה, וזאת בניגוד לתקנות הקבועות בחוק. המתלוננים טוענים כי מתקיימת תופעה של "עצימת עיניים" במועצת הלול ובמשרד החקלאות לאספקטים הפליליים של פרשת הסובסידיות.

חשד שני נוגע לאחת ההשלכות של הרפורמה בענף הלול, אותה יזם שר החקלאות לשעבר שלום שמחון, ממושב אבן מנחם. במרכז הרפורמה בניית לולי ענק במקום הלולים המשפחתיים הקטנים בסמוך לבית, על-מנת לנצל את שטח הלולים הקטנים לצורך הקמת צימרים לתיירות.

בהמשך לרפורמה שיזם שמחון נוספו מספר תקנות חדשות למועצת הלול, שאחת מהן, 7(א) עומדת בבסיס החשד להונאה. לפי התקנה, כאשר מוקם לול גדול באתר חדש, יכול מגדל אחר ביישוב לוותר על חלקת קרקע שהוא חוכר לטובת בניית הלול החדש, וכנגד הוויתור שלו על אותה קרקע הוא מקבל תוספת של מכסת ייצור ביצים. מדובר על תוספת מכסה של 25 אלף ביצים כנגד כל דונם שעליו ויתר בעל הנחלה לטובת הקמת הלול הגדול החדש.

על-פי המידע הנבדק, באחד הפרויקטים של בניית לול גדול, נמסרו למועצת הלול נתונים לא נכונים על כמות הדונמים עליהם ויתרו כביכול בעלי נחלות אחרים לטובת המיזם החדש. כך, לגבי אנשים שוויתרו בפועל על דונם אחד, דווח כאילו ויתרו על 2-3 דונם, ועל-ידי כך קיבלו תוספת מכסות בהיקף של 50-75 אלף ביצים, במקום תוספת מכסה של 25 אלף ביצים בלבד בגין הדונם האחד עליו ויתרו.

על-פי המידע שבידי "גלובס", בכירי מועצת הלול מודעים לטענות על השחיתות, אבל בתגובה לשאלות למנכ"ל מועצת הלול ,שמואל (מולי) לויט, נמסר בתגובה: "אם 'גלובס' יעביר פנייה מפורטת בנושא ספציפי, נוכל לבדוק לגופו של עניין".

משרד החקלאות מסר: "משרד החקלאות בודק באופן שוטף את המגדלים שמקבלים תשלומי סובסידיה. לצד הבדיקות השגרתיות, בשנים האחרונות מגיעות למשרד החקלאות תלונות, באמצעות מכתבים ושיחות אנונימיות, בנוגע למגדלים שמקבלים תשלומי סובסידיה לפי חוק הגליל, התשמ"ח-1988, על אף שלכאורה אינם מקיימים את תנאי החוק. 

"כ-100 מקרים של מגדלים אשר קיבלו תשלומי סובסידיה נבדקו במהלך 5 השנים האחרונות, מתוכם נמצא כי כמחציתם - 54 מקרים - אינם עומדים בתנאי החוק, ולכן הוקפאו להם תשלומי הסובסידיה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ביציםהונאהחקלאיםמשרד החקלאותמועצת הלול
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.