מכרז ערוץ הכנסת: למה התפטרה נעמי שחורי רגע לפני ההכרעה?

ימים ספורים לפני ההכרעה לגבי זהות המפעילה של ערוץ הכנסת, הודיעה שחורי כי לא תיטול בה חלק, בעקבות עתירה לבג"ץ בעניינה ■ אלא שבג"ץ לא מיהר להתערב בסוגיה, ושחורי טוענת כי אינה בניגוד עניינים ■ גורמים הקשורים במכרז: "ערוץ 20 מפעיל לחצים" ■ ערוץ 20: "ספקולציות"

תוצאות המכרז על הפעלת ערוץ הכנסת אמורות להתפרסם בימים הקרובים, ובקרב גורמים המעורבים במכרז יש זעם סביב התנהלות מועצת הכבלים והלוויין, שאמורה להכריע בין 4 הקבוצות המתמודדות. הגורמים אמרו היום (ג') ל"גלובס" כי במצב שנוצר כל חברי המועצה מפחדים לתמוך בהצעות של ערוץ 2 וערוץ 10 - שני הגופים המרכזיים ובעלי הניסיון שמתמודדים במכרז - ולטענתם הדבר נובע מלחצים שמפעיל, בעקיפין או במישרין, ערוץ 20.

טענות בנוגע למעורבות פוליטית והפעלת לחצים לטובת זכייה של ערוץ 20, המזוהה עם הצד הימני במפה הפוליטית, נשמעות כבר זמן רב, ולמעשה עוד מימי הדיונים בכנסת על הוצאתו לדרך של המכרז החדש להפעלת הערוץ. אלא שאתמול (ב') הן הגיעו לשיא על רקע ההודעה כי חברת המועצה, נעמי שחורי, לא תיטול חלק במכרז ולא תוכל להצביע בעד הגוף שייראה לה כאטרקטיבי ביותר.

ההודעה הגיעה על רקע עתירה שהגישה בעניין האגודה לזכות הציבור לדעת, שטענה כי שחורי מצויה בניגוד עניינים משום שהיא נשואה לכתריאל שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, שלה יחסים עם ערוצים 2 ו-10. אלא שבפן המשפטי העתירה הזאת דווקא לא זכתה להצלחה. שופטת העליון, אסתר חיות, לא נענתה לבקשת הארגון לקבל צו ארעי שיעצור את ההליך עד להכרעה בעניין, וקבעה דיון בנושא רק בסוף מאי, הרבה אחרי פרסום תוצאות המכרז.

"אחרי שבג"ץ בעצם דחה את העתירות, אמרו היועצים המשפטיים של מועצת הכבלים ושל משרד התקשורת לשחורי כי הם לא יוכלו להגן על העתירות שלה, והיא זזה הצדה", אומרים הגורמים. "המועצה ומשרד התקשורת החליטו להיות כאן יותר קתוליים מהאפיפיור".

למרבה ההפתעה שחורי, שכאמור הוציאה את עצמה אתמול מהשתתפות במכרז, מסכימה עם הטענות הללו. "אני חושבת שזה היה לא נכון, כי בעצם מודים כאן בחצי-פה שאני נגועה בניגוד אינטרסים", אמרה היום ל"גלובס". "אני בטוחה שגם ברמה הכי פורמלית אין פה עניין של ניגוד עניינים, בדקתי את זה בעצמי גם מול משפטנים".

- אז בעצם כפו עלייך להתפטר?

"בוא נגיד שהמליצו לי המלצה חמה. אני חושבת שזה לא לעניין. הם לא נלחמו למעני. אמרו לי שהמדינה כנראה לא תוכל להגן עליי, כי אני לא עובדת ציבור. בעיניי זה מאוד מוזר".

ידו הארוכה של ראש הממשלה?

4 קבוצות מתמודדות על המכרז להפעלת ערוץ הכנסת: חדשות 2, שמפעילה את הערוץ יותר מעשר שנים מאז יום הקמתו; RGE, שהיא הבעלים של ערוץ 10; קבוצה של תיא תקשורת (בעלת אולפני הרצליה) ויסמין TV (בעלת יולי אוגוסט הפקות); וערוץ 20.

ערוץ 20 עלה לאוויר באוגוסט 2014 כערוץ ייעודי לענייני מורשת, אך מאז שינתה מועצת הכבלים והלוויין את תנאי הרישיון שלו ואפשרה לו לשדר מהדורת חדשות יומית שאמורה לעלות בקרוב. הערוץ נמצא בבעלותם של יצחק מירילשווילי ושל המנכ"ל אבי בר, והוא מזוהה כאמור עם האגף הימני של המפה הפוליטית.

כשמדברים בשוק התקשורת על ניסיונותיו של נתניהו להשיג השפעה תקשורתית רבה יותר, קושרים זאת פעמים רבות לערוץ 20, שם שודר למשל לאחרונה ראיון אוהד עם רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו.

הגורמים ששוחחו היום עם "גלובס" משוכנעים כי גם כאן נתניהו פועל, באמצעות שליטתו במשרד התקשורת שלו כפופה המועצה, כדי להעניק לערוץ את השליטה בשידורים שיועברו מהכנסת בעשור הקרוב. בכך הוא ישיג שתי ציפורים במכה אחת: גם יפגע בערוץ 2 ובערוץ 10 - וגם יחזק מאוד את ערוץ 20 שכיום באופן טבעי הוא עדיין ערוץ קטן ודל-רייטינג. לפי תנאי המכרז החדש, התקציב שתעמיד הכנסת לגוף הזוכה יעמוד על 25.2 מיליון שקל מדי שנה.

יתרה מכך, הגורמים משוכנעים כי ערוץ 20 הוא גם זה שעומד מאחורי עתירת האגודה לזכות הציבור לדעת, שגם היא מזוהה עם הימין. על-פי הטענות, הערוץ והאגודה סימנו את שחורי כמי ששייכת לאגף במועצה שעשוי להתנגד לזכייתו של ערוץ 20, ואתמול הצליחו במבוקשם.

יו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת, זיו מאור, הכחיש היום בשיחה עם "גלובס" את הטענות כאילו פעל בשם ערוץ 20. "אני מזוהה עם הימין ולא מתכחש לזה, (אך) העתירה הוגשה ללא שום קשר לערוץ 20. האינטרס שעליו אנחנו מגנים יעזור גם לקבוצה השלישית (של אולפני הרצליה ויולי אוגוסט, י"כ)".

זהות הקבוצה הזוכה במכרז אמורה להתפרסם בימים הקרובים, והיא אמורה להתחיל להפעיל את הערוץ במהלך מאי. על-פי המכרז, הערוץ צפוי לעבור מתיחת פנים, שגולת הכותרת שלה היא הקמת אתר אינטרנט ייעודי שיעביר בשידור חי את ישיבות המליאה ואת כל ועדות הכנסת. האתר ישמש גם כספריית VOD לצפייה בישיבות קודמות.

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מסרה בתגובה כי "נעמי שחורי לא נפסלה על-ידי המועצה או מי מטעמה, אלא החליטה להשעות עצמה מהשתתפות במכרז ערוץ הכנסת. המועצה נוהגת כדרכה ותנהג בשקיפות, במקצועיות ובהגינות גם במכרז זה".

מערוץ 20 נמסר בתגובה: "יש לנו אמון מלא במועצה לשידורי כבלים ולוויין ובתקינות ההליך במכרז ערוץ הכנסת. צר לנו שגורמים אינטרסנטיים מנסים לזהם את ההליך על-ידי הפרחת ספקולציות חסרות שחר כפי שהובאו בכתבה הזו".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
האגודה לזכות הציבור לדעתכתריאל שחורימועצת הכבלים והלווייןערוץ 14ערוץ הכנסת (99)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.