ווייז תפנה אזרחים לנקודות התאספות במקרה של רעידת אדמה

אפליקציית הניווט משתפת פעולה עם ערים מובילות בישראל ועם המשטרה ומד"א, ומסייעות בפינוי אזרחים במקרי אסון - וגם באופן יומיומי לשיפור העומסים בכבישים בערים

ווייז / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב ווייז / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
יוסי ניסן 13.06.2017

אפליקציית הניווט הפופולרית ווייז (Waze) מבית גוגל תפנה אזרחים לנקודות פינוי ציבוריות בזמן רעידות אדמה. החברה החלה בסוג של פיילוט בנושא במסגרת תרגיל העורף הלאומי השנתי "רעידת אדמה 2017" שהתקיים אתמול (א') ברמת-גן. 

במסגרת השת"פ של ווייז עם עיריית רמת-גן, אפליקציית הניווט הפנתה אזרחים לנקודות במפה המיועדות לפינוי בזמן רעידת אדמה, על סמך נתונים ומידע שקיבלה מבעוד מועד מהרשות המקומית. שיתוף-הפעולה מתקיים ללא כל עלות כספית או תשלום.

הנקודות הופיעו בצורת סיכה על המפה של ווייז בסמארטפונים. כל משתמש שפתח את האפליקציה הקיש בחיפוש "נקודת התאספות", וקיבל בתוצאה את הנקודה הקרובה ביותר אליו. כך במצב חירום יידעו התושבים איפה ממומקמות נקודות הפינוי הקרובות ביותר אליהם ובמצב אמת המשתמשים יקבלו הודעה בדחיפה (פוש) על נקודת הפינוי. 

רמת-גן היא חלק מפרויקט הערים המחוברות של ווייז הנקרא Waze Connected Citizens program, שבו יש עוד 250 שותפים מסביב לעולם. בישראל השת"פ מתקיים גם בתל-אביב, באר-שבע, ירושלים, חולון, לוד, מגדל-העמק, בת-ים, גני תקווה, נס-ציונה, וכן קיים שת"פ עם מד"א, משטרת ישראל, והחברה להגנת הטבע.‎ (עם חלק מהערים השת"פ פעיל ופורה ועם חלק הוא עדיין בהתהוות)

בעולם השת"פ הוא עם ערים כמו ריו, לוס אנג'לס, בוסטון, ג'קרטה (אינדונזיה), ולונדון ושם היא תומכת גם בסוגי אסונות שונים כמו שטפונות, הוריקנים ורעידות אדמה כאמור.

מלבד היתרון הברור לאזרחים משתמשי האפליקציה, לשת"פ מסוג זה יש יתרון גם לרשות המקומית - שיכולה להיעזר בנתוני מצב התנועה שמספקת ווייז ולהפנות את האזרחים בהתאם במצבי חירום הדורשים פינוי. 

בשוטף הרשויות יכולות להיעזר בנתוני ווייז כדי להתמודד עם עומסי תנועה בעירם ולהבין את מקורם, תוך כדי שיפור תשתיות. בתמורה, העיריות מספקות לווייז מידע על עבודות תשתית ממשלתיות, עירוניות ונתונים על תאונות וסגירות כבישים יזומות. 

פיצ'ר נחמד שעליו עובדים בווייז במסגרת השת"פ עם עיריית רמת-גן - ניטור משאיות זבל בעיר, כך שנהגי העיר מסוגלים לראות על המפה חיווי של משאית זבל ולהתרחק מהרחובות שבהם המשאיות נוסעות בכל רגע נתון. הניטור מתבצע על ידי משדרים המשולבים במשאיות הזבל עצמן, כך שהחיווי מתבצע בזמן אמת על גבי המפה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
WAZE (ווייז)מגן דוד אדום (מד"א)מכשירי ניווט (GPS)עיריית רמת גןרעידת אדמה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.