רם לנדס יפיק 3 תוכניות לתאגיד השידור ב-16.5 מיליון שקל

תקופת הצינון שנקבעה ללנדס בעת שמונה לוועדה שהמליצה על סגירת רשות השידור - חלפה ■ מהמסמך שפרסם התאגיד עולים גם נתוני השכר של חלק מהפרילנסרים המועסקים ב"כאן"

רם לנדס / צילום: איל יצהר רם לנדס / צילום: איל יצהר

חברת ההפקות של רם לנדס, קודה תקשורת, תפיק 3 תוכניות עבור תאגיד השידור הציבורי "כאן" - כך עולה ממסמך ה"התקשרויות בפטור ממכרז" שפרסם לאחרונה התאגיד. לנדס עמד בראש הוועדה שהמליצה ב-2014 על סגירת רשות השידור ופתיחת התאגיד החדש. על-פי המסמך, לחברת קודה הוקצה תקציב של 6 מיליון שקל להפקת תוכנית תחקירים עבור "כאן".

מפירוט שנמסר מהתאגיד עולה כי מדובר בשתי עונות של התוכנית, שכל אחת מהן כוללת 15 תוכניות, כשהעונה השנייה היא כרגע בגדר אופציה שלא בטוח שתתממש. כלומר, כל עונה מתומחרת ב-3 מיליון שקל, ועלות כל פרק תוכנית תעמוד על 200 אלף שקל.

מדובר בסכום שנחשב נמוך ביחס למקובל בתעשייה בכל הנוגע לתוכנית תחקירים, אם כי קשה לתת הערכה מהימנה בעניין זה מבלי לדעת מה בדיוק כוללת התוכנית מעבר להגדרה היבשה של הז'אנר. ב"כאן" כבר משודרת כיום תוכנית תחקירים בשם "זמן אמת", שמופקת על-ידי חיים סלוצקי, ועל-פי הערכות בשוק, עלותה גבוהה יותר.

תוכנית נוספת שתופק עבור "כאן" על-ידי קודה, היא תוכנית ביקורת תקשורת שנתית, שתכלול 50 פרקים. במסמך שהועלה לאתר האינטרנט של התאגיד נכתב כי הסכום שיועבר לחברה עבור הפקת התוכנית יעמוד על 5.5 מיליון שקל, אך מהתאגיד נמסר כי הסכום הנכון הוא 5 מיליון שקל. היות שמדובר ב-50 תוכניות, יוצא שעלות כל תוכנית תעמוד על 100 אלף שקל.

התוכנית השלישית שתופק על-ידי החברה היא "תוכנית דוקו-ריאליטי" בת 10 פרקים. לפי התאגיד, התקציב שהוקצב לתוכנית יעמוד על 4.5 מיליון שקל (במסמך נכתב 5 מיליון שקל), כך שעלות על פרק תעמוד על 450 אלף שקל. לפי גורמים בתעשייה, עדיין לא בטוח שהתוכנית אכן תצא לפועל.

על-פי ההסכם שנתחם עם לנדס, הוא היה מנוע במשך כל תקופת עבודת הוועדה מלהפיק תוכניות עבור גופי שידור ציבוריים (למעט ערוץ הכנסת וגלי צה"ל), ותקופת הצינון נמשכה עוד שנה לאחר סיום עבודת הוועדה, כך שמבחינה פורמלית אין בעיה עם העובדה שהחברה שבבעלותו תפיק כעת תוכניות לתאגיד.

יחד עם זאת, בעבר מתחו גורמים שונים במערכת הפוליטית והממשלתית ביקורת על עצם העובדה שמי שעמד בראש הוועדה שקבעה את אופן ההתנהלות של גוף השידור הציבורי מול חברות ההפקה, צפוי ליהנות מסכומים לא מבוטלים תודות לכך.

מקודה תקשורת נמסר: "הגשנו 28 הצעות לתאגיד על רובן אפילו לא קיבלנו תשובה. ההצעות שכן התקבלו נבחנו בקפדנות יתרה, וכולן נופלות בתחום המומחיות של קודה תקשורת".

220 מיליון שקל להפקות מקור

חברות הפקה בולטות נוספות שאושרו להן התקשרויות בהיקפים של מיליוני שקלים הן קסטינה תקשורת שבבעלות אמנון רבי וחברת ההפקות של יואב גרוס. קסטינה תפיק לתאגיד תוכנית דוקו-ריאליטי בת 10 פרקים, כשעל-פי המסמך עלותה הכוללת תעמוד על 4.2 מיליון שקל, כלומר כ-420 אלף שקל לפרק.

גורמים בשוק אמרו היום (א') ל"גלובס" בהתייחס לשתי תוכניות הדוקו-ריאליטי כי עלות של כ-450 אלף שקל לפרק נמצאת ברף התחתון המקובל בז'אנר הזה, וכי סביב סכומים אלה נעות פחות או יותר עלויות ההפקות של תוכניות כמו "המסע המופלא של אהרוני וגידי" ו"בייבי בום" המשודרות בערוץ 10, ששם דגש על תוכניות בעלות נמוכה ביחס לשתי המתחרות שלו בטלוויזיה המסחרית.

קסטינה תקשורת מפיקה עבור "כאן" כבר כיום את רצועת התרבות היומית שלו, "מועדון תרבות", ולצורך כך אושר לה לפי המסמך תקציב שנתי של 8.5 מיליון שקל. תוכנית נוספת שכבר עלתה לאוויר - וכפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס" יצאה למעין חופשת התארגנות - היא הפאנל הקומי "הדינוזאורים", שמופק על-ידי יואב גרוס.

לתוכנית זו הוקצו 8 מיליון שקל, שישמשו להפקת 24 פרקים, כלומר כ-330 אלף שקל לפרק. לפרק הפיילוט של התוכנית, שהיה אמור להיות משודר ביום העצמאות ולבסוף שודר במועד מאוחר יותר, הוקצו 700 אלף שקל.

התאגיד אמור להקצות מדי שנה סכום של 220 מיליון שקל להפקות מקור שונות (כולל תוכניות בערבית) שמנותב להפקות חיצוניות. מבחינת גופי ההפקה שפועלים בתעשייה שסובלת מקשיים ומחולשה על רקע המצב הכללי הלא מזהיר של שוק התקשורת, מדובר בצינור חמצן חשוב ומשמעותי ביותר.

למעשה, אחת מהסיבות המרכזיות שהביאו למהלך של סגירת רשות השידור ופתיחת התאגיד נגעה לבעיות שונות סביב הקצאת הכספים לחברות ההפקה. בתאגיד יצטרכו להוכיח לאורך זמן כי אצלם המצב אכן שונה, ולפחות כרגע ניתן לשבח את השקיפות.

הטאלנט הבולט: דודו ארז

מהמסמך עולים גם נתוני שכר שונים שמשולמים על-ידי התאגיד לטאלנטים ולעובדים שונים. השם הבולט מן הבחינה הזאת בנתונים הוא זה של הקומיקאי דודו ארז.

לארז יוקצו על-פי המסמך 300 אלף שקל בשנה עבור הגשה ועריכה של תוכנית בוקר יומית ב"כאן תרבות" (לשעבר רשת א'). סכום נוסף של 60 אלף שקל בשנה הוא יקבל עבור תוכנית מוזיקה קלאסית לילדים שתשודר בשבתות בקול המוזיקה. בפועל, כך טוענים בתאגיד, מדובר בסכומים נמוכים יותר, מכיוון שהנתונים שבמסמך חושבו בצורה טכנית, לפי נתון של שכר פר תוכנית, באופן שלא הביא בחשבון חופשות, חגים וביטולים שונים.

במסמך מופיעים נתוני שכר נוספים שגם אליהם יש להתייחס לפי התאגיד באותו אופן (כלומר, בפועל הם צפויים להיות נמוכים יותר).

הפרשן המשפטי משה נגבי יקבל 120 אלף שקל בשנה עבור הגשת התוכנית דין ודברים ברשת ב'. לפרשן הפוליטי חנן קריסטל הוקצו 30 אלף שקל בשנה עבור פרשנות במסגרת יומן הערב של רשת ב'. סכום שנתי זהה הוקצה גם לאיש הרדיו דורי בן-זאב.

מהמסמך עולה גם כי אילן לוין, לשעבר הממונה על השכר באוצר, משמש כיועץ לחטיבת משאבי אנוש של התאגיד, בשכר של כ-120 אלף שקל בשנה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
תוכניות טלוויזיהרשות השידורחברות הפקהרם לנדסתאגיד השידור "כאן"
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.