כאב הראש של פוטין: צעירי רוסיה שיצביעו בבחירות לראשונה

המונופול של הקרמלין על הטלוויזיה - מקור החדשות של רוב האוכלוסייה המבוגרת יותר - לא עוזר בדור שבו יוטיוב היא המקור להתעדכן בו ■ בעיני הצעירים, השחיתות היא בעיית המפתח של רוסיה

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

ההיכרות של ניקולאי סובולב עם אורח החשיבה של הקהל הצעיר שלו הפכה את בלוג הווידאו גדוש השפה הגסה שלו למוצר הלוהט ביותר ברוסיה. אבל אחרי דיאטה קבועה של נושאים שקשורים לצעירים, הבלוגר בן ה-23 גילה שיש נושא לוהט חדש כעת: פעילות באופוזיציה.

"שמתם לב לכך שככל שהבחירות לנשיאות מתקרבות, יש יותר פוליטיקה ביוטיוב?" שאל סובולב בפתח סרטון וידאו שלו מהתקופה האחרונה, שהייתה בו התייחסות אוהדת למבקר הקרמלין אלכסיי נבאלני.

סובולב ויתר בני גילו לא מכירים מנהיג רוסי אחר מלבד ולדימיר פוטין. 15 מיליון הרוסים בגילאים 15 עד 24 נתפסו במשך זמן רב כבלתי פוליטיים או כתומכי הקרמלין, אך כעת הם מגבשים זהות פוליטית, והיא לא כה אוהדת למשטר. שכבת הגיל הזו הופיעה במספרים גדולים בפעם הראשונה בהפגנות נגד פוטין בחודשים האחרונים, ובזכותה הן היו ההפגנות הגדולות ביותר זה חמש שנים.

"אני לא יכול להתעלם מזה כי אני איתכם, חברים", אמר סובולב בסרטון שהוא העלה ליוטיוב אחרי המחאות הראשונות במארס, וקיבל כמעט 2.5 מיליון צפיות. הוא האשים את הרשויות בהתעלמות מדאגות המפגינים בווידאו האחרון שלו, שהועלה אחרי גל ההפגנות שהיה ב-12 ביוני.

מבחינת הקרמלין, התסיסה הגוברת בקרב צעירים שיוכלו בעוד תשעה חודשים להצביע בבחירות לנשיאות לראשונה בחייהם היא עוד כאב ראש למנהיג בן ה-64 שמעוניין להמשיך את שלטונו שנמשך כמעט 20 שנה. שיעורי התמיכה בפוטין נשארו גבוהים מאוד, אבל יועציו הפוליטיים חוששים שהם יתקשו לספק את הניצחון הברור ואת ההשתתפות הגבוהה בבחירות שהקרמלין רוצה כדי להבטיח את שלטון פוטין במשך עוד שש שנים, לפי מקורות יודעי דבר.

צעירים רבים קשורים פחות למודל של פוטין ביחס לשאר האוכלוסייה, מאחר שהם חיו בתקופה של שפע יחסי בלי אירועים דרמטיים מאוד, שלא כמו הניסיון של הוריהם בשנות ה-90, לפי סוקרי דעת קהל. "הצעירים פחות חוששים מהתערערות יציבות ויותר מעוניינים בשינוי", אמר אלכסיי גרז'דנקין, סגן מנהל מכון הסקרים לבאדה במוסקבה.

סקר שנערך בקרב יותר מ-6,000 סטודנטים שפורסם במאי על ידי בית הספר הגבוה לכלכלה הראה ששני שלישים מהם לא נותנים אמון במחוקקים ובעובדי ציבור אחרים. בעיני הצעירים, השחיתות היא בעיית המפתח של רוסיה כעת. שחיתות היא גם נושא מרכזי במחאות שהיו השנה.

המונופול של הקרמלין על הטלוויזיה - מקור החדשות של רוב האוכלוסייה המבוגרת יותר - לא עוזר בדור שבו יוטיוב היא המקור להתעדכן בו. מנהיג האופוזיציה נבאלני נהנה מצפייה גבוהה בקטעי הווידאו שלו באינטרנט שחושפים את השחיתות הממשלתית לכאורה, למרות שהנושא הזה כלל לא מוזכר בשידורי הטלוויזיה.

הידוק השליטה של הממשלה על האינטרנט לא פגע בבלוגרים של הווידאו, אם כי רבים חוששים שזה ישתנה בקרוב, מפני שהפרלמנט עומד לאשר חוק שמגביל גישה לרשת. לפי שעה, הרשויות מנסות להתקרב לבלוגרים הללו, כדי שהמסרים שלהם יהיו ידידותיים יותר לקרמלין.

אלא שעד כה, המאמץ הזה לא עולה יפה. כאשר הפרלמנט הזמין תריסר בלוגרים פופולריים לשימוע בנושא תוכני אינטרנט בחודש מאי, רק בלוגר אחד הופיע והעיד בפני המחוקקים. גם ישיבה נוספת שנערכה אתמול (ב') לא הביאה לפרלמנט שמות גדולים. בין אלו שהופיעו הייתה בתו של דמיטרי פסקוב, דוברו של פוטין, שמתגוררת בפריז. היא ידועה בחשבון האינסטגרם המפולפל-סקסי שלה, שיש לו פחות מ-50,000 עוקבים.

הצלחה ויראלית בקרב בני פחות מ-25 נשענת על אותנטיות ועצמאות מהסוג שמכונת התעמולה של פוטין לא מצליחה לחקות. ניסיונות המדינה להתבסס על הפופולריות של יוטיוב נראים לעתים מגוחכים, כמו וידאו מוזיקלי שמנסה להרתיע את צעירים מהשתתפות בהפגנות. הוא הוזמן על ידי גוף ממשלתי, וקיבל 280,000 דיס-לייקים מול 17,000 לייקים בלבד.

הבלוגר דימיטרי איבאנוב, ששמו המאומץ הוא קמקאדזדד, מושך ציבור יוטיוב של יותר ממיליון איש עם תכנים ביקורתיים נגד הקרמלין. "אני יודע מה זו תעמולה חכמה, ואני עושה אותה כל הזמן בקטעי הווידאו שלי", הוא אמר לאחרונה בראיון לתחנת הרדיו קול מוסקבה.

גם בקרב הבלוגרים שמעדיפים שלא להתייצב בגלוי מול הקרמלין, הביקורת על הרשויות היא שכיחה. יבגני בז'נוב, שערוץ יוטיוב שלו "קומיקאי רע" בנה לעצמו 2 מיליון מנויים על ידי פרודיות על ניסיונות מקומיים לחקות סרטי פעולה הוליוודיים, תוקף גם את הצנזורה, לועג למשרדי חדשות ממשלתיים ותוקף סובסידיות שמזרימות כספים לפרויקטים כלשים.

"אילו הייתי בממשלה, הייתי בהחלט מקדיש תשומת לב למה שקורה ביוטיוב", אמר בז'נוב בשיחת טלפון. "לרוע המזל, הם יכולים להגיע למסקנות הלא נכונות, ולנסות לחסום את התכנים".

בראיון עם בלוגר אחר באפריל, סובולב גינה את "האליטה השלטת המושחתת לגמרי", והודיע שיצביע לנבאלני בבחירות. בשבוע שעבר הוא הופיע בערוץ יוטיוב של נבאלני, אם כי לעתים הוא מתח ביקורת על הטקטיקות של מנהיג האופוזיציה.

סובולב אומר שהוא חושש להיות פעיל מדי, כדי שלא להגיע למצב שבו הרשויות "יוכלו פשוט לסגור אותי". הוא תלוי במפרסמים שמכניסים לו שלושה מיליון רובל בחודש (53,000 דולר).

הוא אומר שסירב להזמנת הפרלמנט להופיע בשימוע, מפני שהוא הניח שהמטרה הייתה רק להרתיע את הקהל שלו מלצאת להפגנות. "האם אני היחיד שחושב שהם לא צריכים להילחם במפגינים, אלא בבעיות שגרמו להם לצאת להפגין?", הוא כתב בבלוג שלו בחודש שעבר.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ולדימיר פוטיןרוסיה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.