תחייתה של סאני תקשורת

בישראל נמכרו 3.2 מיליון סמארטפונים ב-2016 ולכן לסאני יש פוטנציאל רב

יעקב לוקסמבורג  / צילום: תמר מצפי יעקב לוקסמבורג / צילום: תמר מצפי
יניב פגוט / איור: גיל ג'יבלי"
יניב פגוט 21.06.2017

חברת סאני תקשורת  (113.3 ,‎+0.98%‏) הפועלת בתחום המכירה של טלפונים סלולריים ואביזרים נלווים בישראל, תחת זיכיון מהתאגיד הקוריאני סמסונג, הייתה בעבר חברה שהסבה נחת רבה למשקיעים בה. ואולם שורה של טעויות עסקיות קשות, שינויים במערכת היחסים העסקיים עם סמסונג העולמית ורפורמות טקטוניות בשוק הסלולר בישראל, הביאו את החברה - תחת שליטתו אז של אילן בן דב - לקריסה, להסדר חוב ולשינוי בעלות.

לאחרונה, תחת בעלות חדשה (חברת לפידות של יעקב לוקסנבורג) חווה סאני רנסנס בעסקיה, שקיבל ביטוי בזינוק בשווי השוק של החברה של 465% מתחילת השנה (ו-1,200% בשנה האחרונה). לפי הפרסומים נמכרו בישראל 3.2 מיליון סמארטפונים בשנת 2016 - בדומה לשנת 2015 ו-12% יותר מבשנת 2014 - ולפיכך מעריכים המשקיעים כי לסאני, שהינה שחקנית משמעותית בשוק זה, יש פוטנציאל עסקי רב.

סאני ניצלה את הראלי האדיר במחיר המניה, וכן את גל הנפקות האקוויטי הנוכחי בת"א, על מנת לגייס כ-74 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות ממשקיעים מסווגים ומבעלת השליטה. הנפקת המניות תחזק באופן מהותי את מבנה ההון של החברה, אשר נכון לסוף הרבעון הראשון עמד על 35 מיליון שקל בלבד, עיקרו נכסים לא מוחשיים בהיקף של 29 מיליון שקל שמקורם בזיכיון סמסונג.

במחצית הראשונה של 2017 צפויה החברה להציג רווח העולה על הרווח בכל שנת 2016, שהסתכם בכ-20 מיליון שקל. השיפור בתוצאות התפעוליות נשען על השקה מוצלחת של דגם גלקסי S8, פיחות דרמטי בשער החליפין של השקל מול הדולר, שיפור בתנאי הסחר מול סמסונג והרחבת מערך המכירות הישיר של החברה, תוך הגדלת מכירות האביזרים.

מכירות סמסונג גלקסי S8 החלו באופן מעשי בחודש מאי האחרון, כך שהתרומה של השקת הדגם החדש תוסיף ותקבל ככל הנראה ביטוי מהותי ברבעון השלישי השנה. ברבעון הרביעי צפויה השקה של אייפון 8, ולפיכך חלון ההזדמנויות של סאני למכירות מוגברות של S8 הוא ברבעון השני והשלישי.

הפחתת המס על מכשירי סלולר, עליה דווח בשלהי חודש אפריל השנה, צפויה להיות בעלת השפעה מתונה על היקף המכירות הכספי של החברה, בשל ההשפעה המקזזת החזויה של כמויות המכירה, שצפויות לגדול עם מחירי המכירה הנמוכים.

ה-EBITDA המרשים מסתיר החלטת גידור בעייתית

לצד ההווה המעודד הבא לידי ביטוי בצמיחה מהירה ברווחים, חיזוק בסיס ההון של החברה, והרחבת רשת החנויות במכירה ישירה, המקבלים ביטוי במחיר המניה, ישנו מקום למשנה זהירות בכל האמור בציפיות ממנה בעתיד היותר רחוק.

כאמור, משמשת סאני כיבואן הרשמי וכמפיץ בישראל של טלפונים סלולריים ואביזרים נלווים של סמסונג, וזאת מתוקף הסכם מול התאגיד הקוריאני שתוקפו עד סוף 2020. אי חידוש הזיכיון או הכנסת זכיינים נוספים, יהיו מכה פוטנציאלית אדירה לחברה, המגדילה מאוד את סיכון ההשקעה בניירות הערך שלה וגם קשה לתמחור. גם שחיקה אפשרית במעמדה של סמסונג בשוק הסלולר העולמי עשויה להקרין לשלילה על הפוטנציאל הכספי של הזיכיון בישראל, אשר מטיל ביצי זהב עבור סאני זה שנים ארוכות.

הרווח התפעולי לפני הפחתות (EBITDA) המרשים שמציגה סאני מסתיר החלטה עסקית בעייתית בדיעבד, בדמות גידורי מטבע מאסיביים שגרמו לחברה להציג הוצאות מימון נטו של כ-8 מיליון שקל, לאחר שהשקל התחזק ב-5.5% במהלך הרבעון הראשון.

הרכישות של מכשירים מסמסונג נקובות בדולרים, ולפיכך ההתחזקות הדרמטית של השקל מקטינה את עלות המכר ומגדילה באופן דרמטי את הרווחיות התפעולית. ואולם, מכיוון שהחברה מגדרת חלק מהותי מהחשיפה המטבעית, התוצאה היא שה-EBITDA אינה מתארת היטב את תמונת הרווחיות של החברה, לנוכח הוצאות מימון כבדות. ברבעון השני השנה המשיך השקל להתחזק, והוא צפוי להמשיך ולגבות מסאני הוצאות מימון ניכרות.

יהיה מי שיאמר כי עם התייצבות שער החליפין של השקל, תיוותר הרווחיות התפעולית הגבוהה, והרווח הנקי של סאני יצמח בהתאמה. ואולם סביר להניח כי הוזלת היבוא תביא את השחקנים המרכזיים בענף להפחית מחירים על מנת לזכות בנתח שוק, ואז הרווחיות התפעולית המייצגת תהיה נמוכה מהותית מזו הנוכחית. כך שאין לראות ברווחיות התפעולית הנוכחית כמייצגת.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
סאניסמסונג
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.