רמ"י מונעת מקרן רוטשילד לשווק דירות יוקרה באור עקיבא

הסיבה: השטח מיועד למחיר למשתכן ■ במסגרת מו"מ על חוב שהמדינה טוענת שקרן רוטשילד קיסריה חבה לה, היו אמורות להיבנות במקום 3,500 דירות בתוכנית מחיר למשתכן

השטח לשכונת אור ים באור עקיבא / צילום: גיל ארבל השטח לשכונת אור ים באור עקיבא / צילום: גיל ארבל
עמירם ברקת 22.06.2017

רשות מקרקעי ישראל עוצרת שיווק 900 דירות יוקרה בשכונת אור ים באור עקיבא על ידי קרן רוטשילד קיסריה, לאחר שבמקום היו אמורות להיבנות כ-3,500 יחידות דיור במסגרת "מחיר למשתכן".

במכתב להנהלת הקרן ששיגרה עו"ד מניה לייקין, המשנה ליועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, נאמר כי "מכירת הזכויות במקרקעין הנ"ל ללא קבלת הסכמה מראש של רמ"י הינה הפרה של חוזה החכירה על כל המשתמע מכך". סגן היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד עמיר שקד, כתב לוועדות התכנון והבנייה כי "בימים האחרונים הובא לידיעתנו על-ידי סגן קרן רוטשילד כי בכוונתה להתחיל בביצוע עבודות פיתוח בשכונת אור ים ואף פורסמה על ידי הקרן הודעה לציבור על האפשרות להציע הצעות לבניית 973 יחידות דיור, כל זאת במסגרת תחילת שיווק של השכונה...הנכם מתבקשים שלא לאפשר להנפיק היתרי בנייה ללא קבלת חתימת רמ"י".

ברקע הדברים נמצא פיצוץ במו"מ בין המדינה לקרן שבמסגרתו דרשה המדינה מהקרן מאות מיליוני שקלים שלא שולמו לה למרות שהם מגיעים על פי דין, לטענתה. על המגעים דווח ב"גלובס" לפני שלושה חודשים.

בעבר פרסמנו כי על פי הצעת פשרה שנידונה בין הצדדים, מאות דירות של מחיר למשתכן ישווקו במסגרת שכונת "אור ים" שמקימות קרן קיסריה ועיריית אור עקיבא ועלות הסבסוד של הדירות שישווקו בתנאי מחיר למשתכן תקוזז מהחוב. בקרן אמרו ל"גלובס", כי "לא הועלתה הצעה מצד רמ"י לשיווק הדירות בתנאי מחיר למשתכן" וכי הקרן אינה חייבת כספים למדינה. גורמים בקרן אמרו ל"גלובס" כי לא ינהלו מו"מ מול המדינה מעל דפי העיתון.

מדובר בפרויקט אור ים שמקימה החברה לפיתוח קיסריה (חברת בת של הקרן) על שטח של כ-1,000 דונם הנמצא בתחום השיפוט של עיריית אור עקיבא, בין כביש החוף לכביש מספר 4. במסגרת הפרויקט, הנחשב לאחד הגדולים ביותר בארץ מחוץ לגבולות גוש דן, מתוכננות להיבנות כ-3,500 דירות, חלקן במגדלי מגורים של 15 קומות וחלקן דירות צמודות קרקע. מרבית השטח המיועד לשכונה הוא בבעלות הקרן אך גם המדינה מחזיקה בו זכויות. שיווק הדירות היה אמור להתחיל מיד לאחר חג הפסח לאחר שתוכנית הפרויקט אושרה בקיץ בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז חיפה.

רשות מקרקעי ישראל דורשת מקרן קיסריה כספים בגין דמי חכירה שנתיים בהיקף המגיע על פי חוות דעת פנימיות ליותר מ-100 מיליון שקל. על פי תחשיבי המדינה, עלות הסבסוד לקרקע לדירה בתנאי מחיר למשתכן נאמדת בכ-140 אלף שקל. חישוב פשוט מראה שניתן לקזז את החוב הנטען כנגד שיווק של 700-800 דירות בתנאים זהים למחיר למשתכן.

לעומת זאת, בקרן קיסריה טוענים כי המדינה העניקה להם פטור מלא ממס על הכנסות ממכירת מקרקעין. הפטור הוענק כחלק מהסכם שנחתם בין הקרן לבין שר האוצר דאז שמעון פרס, שבמסגרתו התחייבה הקרן לתרום את הכנסותיה למערכת ההשכלה הגבוהה.

על רקע דרישות חוב של רשות המסים ורשות מקרקעי ישראל מהקרן, העלתה הקרן דרישה לעגן את הפטור ממס בחקיקה. המגעים בין המדינה לקרן התחדשו ב-2014 ולאחרונה פורסם כי הקרן מוכנה לתשלום של 350-500 מיליון שקל למטרות שייקבעו על-ידי המועצה להשכלה גבוהה - בתמורה לעיגון הקלות משמעותיות במס.

בשעתו הוענק לקרן פטור ממס, שבוטל בתחילת שנות האלפיים. ב-1989 הוארך ההסכם בין המדינה למשפחת רוטשילד עד לשנת 2022 הפעם על-ידי שר האוצר דאז שמעון פרס.

לטענת הקרן הבטיח שר האוצר כי המדינה תפעל לחקיקת חוק שיעגן את הפטור שלה ממס. שווי נכסי הקרן הוערך ב-2010 ב-1.3 מיליארד שקלים. בסוף אותה שנה החזיקה הקרן מזומנים בהיקף 476 מיליון שקל ומתוכם תרמה כ-21 מיליון.

"גלובס" ביקש את תגובת קרן רוטשילד אך הופנה על ידה לראש עיריית אור עקיבא, יעקב אדרי, שאמר בתגובה על הטענות נגד הקרן, כי "מדובר בטענות קטנוניות של רמ"י, המועלות כנגד פרויקט שעבר את כל האישורים הנדרשים בוועדות התכנון ויתרום רבות לתושבי אור עקיבא".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
רשות מקרקעי ישראלאור עקיבא
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.