צובר תאוצה: המהפכה הגדולה הבאה בשוק הרכב יצאה לדרך

עולם הרכב עתיד לעבור טלטלות משמעותיות, את זה כבר הפנמנו, אבל כעת צצים גם נתונים ראשוניים על מיזמי הרכב השיתופי שצוברים תאוצה מסביב לגלובוס וגם בת"א ■ איך נראה הטרנד החדש שכובש את הערים הגדולות בעולם, ועד כמה הוא עשוי לשנות את חיינו?

עולם הרכב עתיד לעבור טלטלות משמעותיות, את זה כבר די הפנמנו, אבל כעת צצים נתונים ראשוניים של המהפכה בראי של בעלות על כלי הרכב הפרטיים. בבירה הספרדית מדריד הופכת האפשרות להשכרת מכונית לטווחי זמן קצרים פופולרית יותר ויותר, לא פחות ממאה אלף לקוחות הצטרפו לחברה חדשה בתחום, וזה תוך חמישה חודשים בלבד מרגע כניסתה לשוק.

לזה תוסיפו מאה שישים ושישה אלף לקוחות קיימים של חברה וותיקה יותר בתחום, ותבחינו בהתחלתו של שינוי מהותי. העירייה המקומית מצידה מעודדת את השירות החדש בזכות השימוש בכלי רכב חשמליים נקיים והיא גם הציבה חניות חינם במקומות רבים, ואת האפשרות להתנהל בנתיבי נסיעה מוגבלים, דוגמת נתיבי תחבורה ציבורית.

כל אלו מורידים את עלויות השימוש והופכים את השירות לכדאי יותר ויותר בבירה הספרדית. מתוך כך מעריכים בבלומברג, כי בכל הנוגע לכדאיות, לבעלי מכוניות פרטיות שנוסעים פחות משמונת אלפים קילומטרים בשנה, יהיה משתלם למכור את המכוניות הפרטיות שלהם, כאשר מיזמים דומים יהפכו לנפוצים יותר בעיר בה הם גרים.

הם מוסיפים כי על פי הערכות לא פחות משישה עשר מיליון לקוחות יעשו שימוש בהשכרת מכונית לטווח קצר בכל העולם עד לסוף השנה הנוכחית, אך נתון זה יעלה לארבעים וארבעה מיליון, בשנת אלפיים עשרים וחמש. בבלומברג לא שוכחים לציין את הביקורת שמגיעה מאיגוד נהגי המוניות במדריד, שטוענים כי חברות אלו מקבלות בחינם שטחי חנייה ציבוריים בכדי להשיג רווח, וקוראים לעירייה לפקח על קצב ההתפשטות שלהן.

לנהגי המוניות יש סיבה לפחד מהמתחרה החדש, משום שלדוגמא חברת קאר.טו.גו הוותיקה יותר מציעה השכרת מכונית סמארט חשמלית בעשרים ואחד סנט לדקה במדריד, עשרים וארבעה בברלין ושלושים ואחד סנט לדקה עבור שכירת מכונית באמסטרדם, הולנד. ואיך זה בהשוואה אלינו הישראלים? מיזם אוטו תל השיתופי של עיריית תל-אביב, שנמצא כעת בשלבי הרצה, וחייבים לציין כי הוא מציע, עדיין, רק מכוניות מזהמות, גובה שקל וחצי עבור דקת נסיעה, כפי שמופיע באתר המיזם, בשלב זה ללא חיוב דמי שימוש, אך הערכות מדברות על תשלום חודשי קבוע של בין שלושים לחמישים שקלים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
השכרת רכבתחבורה שיתופיתחדשות הרכב
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.