רגע, עכשיו גם פרנקפורט הופכת להיות יקרה?

העיר הגרמנית מעוניינת לקלוט בנקים ואלפי בנקאים שמחפשים בסיס חדש אחרי הברקזיט; עבור המשכירים והיזמים מדובר בכסף חדש וגדול שייכנס לכיסם

פרנקפורט / צילום: מירב מורן פרנקפורט / צילום: מירב מורן

בסיס מס רחב יותר, חשיבות כללית רבה יותר ותנופה לכלכלה המקומית: לפרנקפורט, העיר שמארחת את הבנק המרכזי האירופי, יש כמה סיבות לקדם בברכה בנקאים מלונדון שמחפשים לעצמם בסיס חדש אחרי הברקזיט. אבל התושבים לא נראים שבעי רצון. תושבים ותיקים רבים בעיר הגרמנית רואים את הבנקים האמידים מלונדון מעלים את מחירי הדיור בעיר, ואפילו מסלקים אותם, את הוותיקים, מן העיר שכבר מתקשה לעמוד בצרכי הדיור שלהם.

החלטת בריטניה במשאל העם ביוני 2016 לעזוב את האיחוד האירופי הייתה יריית הפתיחה למרוץ בין בירות האיחוד על משיכת בנקים ועובדיהם מן הסיטי של לונדון, שרוצים לשמור על יכולתם למכור את שירותיהם בתחומי האיחוד גם אחרי שבריטניה תפרוש ממנו.

מתקפת החיוכים של פרנקפורט כלפי הבנקים עובדת, וכמה מהם כבר הודיעו שיעבירו אליה פעילות. אבל כאשר המרכז הפיננסי של גרמניה מגביר את מאמציו למשוך את הבנקאים מלונדון, התושבים, שכבר מתמודדים עם התייקרות הנדל"ן ועם מיזמי בינוי רבים ברחבי העיר, מתחילים לומר "ניין".

"העיר לא צריכה להוציא את המסים שלי כדי להביא בנקאים מלונדון", אמרה אלמות מאייר, אחות רפואית שמתגוררת במרכז פרנקפורט והצטרפה לאחת מקבוצות המחאה שדורשות מהעירייה לרסן את עליית מחירי הדיור. הארגונים הללו מתכננים כעת הפגנת גדולות מחוץ לגושי בתים יוקרתיים שיחולו במקביל למסע הבחירות לפרלמנט שיהיו ב-23 בספטמבר, שבהן צפויה מפלגת השלטון הנוצרית-דמוקרטית של אנגלה מרקל להיבחר מחדש.

מאייר אומרת שהחברה שמשכירה את דירתה, רוהלדר את פאץ, מסרבת לתקן דליפות וחורים בגג, במטרה לעודד דיירים מהמעמד הבינוני לעזוב, ולהשכיר הנכסים לבנקאים.

לונדון, פריז, פרנקפורט

בניית דיור למעמד הבינוני צוברת תאוצה בפרנקפורט, אבל הקצב אינו מהיר מספיק כדי לעמוד בביקוש הגבוה. אוכלוסיית העיר, 730,000 נפש, גדלה בעשור האחרון ב-15%, בעיקר בגלל מהגרים שנמשכו לכלכלה החזקה של גרמניה. שיעור האבטלה הנמוך, והריביות השליליות לעתים, העלו במקביל את הביקוש לבתים. אבל בפרנקפורט, ששטחה פחות משליש משטח ניו יורק, קיים מחסור בקרקעות - והתוצאה היא ייקור מחירי הבתים והדיור.

דמי השכירות עלו ב-45% בממוצע בעשור האחרון, לפי סוכנות הנכסים הבינלאומית JLL. מחירי הדירות הוכפלו ויותר, ל-4,550 אירו למ"ר. פרנקפורט אמנם עדיין זולה בהרבה מערי בירה אירופיות כמו לונדון ופריז, אבל העלייה בעלויות הנדל"ן עלתה על העלייה הממוצעת של השכר ב-25% בעשור האחרון. "יותר מדי קרקעות זמינות הלכו לבניית דיור יוקרתי, ואילו אחיות ובעלי מקצועות דומים בשכר לא גבוה אינם יכולים להרשות לעצמם להתגורר כאן", אמר יורגן לוץ, מנהל סוכנות השכרת הדיור MHM, שמסייעת לתושבי העיר עם בעיות דיור.

האומדנים של כמה בנקאים עשויים להגיע לפרנקפורט בעקבות הברקזיט - הם מגוונים. לפי אנליסטים של דויטשה בנק, כניסה של 5,000 בנקאים ובני משפחותיהם עשויה לייקר את נכסי הדיור בעוד 4%. הנתון הזה יעלה אם יגיעו יותר אנשים, בהתחשב בכך שבעיר יש כבר מחסור של 36,000 דירות ובתים.

בעיות הדיור של פרנקפורט אינן גולשות לשוק בגרמניה, אבל הנושא הוא רגיש לרשויות המקומיות וגם הארציות. ברלין נמנעה במידה רבה מהענקת תמיכה פומבית לקמפיין של פרנקפורט למשוך בנקאים לפני הבחירות לפרלמנט הלאומי בחודש הבא. אבל מאחורי דלתות סגורות הממשלה הפדרלית שוקלת איך להפוך את גרמניה ליעד אטרקטיבי יותר לבנקאים, כולל הגמשה של חוקי העבודה לבעלי הכנסות גבוהות, לפי מקורות יודעי דבר.

"אם לברקזיט יהיה אפקט גדול, ופרנקפורט תצליח למשוך אליה חברות בריטיות, עובדים ותושבי חוץ - מדיניות הדיור המסורתית של העיר פשוט לא תתאים לאתגרים הללו", העריך דויטשה בנק בסקירה שהתפרסמה בנובמבר שעבר.

ברחוב ליד מרכז העיר, התושבים מתלוננים שגן משחקים יפונה בקרוב לטובת בניית בית דירות יוקרה על ידי החברה הקבלנית Vonovia. החברה הזו גם משפצת בניינים סמוכים, מה שיגרום להעלאת דמי השכירות שמשלמים תושבים כמו רוברט סטוינוסקי, פקיד לוגיסטיקה בן 37. "אני כבר לא יכול להרשות לעצמי לגור כאן", אמר סטוינוסקי באסיפת דיירים שנערכה לדיון בהתייקרות השכירות.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
פרנקפורט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.