הפדרל ריזרב קונה זמן (ומתפלל שהאינפלציה תעלה)

צמרת הפד יכולה להמתין למעשה עד דצמבר כדי לראות את האינפלציה חוזרת לתוואי הרצוי שלה, 2% בשנה, או לחשוב איך להגיב אם זה לא יקרה

ג'נט ילן / צילום: בלומברג ג'נט ילן / צילום: בלומברג

הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, הוא בר-מזל או חכם במיוחד. על ידי איתות שהוא לא ייגע בשערי הריבית שוב עד דצמבר, הוא קנה לעצמו זמן לדיון ממושך ונחוץ יותר על האינפלציה. יש ספקות, לגיטימיים מאוד, שמודלים מסורתיים יכולים להסביר מה קורה בנושא זה - וליתר דיוק מה לא קורה (אין אינפלציה).

פרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפד ביולי שפורסם אתמול (ד'), מציג ויכוח מתרחב על האינפלציה ומדוע היא בנסיגה במקום בהתקדמות, כאשר האבטלה במשק היא 4.3% בלבד. הבנק המרכזי המום מכך שהמחירים "רכים" זה כמה חודשים. בהיעדר כל לחץ ריאלי של אינפלציה, אפשר לצפות לכך שהפד ייקח פסק זמן מהעלאת ריבית עד שהוא יקבל מושג על מה שקורה. כאשר הפד פעל במארס וביוני והעלה את הריבית, ואותת שבספטמבר הוא יתחיל לצמצם את מאזן האג"ח שלו, הוא קנה לעצמו מרחב תמרון מסוים.

צמרת הפד יכולה להמתין למעשה עד דצמבר כדי לראות את האינפלציה חוזרת לתוואי הרצוי שלה, 2% בשנה, או לחשוב איך להגיב אם זה לא יקרה. יש לפד ישיבה בסוף אוקטובר, אבל הרתיעה ההיסטורית של הבנק המרכזי מפעולה בהיעדר תחזיות חדשות וללא מסיבת עיתונאים מתוכננת, מוציאה מכלל אפשרות הפתעה כלשהי באוקטובר.

הדחייה עד דצמבר מעניקה לבכירי הפד לפחות עוד ארבעה חודשים של נתוני אינפלציה. רובם עדיין מצפים לכך שהיא תעלה ליעד שלה, בהתאם למודלים הכלכליים המסורתיים - וכדי להיות הוגנים, אציין שזו לא רק תופעה אמריקאית: האינפלציה חלשה גם באירופה וביפן, למרות העלייה ברורה בצמיחה (בבריטניה האינפלציה מעל היעד של הבנק המרכזי, והברקזיט מסבך את התמונה שלה).

אבל ארה"ב היא עדיין הכלכלה הגדולה בעולם, והפד הוא עדיין הבנק המרכזי העולמי דה-פקטו. שוקי ההון האמריקאים מגמדים את האחרים, למרות התחזיות התכופות על שקיעתם. לכן - איך תסיים תעלומת האינפלציה בארה"ב היא שאלת המפתח.

ומה אם לספר הזה לא יהיה סוף? פרוטוקול ישיבת הפד משקף כמה ספקות שמתחילות לצוץ לצד ביטחון של רוב חברי צמרת הפד. מרבית המשתתפים ציינו שהם מצפים לכך שהאינפלציה תתעורר בשנים הקרובות מהרמה הנמוכה הנוכחית שלה, ותתייצב סביב היעד של 2% בטווח הבינוני. עם זאת, משתתפים רבים בדיון ראו סבירות כלשהי לכך שהאינפלציה תישאר מתחת ל-2% תקופה ממושכת יותר מזו שהם צופים כעת. כמה משתתפים ציינו שהסיכון לתחזית האינפלציה נוטה יותר כלפי מטה. הפרוטוקול מכיל אפילו כמה התבטאויות של כפירה בעיקר על הקשר שבין אבטלה נמוכה מאוד לאינפלציה ושכר, אם כי הרוב עדיין מאמין במודלים מסורתיים. עד שנתחיל לראות עלייה של האינפלציה לקראת רמת היעד של 2% בשנה, נשמע כנראה יותר התבטאויות ספקניות בסגנון הזה.

פחות מפתיעה הייתה הספקנות של בכירי הפד ביחס לסיכויים לחבילת תמריצים תקציביים לכלכלה מצד הקונגרס והבית הלבן. כמה משתתפים הביעו ספק שחבילה כזו תגיע בכלל, ובמידה שכן, הם חושדים שממדי הסיוע למשק יהיו קטנים ממה שהיה צפוי בעבר. לא היו הרבה מתנגדים להערכה הזו.

נזכיר, כי ביום האחרון של אוגוסט יפרסם משרד המסחר הפדרלי את נתוני האינפלציה לחודש הנוכחי. בינתיים, תיהנו מהוויכוח.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אינפלציהכלכלת ארה"בפדרל ריזרבריבית ארה"ב
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.