ירידה חדה? מחירי הדירות דווקא עלו ברבעון הראשון

ברבעון הראשון חגגו ירידה של 2.9% במחיר דירה ממוצע. השבוע התברר שכלל לא הייתה ירידה ■ תתנחמו בירידה של 3.8% ברבעון השני - לפני שגם היא תיעלם בעדכון הבא ■ דעה

דרור מרמור 21.08.2017

הנחמה הצנועה של מחוסרי הדיור חיכתה להם בשבוע שעבר בנתוני העסקאות לרבעון השני של 2017. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המחיר הממוצע שבו נרכשה דירה ברבעון השני עמד על 1.43 מיליון שקל, ירידה של 3.8% לעומת ממוצע העסקאות ברבעון הראשון, שעמד על 1.49 מיליון שקל לדירה (ההפרש המדויק עמד על 57.2 אלף שקל).

מדובר בירידה חדה במיוחד, לאחר שברבעון הראשון כבר חגגה התקשורת (והאוצר כמובן) ירידה דרמטית של 2.9% במחיר הממוצע מול הרבעון שלפניו. כיצד מחירי הדירות עולים (לפי אותה למ"ס), והמחיר הממוצע יורד? מסתבר כי בעוד שחלק לא מבוטל מהישראלים ממתין כרגע להגרלות מחיר למשתכן (או להשפעות שלהן על כלל השוק), חלק אחר בוחר לקנות דירה זולה יותר, רחוקה יותר או קטנה יותר.

כמובן שצניעות, הסתפקות במועט והיכולת להתאים הוצאה להכנסה, הן עניין מבורך, אבל צריך יהיה לחכות כמה שנים כדי לראות האם מדובר בישראלים שאכן החליטו להתפשר ולהסתפק בפחות, או בישראלים שהתייאשו ממחירי הדירות הגבוהים וקנו דירה - העיקר שתהיה גם להם אחת.

לא מדובר בהכרח בצעד נמהר, אבל מותר להניח שגם לא תמיד מדובר בהחלטה רציונלית לגמרי, של מי שחיפשו קורת גג מתאימה למשפחתם. שוב ושוב אנו רואים ישראלים שלא משקללים בהחלטה חשובה כל כך את מחיר הנסיעה לדירה המרוחקת (מחיר שכולל את עלות הכסף ואת עלות הזמן), את מחיר המעבר מדירה קטנה לדירה הבאה (מה לעשות שישראלים ממהרים בדרך כלל להקים משפחה) וכו'.

אבל לפני שממשיכים לנתח את הנתונים הטריים, הדבר הכי חשוב התחבא מאחוריהם (ובארכיון): במאי האחרון דיווחו בלמ"ס כי מחירה הממוצע של דירה ברבעון הראשון עמד על 1.45 מיליון שקל, לעומת 1.49 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2016. באותם ימים, למי שהספיק לשכוח, היה מדובר בנתון משמעותי במיוחד, מאחר וגם הדיווח החודשי של מדד מחירי הדיור הציג ירידה (שנעלמה לאחר מכן בדיווחים החוזרים).

נתוני הלמ"ס: לא מהימנים ורחוקים מהמציאות בשוק הדיור / דעה - אלי ציפורי

גם פה ב"גלובס" בישרו במאי לקוראים כי השינוי במחיר הממוצע לרכישת דירה, משקף את "הירידה החדה ביותר מאז 2007". אלא שבדיעבד, שלושה חודשים אחרי כן, הסתבר שגם הממוצע לרבעון הראשון תוקן כלפי מעלה, וכלל לא רשם ירידה. אם לדייק, כמו שהלמ"ס אוהבת לדייק (המחיר הממוצע מחושב עד רמת מאות השקלים), אז המחיר הממוצע המעודכן שהוצג בשבוע שעבר לרבעון הראשון דווקא טיפס ב-2,000 שקל מול הרבעון שלפניו.

אבל מי זוכר את נתוני הרבעון הראשון ואת הירידה ההיא שנמחקה כלא הייתה. עדיף להתנחם בירידה חדשה וחדה עוד יותר (3.8%), לפני שגם היא תיעלם עם עדכון הנתונים ברבעון הבא.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס)מחירי הדירותשוק הדיורמחיר למשתכן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.