צמיחה במכירות של קרסו ודלק רכב; דאצ'יה ו-BMW כיכבו

רווחיה הרבעוניים של קרסו עלו ב-2.5% והתקרבו ל-64 מיליון שקל ■ אצל דלק רכב המגמה במכירות המכוניות מעורבת, אולם השיפור בשורה התחתונה ניכר

גיל אגמון / צילום: איל יצהר גיל אגמון / צילום: איל יצהר
אביב לוי 21.08.2017

למרות התמתנות בקצב מסירת מכוניות חדשות בשוק המקומי בין החודשים מארס למאי, מחצית השנה הראשונה של 2017 מסתיימת עם נתון מרשים של מכירות - כ-168 אלף מכוניות, מספר המשקף עלייה מתונה של פחות מ-2% לעומת המחצית הראשונה של 2016.

דוחות היבואנית קרסו מוטורס שפורסמו אמש מראים כי על רקע המשך הביקושים הגבוהים למכוניות חדשות, נהנתה יבואנית רכבי רנו וניסאן ממחצית שנה מוצלחת, כאשר מכירת המכוניות שלה זינקה ב-23% לסך שהתקרב ל-17 אלף, כשברבעון עמד קצב העלייה על 9%, מה שקירב אותה ל-7,800 מכוניות נמכרות. הצמיחה במכירות הגדילה גם את נתח השוק של קרסו בשוק הרכב, שעמד בסוף מחצית השנה על כ-11%, לעומת פחות מ-9% בתקופה המקבילה.

ההוצאות עלו, גם הרווח

מי שרשם קפיצה רבעונית מרשימה של יותר מ-60% במספר המכוניות הנמכרות, הוא מותג ה"לואו קוסט" של רכבי דאצ'יה, אותם החלה לייבא קרסו מוטורס בתחילת 2015, ממנו נמכרו כ-1,250 מכוניות. לצידו, מכירות שני המותגים הבולטים של קרסו מוטורס - רנו וניסאן, עלו בסיכום רבעוני ב-3% ליותר מ-6,400 מכוניות יחד - בחלוקה דומה.

הצמיחה במכירות באה לידי ביטוי באופן חלקי בתוצאות הכספיות: הכנסות הרבעון השני ממכירת מכוניות עלו ב-3% ל-724 מיליון שקל, ובנוסף נהנתה קרסו מוטורס משיפור גם ביתר הפעילויות שלה - שירותי ליסינג תחת המותג Lease4U, ופעילות המוסכים והחלפים, כך שסך הכנסותיה עלו ב-4.5% ל-1.02 מיליארד שקל.

בשורה התחתונה, רווחיה הרבעוניים עלו ב-2.5% והתקרבו ל-64 מיליון שקל בתמיכת ירידה בתשלומי המס ולאחר שסך הוצאותיה עלו ב-5.5% ל-943 מיליון שקל. בסיכום מחצית השנה הרווח הנקי של קרסו נשחק ב-4.5% ל-126 מיליון שקל, למרות קפיצה של 12% בהכנסות שהגיעו ל-2.18 מיליארד שקל וגם זאת בהשפעת עלייה בהוצאות. החברה תחלק דיבידנד של 75 מיליון שקל.

דלק מכרה פחות אבל הרווח קפץ

אצל מתחרתה הבורסאית, דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון, שפרסמה את דוחותיה הרבעוניים לפני כמה ימים, המגמה במכירות המכוניות מעורבת, אולם השיפור בשורה התחתונה ניכר. ברבעון השני הציגה דלק רכב גידול של קרוב ל-8% במספר המכוניות הנמכרות, שעבר רף של 6,000, והצליח לחפות חלקית על הרבעון הקודם שהיה חלש והמשיך את המגמה שאפיינה אותה ב-2016, בעיקר על רקע החולשה במכירות המותג המרכזי שלה - מאזדה.

מכירות רכבי מאזדה עלו ברבעון השני ב-8% לכ-3,900, ומותג היוקרה BMW סיכם רבעון מוצלח עם צמיחה של 25% במספר המכוניות שנמכרו והגיעו לכ-1,240. עליות אלה קוזזו חלקית בירידה של 10% במכירות רכבי פורד, לכ-880.

בסיכום מחצית השנה הראשונה, מספר המכוניות שמכרה דלק רכב ירד בשיעור חד של 11% לכ-12,750 מכוניות ונתח השוק שלה בסיכום מחצית השנה ירד ל-7%, לעומת 9% במחצית המקבילה אשתקד.

כאמור, דלק רכב מציגה שיפור ניכר ברווח הנקי הרבעוני שלה, שעמד על 94 מיליון שקל, אחרי שברבעון המקביל היא סבלה מהתחזקות של מטבע הין היפני ביחס לשקל - מה שגרר אותה אז להוצאות מימון רבעוניות חריגות שחתכו את רווחיה אז לרמה של 15 מיליון שקל. החברה דיווחה כי תחלק דיבידנד של 90 מיליון שקל - כמעט כל הרווח הרבעוני.

השיפור הרבעוני במכירות רכבי דלק רכב בא לידי ביטוי בעלייה של כ-7.5% בהכנסות החברה ל-950 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי הרבעוני שלה ירד ב-5% ל-150 מיליון שקל - מגמה המיוחסת לשינוי בתמהיל המכוניות הנמכרות וכן לכך שמכרה ברבעון רכבים "שעלותם בספרי החברה גבוהה לאור העובדה שבעת רכישתם שררו שערי מטבע יבוא גבוהים".

למרות זאת, רווח של כ-12 מיליון שקל שרשמה ממכירת נכס, סייע לה להגדיל את הרווח התפעולי הרבעוני ב-1% ל-118 מיליון שקל, כשכאמור, עיקר ההשפעה על שורה התחתונה הגיעה מהשינוי בסעיפי המימון. בסיכום המחצית הציגה דלק רכב רווח נקי של 195 מיליון שקל - צמיחה של 19%.

בסוף חודש יוני דלק רכב החזיקה בני"ע בשווי של כ-220 מיליון שקל - עיקרם של חברת פורד (כ-120 מיליון שקל) והיתרה מניות BMW, מאזדה והשקעות לא סחירות בחברות טכנולוגיה.

לאומי חותך ההמלצה לדלק רכב

מתחילת השנה ביצועי צמד מניות יבואניות הרכב פושרים - מניית קרסו מוטורס נחלשה בכ-3%-4% אחרי שהכפילה את ערכה בשלוש השנים האחרונות לשווי חברה נוכחי המתקרב ל-2.5 מיליארד שקל.

מניית דלק רכב סבלה היום מירידות של כ-4%-5%, על רקע הורדת המלצה חדה מלאומי שוקי הון והשלימה ירידה של כ-15% מתחילת השנה - ירידות שקירבו אותה מרחק של כ-100 מיליון שקל משווי המתחרה (קרוב ל-2.6 מיליארד שקל). בלאומי שוקי הון הורידו את המלצתם למנייה מ"קנייה" ל"מכירה" עם מחיר יעד של 26 שקל - נמוך ב-10% משווי המניה הבוקר.

אייל דבי, מנהל דסק מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון, ציין בסקירה כי "תוצאות הרבעון השני הותירו בנו טעם 'חמוץ-מתוק', שכן מצד אחד הרווחיות נשחקה, אבל מנגד, היקף מסירות הרכבים רשם סוף כל סוף עלייה".

לדבריו, "שחיקת הרווחיות ברבעון השני הייתה חריגה ולא צפויה, שכן שערי מטבעות היבוא נחלשו לכל רוחב הגזרה - גם הין, גם האירו וגם הדולר. נדמה לנו שגם מי שצפה כי הירידה בשערי המטבעות תגולגל ברובה ללקוחות - באמצעות הורדת מחירים והנחות - הופתע מהעוצמה".

פילוח מכירות קרסו מוטורס ודלק רכב
 פילוח מכירות קרסו מוטורס ודלק רכב

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ב.מ.וו (BMW)דלק רכבמכירות כלי רכבדאצ'יהקרסו מוטורס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.