מחלוקת בין בנק הפועלים לדיסקונט במכירת רשת הום סנטר

בנק הפועלים רוצה למכור את הרשת לקרן קלירמרק, ואילו בדיסקונט חושבים שניתן למצוא רוכש במחיר גבוה יותר לאור תהליך ההבראה שהרשת עוברת

הום סנטר / צילום: תמר מצפי הום סנטר / צילום: תמר מצפי
עירית אבישרשני מוזס 15.10.2017

מחלוקת בין הבנקים הפועלים ודיסקונט לגבי מכירתה של רשת ה"עשה זאת בעצמך" הום סנטר. בנק הפועלים מבקש למכור את רשת הקמעונות, שהשתייכה לקבוצת החברות של אליעזר פישמן, לידי קרן קלירמארק, המתמחה בהשקעה בחברות בקשיים. לפי הערכות, קלימארק מוכנה לשלם סכום המגלם תספורת של 40% על החוב של הום סנטר לבנקים, העומד על 190 מיליון שקל.

בנק דיסקונט, שהיקף החוב כלפיו עומד על כ-50 מיליון שקל, מתנגד לעסקה. בדיסקונט מאמינים כי ניתן למכור את הרשת במחיר גבוה יותר, שכן הרשת עברה שינוי ותהליך הבראה, וקיים בה פוטנציאל נוסף להשבחה. בדיסקונט רוצים שזרוע הבנקאות להשקעות שלהם, דיסקונט קפיטל, תנסה לאתר רוכשים במחיר גבוה יותר. מלבד חוב של 190 מיליון שקל לבנקים, לרשת הום סנטר גם חוב של כ-50 מיליון שקל למחזיקי אג"ח, וכן חוב של עשרות מיליוני שקלים לבנק העולמי.

אין זו הפעם הראשונה שבה מתגלים חילוקי דעות בין בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, לדיסקונט, בניהולה של לילך אשר טופילסקי. שני הבנקים הם נושים מרכזיים גם בחוב של קבוצת יורוקום תקשורת של שאול אלוביץ'. בין הבנקים קיימת מחלוקת לגבי חלוקת השעבודים ביניהם, וזאת לאחר שדיסקונט, הנושה הגדול יותר בקבוצה, קיבל מאלוביץ' שעבוד על בית יורוקום, לאחר שהקבוצה נקלעה לקשיים.

קרן קלירמארק, בראשות רז כפרי ואילן לבנון, הוקמה לפני כתשע שנים, והיא מתמחה בהשקעה בחברות בקשיים ובחברות בעלות חוב בסיכון. לאורך השנים הוזכר שמה כמתעניינת ברכישת חברות שונות, ובין היתר היא התמודדה באחרונה על רכישת רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס, שנמכרה בסופו של דבר לאלקו. הקרן השקיעה בעבר בין היתר בחוב של חברות ההחזקה אפריקה ישראל ואי.די.בי, שנקלעו לקשיים.

ובחזרה לרשת הום סנטר: בנק הפועלים, אשר לו חייבת הרשת כ-100 מיליון שקל, מחזיק בשעבוד של מרבית מניותיה, בשל חוב של קבוצת פישמן עצמה כלפיו. אולם מכיוון שנוסף על פשיטת הרגל של קבוצת פישמן, גם רשת הום סנטר נקלעה לבעיות, הרי שבפועל המניות משתייכות לבעלי החוב של הרשת, ולכן לעמדת הנושים של הום סנטר חשיבות בקביעת זהות הרוכש. רשת הום סנטר אמנם כבר אינה משתייכת לקבוצת פישמן, אך היא עדיין מנוהלת על-ידי אייל פישמן.

פישמן נכנס לתפקיד מנכ"ל הום סנטר לפני שנתיים, כשאלי גידור התפטר מתפקידו כמנכ"ל. הרשת, המפעילה כיום כ-45 סניפים, נמצאת בתקופה עסקית מאתגרת כבר זמן לא קצר.

לפני כשנתיים פתחה הום סנטר בתוכנית התייעלות. במסגרת זו נסגרו כשישה סניפים, נפתחו שני סניפים חדשים, הוקטנו שטחי חנויות והורדו דמי שכירות, ונוסף על כך הורדו הוצאות תפעול, מכירה, מטה ולוגיסטיקה. בין היתר ירד מספר העובדים ל-1,550 - לאחר הפסקת העסקתם של 220 עובדים - בוצעו הורדת מחירים והגדלת יבוא והורחב מגוון תחומי הפעילות של הרשת.

ואולם, הרשת עדיין מתקשה להתמודד עם חובותיה. בתחילת החודש עדכנה הרשת על דחיית תשלום קרן למחזיקי האג"ח, וזאת בהסכמה עם בעלי האג"ח. התשלום, המוערך בכמה מיליוני שקלים, יבוצע בשני תשלומים - אחד במהלך החודש והשני בחודש נובמבר. מועד הפדיון של האג"ח הוא בספטמבר 2020. הדחייה הנוכחית התבצעה כשנתיים לאחר שסיכמה החברה על הסדר חוב שכלל פריסה של החוב.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אליעזר פישמןבנק דיסקונטהום סנטרבנק הפועליםקבוצת פישמן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.