נתניהו תקף את חורב - וחשף את עליבות הסדרי ניגוד העניינים

דוברו של נתניהו אמר כי "מאז שהיועץ הפוליטי ליאור חורב מונה ליועץ חיצוני של המשטרה בעלות של מיליונים על חשבון משלם המסים וללא מכרז, הההדלפות הלא חוקיות הפכו לצונאמי"

ליאור חורב / צלם: איל יצהר ליאור חורב / צלם: איל יצהר
טל שניידר 15.10.2017

התגובה החריפה של לשכת ראש הממשלה נגד מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, ואופן העסקת היועץ הפוליטי ליאור חורב לא הפתיעה את מי שעוקב אחרי פועלו של חורב בשנים האחרונות.

במוצאי שבת התנפל דוברו של נתניהו על העסקת חורב על ידי המפכ"ל, אך מאחר וחורב זכה במכרז לפני שהמשטרה פתחה בחקירה נתפסת הודעתו של נתניהו כספין. דוברו של נתניהו עופר גולן אמר כי "מאז שהיועץ הפוליטי ליאור חורב מונה ליועץ חיצוני של המשטרה בעלות של מיליונים על חשבון משלם המסים וללא מכרז, הההדלפות הלא חוקיות הפכו לצונאמי".

דרכו של חורב בפוליטיקה הישראלית פתלתלה מאוד. מייעוץ יחד עם איל ארד, לחברת הכנסת ציפי לבני, אז ראשת קדימה בשנת 2009 הוא עבר בשנת 2011 לעבוד עם המתחרה של לבני - חבר הכנסת שאול מופז.

אחרי הניצחון של מופז, היה ליאור חורב השושבין של כניסת קדימה לממשלה והקמת הקואליציה הרחבה במאי 2012, מהלך פוליטי שאמור היה לייצב את הממשלה ולדחות בחירות. בפועל מופז, אשר בעצת חורב הטיח בנתניהו האשמות חמורות רק כמה חודשים קודם לכן, החזיק מעמד בפנים רק למשך חודשיים והממשלה התפרקה והלכה לבחירות.

בבחירות הבאות פגע התרגיל הפוליטי הזה במופז באופן אנוש ומפלגת קדימה ירדה כמעט לסף אחוז החסימה תוך שהיא נמחקת לחלוטין מן המפה הפוליטית בבחירות 2015. אך אז ב 2015 עבר חורב כבר לייעץ למשה כחלון ומפלגת כולנו והמשיך לעבוד איתם עד לפני כשנה. בין לבין הוא הפציע כיועץ של קק"ל, כאשר תחקיר של העיתונאי רביב דרוקר חשף את קק"ל כמי שמשתמשת בהון הגדול שנצבר בקופתה לפנק את בכיריה ולקדם את תדמית קק"ל.

בסיבוב הנוכחי של העסקת חורב, כיועץ של המשטרה, אפשר לראות בבירור את החוליים של שיטת המכרזים: אישור יועץ ששמו לא נמצא בכלל על מסמכי המכרז, החתמה של הגוף הלא נכון על מסמכי ניגוד עניינים ואישור תקציב (והארכתו) בסכומים גבוהים במיוחד, כאשר הסדרי ניגוד העניינים אינם מוחלים כלל על חורב.

כאמור, במסמכי המכרז החתימה משטרת ישראל חברה בשם גולדפינגר תקשורת ואסטרטגיה בע"מ, מבלי שמצוין תפקידו של חורב בחברה. האם הוא שכיר בחברה? יועץ שלה או פרילנס? או שמא רק בן דוד של הבעלים של החברה? האדם המוזכר במסמכי המכרז הוא טל גולדפינגר ובחלקים אחרים של מסמכי המכרז הוא מזוכר בשם "טל אלדר".

בטופס ניגוד העניינים שצורף למסמכי המכרז, כדי לשקול את נושא ניגוד העניינים האפשרי של ליאור חורב, מפורטים הלקוחות של גולדפינגר ולא של חורב וגם הם בפירוט ההולם את השנים 2007-2011 ולא לשנת 2016. בין השאר מצוינים כיל, ועד עובדי משרד החוץ, CNN , סמינר הקיבוצים והאיחוד האירופי. קורות החיים שצורפו למכרז היו של טל גולדפינגר ולא של ליאור חורב, ושם מפורט נסיונו העשיר בייצוג לקוחות ובדיגיטל וזאת על אף שחיפוש גוגל פשוט של שמו של גולדפינגר לא מעלה שיש לו נוכחות ציבורית בולטת. מסמכי המכרז נחשפו בעקבות בקשה של ארגון "הצלחה" בראשות עו"ד אלעד מן.

בניגוד לימים בהם חורב שימש כחרב להשכיר לפוליטיקאים ולמשימות מלוכלכות שהם מבצעים האחד בשני, הפעם ליאור חורב גויס לייצג את הגוף האמור להיות הממלכתי והנקי ביותר, משטרת ישראל. זאת על אף שלמשטרת ישראל עומדת יחידה שלמה של דוברות וייעוץ תקשורתית בה עובדים אנשים בשכר ממשלתי. סכום התשלום השערורייתי לחורב נחשף בכלי התקשורת בחודשים האחרונים אך לא הטריד את נתניהו עד אתמול.

כאמור בניגוד לטענות שהושמעו אתמול על ידי דובר ראש הממשלה נתניהו (טענות שמטרתן היא לפגוע במפכ"ל אלשיך ולמעשה לא רק בחורב) - חורב, דווקא כן זכה במכרז בשלב הראשון. רק בשלב השני, בראשית 2017, הוארכה ההתקשרות עם חורב למשך שלוש שנים, בעלות של 2.4 מליון שקל והפעם כאשר מפכ"ל המשטרה אלשיך חותם על מסמך המאשר שנוצרו לבין חורב "יחסים מיוחדים". הארכת המכרז פורסמה לראשונה בהארץ.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנימין נתניהוהדלפותליאור חורבמשטרת ישראלניגוד עניינים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.