ביבי, אולמרט, טראמפ

אדם שיודע ומשוכנע שהוא נקי, לא היה תוקף כך את רשויות החוק

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
מתי גולן 15.10.2017

"ציד מכשפות, המשטרה שיקרה; מתנהל כאן מסע ציד מאורגן, אכזרי וחסר רחמים, מהסוג שלא התקיים מעולם בישראל", שמאחוריו עומדים - "גורמים שרוממות החוק בגרונם, והפרת זכויות אדם במעשיהם"; "אי-אפשר להוכיח מה שלא היה".

מצטט את אולמרט

מי אמר דברים אלה? לא, זה לא ראש הממשלה בנימין נתניהו. אמר אותם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לפני שהורשע בשורה של עבירות. עבירות שגם הוא טען שלא היה כלום, אין כלום, ולכן גם לא יהיה כלום.

הדמיון בין ההשתלחויות של אולמרט על המשטרה ועל "מסע ציד" (של התקשורת), לבין אלה של נתניהו בימים האחרונים והלפני אחרונים - הוא מדהים. זה מחזק את האפשרות שגם סופה של פרשה תהיה כמו זו של אולמרט.

רגליים קרות

ההתנהלות של נתניהו, כפי שהייתה זו של אולמרט, מהווה אולי עוד הוכחה שנתניהו, כמו אולמרט, אינו מרגיש נקי. שהחשדות נגדו אינן מצוצות מהאצבע. זה דפוס התנהגות שאופייני לעתים לאנשים שיודעים ש"על ראשם בוער הכובע". הם רואים בהתקפה על גורמי אכיפת החוק את הסיכוי שלהם לגרום להם לקבל רגליים קרות.

כמו טראמפ

אדם שיודע ומשוכנע שהוא נקי, לא נוהג כך. מה יש לו להתרגש? אם באמת לא היה כלום - אז בטוח שגם לא יהיה כלום. אבל כאשר אתה לא כל-כך בטוח, כשאתה יודע שהיה משהו, אתה נשכב כמו ילד על הרצפה, צורח ובועט לכל הכוונים. אתה כועס על כל העולם בגלל שנתפשת בקלקלתך. כמו ילד, או כמו פרחח. כמו טראמפ.

ההמון שלא אכפת לו

גם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ תוקף את התקשורת, את החוק, את מערכת אכיפת החוק - את כל העולם. לרוב באמצעות שקרים, כשהוא מאשים את האחרים שהם משקרים. זו שיטה שעבדה בשבילו בבחירות. כי השאלה אם המנהיג דובר אמת לא מעניינת את כל הציבור. הרוב, ההמון, אלה שהביאו את טראמפ אל הבית הלבן, לא אכפת מדברים כאלה. הוא הולך אחרי מנהיגו באש ובמים, וגם בדרכי המרמה.

נתניהו עלול להתאכזב

גם אצלנו יש המון כזה בדיוק. ציבור שעובדות ואמת לא ממש מעניינות אותו, והוא מוכן לקבל בשקיקה את העובדות הלא נכונות, בתנאי שהן נוחות למנהיג האהוב. אלה האנשים שנתניהו מכוון את דבריו אליהם. כפי שעושה טראמפ. אלא שנתניהו עלול להתאכזב. ציבור כזה בהחלט יכול להביא לניצחון בבחירות - הוא לא יכול, כך צריך לקוות, להטות את הדין, את המשטרה, את בתי המשפט.

לגבי הפרקליטות אני לא כל-כך בטוח. כתב האישום הרזה מאוד נגד שרה נתניהו נותן מקום לחשש.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אהוד אולמרטבנימין נתניהודונלד טראמפמשטרת ישראלשרה נתניהו