מדגמים באוסטריה: השמרנים של שר החוץ הצעיר ניצחו

עפ"י תוצאות המדגמים, סבסטיאן קורץ בן ה-31 הצליח להזניק את מפלגתו וגבר על הקנצלר המכהן כריסטיאן קרן מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, שהגיעה למקום השני

סבסטיאן קורץ / צילום: רויטרס Leonhard Foeger סבסטיאן קורץ / צילום: רויטרס Leonhard Foeger

ברלין. הקאנצלר הבא של אוסטריה עשוי להיות סבסטיאן קורץ, בן 31 בלבד, מטאור פוליטי שכיהן כשר החוץ של המדינה והוביל את המפלגה השמרנית (מפלגת העם האוסטרית, OVP) להישג של כ-31.5% מקולות הבוחרים בבחירות שהתקיימו היום באוסטריה, מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית (SPO) הגיעה אל המקום השני, כשלפי המדגמים וספירה חלקית של הקלפיות היא קיבלה 27%. אל המקום השלישי הגיעה מפלגת החירות האוסטרית (FPO), שכמעט ושיחזרה את ההישג שרשמה ב-1999, בזמנו של יירג היידר, עם כ-25.9% מהקולות. 

כעת קורץ, שפירק את "הקואליציה הרחבה" ששלטה באוסטריה ובעצם החליט לשלוח את המדינה לבחירות, עשוי לשתף פעולה עם היינץ-כריסטיאן שטראכה, מנהיג מפלגת החירות, שניסה לפנות לבוחרים מהמרכז הפוליטי ומיתן את עמדותיה הימניות הקיצונית (בעבר הוגדרה המפלגה כבעלת אלמנטים ניאו-נאציים), כדי לנסות ולחזור לקואליציה השולטת במדינה.

הפרשנים בתקשורת האוסטרית העריכו כי אובדן השלטון של הסוציאל-דמוקרטים, והעלייה בכוחם של קורץ ושל מפלגת החירות, נובעת ממדיניות קבלת הפליטים של הממשלה שכיהנה עד כה. לדבריהם, תוצאות הבחירות מביעות עמדה ציבורית חד-משמעית נגד מדיניות הפליטים שהובילה אוסטריה בעבר. אוסטריה קיבלה כ-90 אלף פליטים (1% מהאוכלוסייה), וקורץ הציג בעבר עמדות תקיפות נגד הגירה לא-חוקית ומהגרים, לצד סירוב לקחת חלק בתוכנית האיחוד לחלוקת פליטים במדינות השונות. עמדותיו משכו למפלגה בוחרים רבים, החל מהרגע שבו מונה למועמד השמרנים לתפקיד הקאנצלר, במאי השנה.

אפשרות פוליטית אחרת העומדת בפני קורץ היא לשוב ל"קואליציה רחבה" בין מפלגת העם לסוציאל-דמוקרטים, למרות חילופי ההאשמות חסרי התקדים בין קורץ לבין המועמד המוביל של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (והקאנצלר המכהן), כריסטיאן קרן (51), על רקע פרשת הקמפיין השלילי שבה מעורב היועץ הישראלי טל זילברשטיין. נשיא אוסטריה ממפלגת "הירוקים", שניצח את מועמד מפלגת החירות בבחירות שנערכו בשנה שעברה, עשוי ללחוץ על שני המנהיגים להתפשר ולשתף פעולה, במטרה למנוע ממפלגת החירות לקחת חלק בשלטון.

שטראכה (48), שביקר בישראל כמה פעמים, הוא בעל קשרים הדוקים עם גורמי ימין בישראל, ביניהם שר התקשורת איוב קרא. כמו מפלגות ימין אחרות באירופה, שטראכה מתנער מאנטישמיות נגד יהודים ותומך בישראל, על רקע מאבקה בטרור איסאלמי. לקראת הבחירות האחרונות מיתן שטראכה באופן משמעותי את הרטוריקה נגד זרים ומהגרים, בניסיון להיכנס שוב לקואליציה השולטת במדינה. מפלגתו מביעה בעקבות עמדות יורו-סקפטיות, מה שעשוי לגרום לטלטלה נוספת באיחוד האירופי, למרות היותה של אוסטריה חברה קטנה יחסית בגוש האירופי.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אוסטריהבחירות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.