מיצובישי: זייפנו נתונים כדי "לעמוד" בדרישות של הלקוחות

מנהלי מיצובישי מטיריאלס הודו בסוף השבוע כי עובדי החברה זייפו נתוני איכות של חלקים למטוסים, מכוניות ותחנות חשמל כדי ליצור את הרושם שהם עומדים בדרישות הלקוחות

מנהלי מיצובישי במסיבת עיתונאים  /  צילום: רויטס Toru Hanai מנהלי מיצובישי במסיבת עיתונאים / צילום: רויטס Toru Hanai

מיצובישי מטיריאלס הודיעה כי אחת החברות-הבנות שלה ידעה במשך חודשים כי עובדיה ביצעו ללא אישור שינויים בנתונים על איכות חלקים למטוסים, מכוניות ותחנות חשמל, אך המשיכה למרות זאת לשלוח את המוצרים ללקוחות.

זוהי האחרונה בשורה של שערוריות איכות מוצר שפוקדת את תעשיית הייצור היפנית, והפעם מעורבים בה יותר מ-200 לקוחות ביפן ובחו"ל, לדברי מיצובישי מטיריאלס.

בסוף השבוע ערכו מנהלי החברה מסיבת עיתונאים לאחר שהחברה חשפה כי עובדיה זייפו נתוני איכות מוצר כדי ליצור את הרושם המוטעה שמוצרים כגון אטמי גומי וחלקי נחושת עומדים בדרישות התקינה של הלקוחות, על אף שלמעשה המוצרים לא עמדו בתקינה.

מרבית החלקים מותקנים במוצרים ביפן עצמה, אך חלק מהם נשלח ללקוחות בסין, וייתכן גם שבארה"ב, לדברי מיצובישי מטיריאלס. נכון ליום ה' שעבר, קיבלו פחות מחמישית הלקוחות דיווח על הבעיה, אך עד כה לא זוהו שום בעיות בטיחות בגין אף אחד ממוצרי מיצובישי מטיריאלס, לדברי מיצובישי מטריאלס עצמה.

בחודש שעבר יצאה קובה סטיל (Kobe Steel) בהודאה דומה, ולאחרונה הודתה ניסאן מוטור כי עובדיה ביצעו בדיקות רכב לקויות, שבעטיין נאלצה להשעות את הייצור שנועד לשוק היפני, ולזמן לתיקון (ריקול) יותר מ-1 מיליון מכוניות ביפן. שערוריות אלה - שהציתו ביפן דיון ציבורי בסוגיית המשטר התאגידי - עלולות לסכן את המוניטין של היצרניות היפניות.

מיצובישי מטיריאלס אמרה כי החברה-הבת, מיצובישי כייבל אינדסטריס גילתה את הבעיה בפברואר, ופתחה בחקירה פנימית במאי. עם זאת, המשיכה מיצובישי כייבל לשווק מוצרים שלא עברו בדיקת איכות הולמת עד סוף אוקטובר, כאשר הושלמה הבדיקה, שארכה חמישה חודשים, ושהתמקדה במוצרים ששווקו מאז אפריל 2015.

החברות הבנות של מיצובישי הן ספקיות מרכזיות לתעשיות התעופה והרכב העולמיות, וגם לקבלניות הגנה יפניות.

בואינג הודיעה שהיא בוחנת את שרשרת האספקה שלה. "האיכות והבטיחות של מוצרינו נמצאות בראש סדר העדיפויות שלנו. בואינג בוחנת סוגיה זו, ותנקוט צעדים הולמים בעיתוי המתאים כנדרש", נאמר בהודעה ששלחה החברה.

חברות ואנליסטים אמרו כי חשיפות כאלה נובעות מבעיות המשטר התאגידי ביפן, שבה חטיבות מסרבות לשתף מידע עם חטיבות אחרות, והמידע אינו מגיע במהירות מספקת אל צוות ההנהלה. שר הכלכלה היפני, הירושיגה סקו, אמר כי זיוף המידע "זעזע את אושיות הסחר ההוגן", ודרש ממיצובישי מטיריאלס להסביר מדוע המתינה זמן כה רב עד לחשיפת ההתנהגות הלא-הולמת של החברה-הבת שלה.

"לקח הרבה זמן להבין עד כמה המוצר חרג מהמפרט, ואם אנחנו לא יודעים את מידת החריגה, אנחנו לא יכולים לנהל שיחה עם הלקוחות. אם נגיד להם שיש חריגה מבלי לדעת את היקפה, זה רק ייצור בלבול", אמר נשיא מיצובישי כייבל, הירואקי מוראטה. "כעת אני חושב שהייתי צריך לדווח ברגע שקיבלתי את המידע, ושהייתי צריך לבקש תמיכה מהחברה-האם שלנו", הוסיף מוראטה.

החברות-הבנות של מיצובישי מטיריאלס נהנות מאוטונומיה רחבה, לדברי מנהלי החברה.

החברה-האם לא אזכרה את הבעיה בדוח הרווח שפרסמה במועד מוקדם יותר החודש.

"לא חשפנו את המידע מכיוון שעדיין לא זיהינו את הלקוחות שנפגעו", אמר אקירה טקאוצ'י, נשיא מיצובישי מטיריאלס.

מניית מיצובישי מטריאלס צנחה ב-8% שלשום, יום המסחר הראשון לאחר החשיפה הראשונית, והמסחר במניה הושעה בתגובה למבול של הוראות מכירה.

ההודעה שפרסמה החברה-האם ביום ה' כללה גם אזכורים של בעיות בשתי חברות-בנות אחרות. מיצובישי שינדו זייפה נתוני בדיקות חוזק ומוליכות של פסי נחושת המשמשים במערכות חשמל של כלי רכב ומכשירים אלקטרוניים. הזיופים נחשפו באוקטובר במהלך בדיקה פנימית, ומשלוחי המוצרים הופסקו באותו החודש.

כמחצית מ-29 הלקוחות של מוצרים אלה קיבלו הודעה, לדברי מיצובישי שינדו. מרבית הלקוחות הנותרים נמצאים בטייוואן ובסין, לדברי החברה. מיצובישי שינדו טוענת כי אינה בטוחה אם חברות אלה ייצאו למדינות אחרות מוצרים שמכילים את החלקים הבעייתיים.

מיצובישי אלומינום (Mitsubishi Aluminum) שיווקה ל-16 לקוחות מוצרים שלא תאמו את המפרט, והבטיחה ללקוחות אלה כי אין שום בעיות בטיחות. החברה לא סיפקה פרטים נוספים.

מיצובישי מטיריאלס ומיצובישי מוטורס הן חלק מקבוצת מיצובישי, שהחברות הכלולות בה פועלות באופן עצמאי. לחברות אלה יש בעלויות צולבות וקשרים היסטוריים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בקרת איכותיפןמיצובישי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.