פרשנות: באוצר מבינים שחגיגות הקיפאון בנדל"ן מיצו את עצמן

לפני 3 שבועות, עם פרסום נתוני המכירות לחודש ספטמבר, הזדרזו אנשיו של שר האוצר להתגאות בקיפאון בשוק ■ הבעיה היא שהקבלנים, בינתיים, לא ממצמצים

דרור מרמור 06.12.2017

אפילו במשרד האוצר מתחילים להבין שחגיגות הקיפאון מיצו את עצמן. לפני 3 שבועות, לאחר שהכלכלן הראשי פרסם את נתוני המכירות לחודש ספטמבר, הזדרזו אנשיו של שר האוצר לכתוב בפייסבוק ש"בחוץ 27 מעלות, אבל אצלנו קפוא! ספטמבר 2017 חותם עוד רבעון של קיפאון בשוק הנדל"ן", והפכו למשרד האוצר היחיד בעולם שמתגאה בשיתוק ובקיפאון כלכלי כאילו מדובר באמת בבשורה.

לכן, הכלכלן הראשי התבקש הפעם - בדוח שאורז שוב את חודש ספטמבר, ביחד עם החודשיים שלפניו - להביא עוד משהו. למזלו הרב, מדעי הכלכלה תמיד ידעו לספק לכל אחד את התשובה שהוא בדיוק רוצה לשמוע (ע"ע הפחתת/העלאת מס חברות, כן או לא מע"מ דיפרנציאלי ועוד ועוד).

וכך כתב אתמול (ג') הכלכלן הראשי בסקירה: "הרבעון השלישי חותם ארבעה רבעונים רצופים של ירידה במספר העסקאות" - ומצרף אליו את משפט המחץ בהערת שוליים קטנטנה - "מחקר שנעשה על ידי Stein (1995) מצא כי ישנו פיגור של שנה בין שינוי המחירים לשינוי במספר העסקאות". בינגו. שנה של שינוי במספר העסקאות מאחורינו, היכונו לירידות המחירים ממחר.

הבעיה היא שהקבלנים בינתיים לא ממצמצים. הירידה החדה במכירת דירות חדשות אמנם הביאה לירידה חדה בתזרים המזומנים שלהם, והכלכלן מציין כי היא "עשויה לתמרץ את הקבלנים למכור את הדירות שעל המדף, גם אם במחירים יורדים", אבל בינתיים זה לא ממש קורה. במקום זה, הקבלנים בונים פחות ("האטה בהשקעה בבנייה למגורים", בלשון האוצר) - ובעיקר מתאימים את הביקוש להיצע החדש.

כשבאוצר מנופפים בכך ש"מספר העסקאות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 (75.5 אלף) גבוה ב-1% בלבד בהשוואה לשלושת הרבעונים הראשונים של 2007, אולם מספר משקי הבית גבוה ב-20% מאשר ב-2007", הם בעיקר מצביעים על הלחץ הגובר בקרב הרוכשים הפוטנציאליים בשוק.

בשורה התחתונה, עם כל הכבוד לשימוש הדרמטי במונח קיפאון, 23,700 עסקאות לרכישה ומכירה של דירות ברבעון, מהן 6,900 דירות חדשות, מלמדות שהגלגל הנדל"ני עדיין מסתובב פה, גם אם לאיטו. הנשק האמיתי שאמור היה לחולל את המפנה - דירות מוזלות במכרזי מחיר למשתכן שיציפו את השוק - עדיין כמעט לא יורה כדורים. 1,400 דירות מוזלות כאלה נמכרו בכל הרבעון (20% משוק הדירות החדשות, 6% מכלל העסקאות בשוק), וברור לגמרי שעם טפטופים כאלה לא מנצחים במלחמות.

ובינתיים, במקום דירות של ממש, ממשיכים להמטיר עלינו מלמעלה בעיקר דירות על הנייר. היום (ד') אחרי-הצהריים הפארסה התורנית תעבור בעיר נתיבות, לשם יגיעו ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר כחלון ואחרים כדי להצטלם עם ראש העיר יחיאל זוהר (חבר מרכז ליכוד כמובן), ש"הסכים" לקבל כ-3 מיליארד שקל מהאוצר כדי להבטיח בנייה של עוד 12-15 אלף דירות חדשות. זאת, בעיר שבמשך 60 שנה בנתה בקושי 7,500 דירות.

נתניהו יגיד בוודאי שנתיבות היא כבר חלק מגוש דן ("הודות למהפכת התשתיות שהובלתי"), כחלון יאמר שהירידות כבר כאן ("אני נלחם באינטרסנטים שאומרים לכם את ההיפך"), ואף אחד לא יזכיר את הסכמי הגג שנחתמו כבר לפני שנתיים ויותר בקרית גת (6,442 יחידות דיור), במודיעין (11,684) או בראש העין (9,651 יחידות דיור), בהן נבנו עד היום כמה אלפי יחידות דיור בודדות, שהפכו מאז את המספרים המופרכים הללו לבדיחה שכולה כמובן על חשבוננו.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מחירי הדירותמשרד האוצרעסקאות נדל"ןקבלניםשוק הדיור
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.