צדק נוסח דור ה-Y: להשקיע במניות, לא במנהל ההשקעות

אפליקציית רובין הוד מאפשרת מסחר בני"ע בקלילות וללא עמלות וגם מציעה לינקים לכתבות וסקירות על מניות, במקום טלפון מהבנקאי ■ השיקה שירות פרימיום המאפשר שעות מסחר מורחבות וכוח קנייה מורחב, ובקרב בני 20-30 המותג נחשב חזק יותר מאשר הבנקים

וול סטריט / צילום: רויטרס וול סטריט / צילום: רויטרס

"אני לא מבין, מה זה העניין הזה של עמלת שורה? למה הבנק מחייב אותי לשמור כסף שלי שהוא בעצמו משקיע ומרוויח עליו כסף?", צעקתי לאבא שלי בביקור האחרון בארץ לפני כשבועיים. "כבר שכחת מה זה בנקאות בישראל, הא?", הוא ענה. "ומה העניין הזה עם עמלות מטורפות על כל קנייה ומכירה של נייר ערך?", זעמתי. "מה שצריך פה זה איזה רובין הוד!". "כן", ענה אבא רבין. "נדאג לרובין הוד רגע אחרי שנסגור עם סינדרלה ושלגייה".

ובכן רובין הוד, תתפלאו לשמוע, הוא לא רק דמות מהאגדות, אלא גם אפליקציה למסחר בניירות ערך שמצליחה לסחרר את עמק הסיליקון. הרעיון במרכזה פשוט: מסחר ללא העמלות וללא הסיבוכים. האפליקציה עתירת השבחים של רובין הוד קלילה ונוחה לניווט, ומאפשרת רק רכישה של מניות בערך מלא. כך, אם מניית אמזון נסחרת ב-1,200 דולר - תיאלצו להיפרד מ-1,200 דולר כדי לקנות מניה אחת ו-2,400 כדי לקנות שתיים ולא תוכלו "לשים 500 דולר על אמזון" ולקנות חלקי מניה. הפשטות של האפליקציה, עם זאת, מאפשרת לה להימנע מלגבות עלויות גבוהות עבור העסקאות - היא מבצעת את פעילויות הסליקה והרכישה עבור הלקוחות ללא תשלום. מכאן גם מקור השם של החברה, רובין הוד, שמבקשת "לקחת את הכסף מהבנקים הגדולים והחזקים - ולהחזיר אותו למשקיעים הקטנים ששמים את חסכונותיהם בחברות שבהן הם מאמינים". 

אפליקציית רובין הוד / צילום מסך
 אפליקציית רובין הוד / צילום מסך

האפליקציה החדשנית נוסדה לפני שלוש שנים וביום בו עלתה לחנות האפליקציות של אפל, כחצי מיליון משתמשים כבר היו רשומים ב"ווייטליסט" שלה כמעוניינים להירשם ולהשתמש בשירותיה. רובין הוד מיצבה את עצמה כאפליקציה להשקעות של דור המיליניאלס שמחפש פשטות ודורש הרבה יותר - ובחינם. אף ששלוש שנים של פיתוח עברו על המוצר והאפליקציה נראית חדשנית ומתוחכמת יותר - ברובין הוד עדיין שומרים על עקרונות הבסיס: האפליקציה מאפשרת רכישה במחיר שוק של מניות שלמות, ולא מאפשרת פקודות מתקדמות כמו "שורט" על מניה, למשל.

בחודשים האחרונים זכתה האפליקציה לפריחה מחודשת בזכות פיצ'רים מתקדמים שהשיקה - שלראשונה כוללים מודל של גביית תשלום עבור שירותי החברה. "רובין הוד גולד", שירות הפרימיום של החברה, מאפשר ללקוחות שמוכנים להיפרד מכמה דולרים בודדים בחודש שעות מסחר מורחבות (לקנות ולמכור מניות גם אחרי סגירת השוק במחירים שמייצגים את התנודות במסחר שלאחר הסגירה), כוח קנייה מורחב (כלומר אפשרות "להשאיל" כסף על חשבון הרווחים ממניות אחרות, או להשתמש בהפקדות שטרם הועברו לחשבון) ועוד.

המבנה הרזה של רובין הוד הצליח לשבור את השוק - וכיום הוא חזק יותר בקרב משקיעים בני 20-30 בהשוואה לבנקים הגדולים המעסיקים יועצים כלכליים ויועצי השקעות במיליונים. המסר של "השקעה באפליקציה קלה לשימוש במקום משכורות לבנקאים" בהחלט מדבר לרבים מלקוחות החברה - שבהחלט שבעים ושמחים מהאפליקציה שמציעה לינקים לכתבות וסקירות על מניות, במקום טלפון מהבנקאי שמציע לקנות מניה שרק הוא שמע עליה.

ההשקה של "רובין הוד גולד" בחודשים האחרונים העבירה לסירה שלהם משקיעים "מתוחכמים" יותר שמבקשים ליהנות מיכולות מינוף של כוח קנייה מוגבר וכנראה גם מבשרת את הבאות: שירותים מתקדמים יותר שהחברה תציע ללקוחותיה תמורת כסף. האתגר הגדול של רובין הוד יהיה כמובן לשמר את הדימוי של לוחמי צדק מהאגדות שמציעים את שוק המניות בחינם ללקוחות - בזמן שהם מנסים, ובצדק, למנף את ההצלחה שלהם למודל כלכלי בר-קיימא שמאפשר להם להמשיך לצמוח. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
השקעותניירות ערךעמק הסיליקוןאפליקציות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.