הבנקים הרחק מלמעלה, הביטוח מתחזק ובתי ההשקעות מאחור

בדיקת "גלובס" מעלה כי ששת הבנקים הרוויחו מתחילת שנה 6.9 מיליארד שקל ■ שש קבוצות הביטוח הרוויחו כ-2.4 מיליארד שקל ■ ובתי ההשקעות - 223 מיליון שקל

רון שטיין 06.12.2017

בעבר הראינו לא אחת כיצד הרווחים בבנקים גבוהים בהרבה מאלה שבענף הביטוח, בעוד שהרווחים בחברות הביטוח הגדולות גדולים בהרבה מאלה של בתי ההשקעות. הדבר נכון גם כיום. נכון לסוף הרבעון השלישי השנה, ששת הבנקים הגדולים רשמו רווח נקי בהיקף מצרפי של כ-6.9 מיליארד שקל, בעוד ששש קבוצות הביטוח הגדולות הציגו בתקופה הזו רווח נקי מצרפי של כ-1.9 מיליארד שקל, ובשקלול רווחי השקעה שנזקפו להון, הן הציגו רווח כולל של פחות מ-2.4 מיליארד שקל.

ומה לגבי בתי ההשקעות? בשוק זה רב הנסתר, מאחר שכמה מהגופים הגדולים במשק הם גופים פרטיים, ובראשם פסגות - בית ההשקעות הגדול במשק, אלטשולר שחם ואקסלנס. ואולם, ישנם שישה בתי השקעות שמפרסמים את דוחותיהם מדי רבעון עבור המשקיעים בבורסה. מיטב דש, ילין לפידות, אי.בי.אי, הלמן אלדובי, מור ואנליסט. מבדיקת "גלובס" עולה כי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 רשמו אלה יחדיו רווח מצרפי של כ-223 מיליון שקל "בלבד".

מצד אחד מדובר בגידול של כ-31% ביחס לרווח שרשמו השישה בתקופה המקבילה אשתקד, אך מהצד השני זהו רווח מצרפי שמהווה שיעור צנוע במיוחד של כ-3.3% בלבד מזה שרשמו בתקופה הזו הבנקים, או של כ-9.5% מזה שרשמו באותו הזמן שש קבוצות הביטוח הגדולות.

נקודה זו מאירה את מאזני הכוחות האמיתיים בשוק הפיננסים הישראלי, שחווה תהפוכות ושינויי תפקידים - הן בבחינת ספקי האשראי לסקטור העסקי או הפרטי, כמנהלי החסכונות הגדולים, או כספקי שירותים אחרים, כגון מסחר. שינויים אלה אף עשויים להתחזק בעתיד, עם התגברות התלות והחשיבות של הטכנולוגיה, ופיחות החשיבות של הסינוף, למשל. אבל, שינויים עתידיים לחוד וקיימים לחוד, ומשמעותיות למשק לחוד. הרווחים מראים כי הבנקים עדיין רחוקים מהיתר.

ועוד מילה, לגבי רווחי בתי ההשקעות: בית ההשקעות השני בגודלו במשק, מיטב דש, רשם בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רווח נקי של כ-74 מיליון שקל. זהו רווח נאה ומשופר למול הרווח שרשם בתקופה המקבילה ב-2016, אך כזה שרחוק משמעותית מהרווח המרשים שרשם בית ההשקעות ילין לפידות: 100 מיליון שקל, בשלושה רבעונים "בלבד" - יותר מכל מה שילין לפידות רשם בכל שנת 2016.

כמו כן, "גלובס" חשף השבוע כי בית ההשקעות אטלשולר שחם, שבניהול משותף של גילעד אלטשולר ורן שחם, רשם בתשעת החודשים הראשונים של 2017 קיטון של כ-10% ברווח הנקי, שהסתכם מתחילת השנה בכ-44.7 מיליון שקל, וזאת בצל קיטון של כ-15% בהכנסות, שהסתכמו מתחילת השנה בכ-209 מיליון שקל - וזאת בעיקר כתוצאה מהשחיקה בתוצאות פעילות ניהול קרנות הנאמנות של בית ההשקעות.

רווחי ששת הגופים
 רווחי ששת הגופים

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנקים בישראלבתי השקעותדוחות כספייםחברות ביטוח
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.