טדי שגיא משקיע 3 מיליון דולר בסטארט-אפ בתחום הקלינטק

משקיע בחברת ההתייעלות האנרגטית סמארטגרין שהקים ב-2014 נתי פרייברג

טדי שגיא / צילום: יוסי כהן טדי שגיא / צילום: יוסי כהן
נתי יפת 06.12.2017

טדי שגיא משקיע 3 מיליון דולר בחברת ההתייעלות האנרגטית סמארטגרין (SmartGreen), שהקים ב-2014 נתי פרייברג, המשמש גם כמנכ"ל החברה. החברה פיתחה פלטפורמה העושה שימוש בלמידת מכונה ואלגוריתמיקה כדי לנתח את הביצועים האנרגטיים של בניינים בהם היא מותקנת ולאפשר חיסכון של כ-25% מעלויות האנרגיה. יתרון נוסף בביצוע אנליזות הוא איתור ותיקון מהיר של תקלות. ההשקעה של שגיא בחברה באה לאחר שהמערכת שלה הותקנה בחלק מנכסי הקבוצה בלונדון, בין השאר בשוק קמדן.

לדברי פרייברג, ההשקעה נועדה לסייע לחברה לגדול בשוק הבינלאומי. "בניינים אחראים לכ-55% מצריכת האנרגיה העולמית, שנאמדת בטריליון דולר כל שנה. רק לאחוזים בודדים מהבניינים בעולם יש מערכות לניהול אנרגטי ותפעולי, למרות שכמעט כל מבנה גדול כולל מערכות חשמליות ומכניות מורכבות, החל ממזגנים תעשייתיים, דרך בקרים וחיישנים וכלה במנועים. המערכות האלה זוללות אנרגיה והדבר מתבטא בחשבונות חשמל גבוהים מאוד. הבעיה היא שלבעלי הבניינים ולאנשי התחזוקה אין את הזמן, המומחיות והידע לעקוב אחרי כל מערכת בצורה רציפה במטרה לתקן תקלות וחריגות, מה שהופך את הבניין ללא יעיל אנרגטית ותפעולית. כאן אנחנו נכנסים לתמונה והפוטנציאל אדיר".

סמארטגרין מדווחת על כמה לקוחות גדולים שמשתמשים בטכנולוגיה שלה, בהם מקדונלדס ישראל, שופרסל, אלקטרה, חברת החשמל בהונג קונג ו-HP. ביולי השנה חתמה סמארטגרין על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם אלקטרה, שקיבלה רישיון הפצה בלעדי של המערכת של החברה בישראל, פולין ואפריקה. היקף שיתוף הפעולה נאמד בכמה מיליוני שקלים והמכירות של החברה מוערכת בכמיליון דולר בשנה.

סמארטגרין גייסה עד כה כ-2.5 מיליון דולר, לרבות מענק מרשות החדשנות. החברה מעסיקה 15 עובדים ברחובות, בהם מפתחים, פיזיקאים, מדעני מידע ומומחי קירור ומיזוג אוויר. החברה מתכננת להכפיל בשנה הקרובה את מצבת כוח האדם שלה.

הכניסה של הטכנולוגיה לתחום ההתייעלות האנרגטית אינה חדשה, וקיימות בתחום כמה חברות ישראליות בולטות. Grid4C שהקימה ד"ר נועה רושין-רומיני הפכה בתוך שנים ספורות לשחקנית בינלאומית, המספקת טכנולוגיית בינה מלאכותית לתחנות כוח ולספקי חשמל. בישראל פועלות בתחום זה חברות כמו GVK פתרונות קירור וחברת וורטקס, המטמיעות מערכות בגופים כמו בתי מלון ורשתות סופרמרקטים. פיילוט שנערך במשרד האוצר העלה כי ניתן לחסוך עד 30% מהוצאות האנרגיה, ובעקבותיו יזמו האוצר ומשרד האנרגיה תוכנית להכשרת ממוני התייעלות בגופים הממשלתיים, הכוללת מודל לתגמול על פי הצלחה.

באוסטרליה, ארגון בשם NABERS מדרג מאז 1999 את היעילות האנרגטית של בניינים רבים, בהם 82% מבנייני הממשלה. הארגון הצליח להביא להתייעלות של כ-50% בצריכת האנרגיה ולהפחתת הזיהום בשיעור דומה בבניינים שבהם נעשה ניטור. מייסד ומנהל הארגון, ד"ר פול בניסטר, ביקר בישראל לפני כחצי שנה ונפגש עם בכירים במשרד האנרגיה.

SmartGreen

תחום פעילות: התייעלות אנרגטית

מייסד ומנכ"ל: נתי פרייברג

שנת הקמה: 2014

מספר עובדים: 15, ברחובות

גיוסי הון: 5.5 מיליון דולר

משקיעים: טדי שגיא, רשות החדשנות

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
טדי שגיאסטארט-אפקלינטקהתייעלות אנרגטית
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.