כיל מממשת נכסים: מוכרת קווי מוצרים תמורת כמיליארד דולר

בשנת 2016 תרמו הפעילויות הנמכרות כ- 245 מיליון דולר למכירות כיל וכ-79 מיליון דולר לרווח התפעולי של החברה

יוחנן לוקר / צילום: עמוס בן גרשום לעמ יוחנן לוקר / צילום: עמוס בן גרשום לעמ
קובי ישעיהו 07.12.2017

אשר גרינבאום, המנכ"ל הזמני של כיל  (1972 ,‎+1.39%‏) , ממשיך לבצע ארגון מחדש מקיף בעסקי החברה. כיל דיווחה הבוקר (ה') כי חתמה על עסקה למכירת עסקי בטיחות האש ותוספי השמן (phosphorus pentasulfide) ל-SK Capital, חברת השקעות פרטית המתמקדת בעסקים בתחומי החומרים המיוחדים, כימיקלים ופארמה, תמורת כמיליארד דולר.

שני קווי המוצרים הנמכרים, המהווים חלק מקו מוצרי ה"תוספים מתקדמים" של מגזר הפתרונות המיוחדים של כיל, נרכשו על ידי החברה לפני כ-12 שנים במסגרת עסקה שכללה פעילויות נוספות, בכ-250 מיליון דולר. בשנים האחרונות הן הפכו למובילות בעולם, עקב צמיחה אורגנית ולרכישות משלימות שביצעה החברה .

במסגרת הפעילות הקשורה לבטיחות אש מספקת כיל כימיקלים ושירותים למלחמה בשריפות יער ושל קצפים לכיבוי שריפות. מוצרי תוספי השמן של כיל משמשים לייצור תוספי שמן סיכה, כימיקלים ליישומי כרייה וכן חומרי הדברה.

בהנהלת כיל החליטו למכור את שני קווי המוצרים מכיוון שלפעילויות אלה סינרגיה נמוכה עם עסקי הליבה של החברה, זאת במסגרת אסטרטגיה עליה הכריזה כיל בעבר, שמטרתה למקד את פעילות החברה בשרשראות המינרלים, לצמצם את החוב ולייצר מקורות מימון עבור יצירת מנועי צמיחה חדשים.

בשנת 2016 תרמו הפעילויות הנמכרות כ-245 מיליון דולר למכירות כיל וכ-79 מיליון דולר לרווח התפעולי של החברה. ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 לספטמבר השנה תרמו פעילויות אלה כ- 294 מיליון דולר להכנסות החברה וכ- 112 מיליון דולר לרווח התפעולי, על רקע "עונת שריפות" יער חזקה מאד בצפון אמריקה.

השלמת המכירה צפויה במחצית הראשונה של שנת 2018, בכפוף לקיום מספר תנאים המפורטים בהסכם המכירה, לרבות קבלת אישורים מהרשויות המוסמכות. את העסקה ליווה בנק אוף אמריקה מריל לינץ'.

מניית כיל מגיבה להודעה בעלייה של 1% בבורסה. שוויה של החברה עומד על כ-18.3 מיליארד שקל.

את המהלך הוביל יו"ר החברה, יוחנן לוקר, שציין כי "העסקה מהווה נדבך בתהליך שמטרתו מיקוד עסקי כיל, ומכירת נכסים בעלי סינרגיה נמוכה. מימוש זה יצמצם את רמת המינוף, וייצור דרגות חופש לפיתוח חדשנות ולצמיחה במוצרים המיוחדים של כיל ובתחומי החקלאות המדייקת".

אשר גרינבאום, מ"מ מנכ"ל כיל, הוסיף כי "במהלך השנה האחרונה המשכנו לצמוח בתחומי המוצרים המיוחדים תוך ניהול קפדני של הקצאת ההון שלנו. הצעדים הללו קיבלו ביטוי בתוצאות הכספיות אשר הוכיחו כיצד כיל נהנית מהמודל העסקי הייחודי שלה".

מאז נכנס לתפקידו בחודש ספטמבר אשתקד הוביל גרינבאום שורת מהלכים להתייעלות וצמצום הוצאות החברה, בין השאר הפסקת פעילות החברה באתיופיה ועצירת השקעות במערכת מידע חדשה, מהלכים שעזרו לכיל להתמודד עם צניחה במחירי האשלג והפוספט, שני חומרי הגלם העיקריים שהיא מפיקה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הציגה כיל עלייה מזערית במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שהסתכמו בכ-4 מיליארד דולר. השורה התפעולית הצביעה על רווח של 440 מיליון דולר, לעומת הפסד של 75 מיליון דולר אשתקד, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 209 מיליון דולר לעומת הפסד של 154 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
SKאשר גרינבאוםאיי.סי.אל (כיל)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.