המלחמה בשחיתות בשלטון המקומי מחכה לשר הפנים דרעי

ההמלצות למיגור השחיתות ברשויות המקומיות נמסרו לפני שנתיים, אבל דבר לא קרה מאז

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
משה ליכטמן 11.12.2017

"לאור החשיבות הרבה שאנו רואים ביישום המלצות הצוות לשם קידום שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי - אשר דומה כי הוא נדרש אף ביתר שאת בימים אלה, נוכח הפרסומים בדבר מופעי שחיתות וחקירות משטרה המתנהלות בעניינם של נבחרי ציבור ובעלי תפקידים ברשויות מקומיות שונות - נבקשך לשוב ולפעול בהקדם ליישום המלצות הצוות המונחות לפתחו של משרדך, ולקידום תזכיר החוק וההמלצות הנוספות שגובשו. נבקשך, אפוא, להנחות את גורמי משרדך לפעול באופן נמרץ בעת הזו לקידום השלמת גיבושה של הצעת החוק וליישום יתר מרכיבי הדוח".

למרות שהדברים שלעיל אקטואליים מתמיד, הם לא נאמרו בימים האחרונים, עת נודעו החשדות לשחיתות בעיריית ראשון-לציון. בכל פעם שמתפוצצת פרשת שחיתות בשלטון המקומי, מושמעים ונכתבים דברים מלומדים על הבעיות המיוחדות בעיריות. על בעיית ניגודי העניינים של נבחרי הציבור בוועדות התכנון והבנייה שבידיהם הסמכויות לחלק ליזמים מיליונים בזכויות בנייה, על האופן שבו מתמרנים ותופרים מכרזים, ועל חולשתם של שומרי הסף בעיריות.

לפני שנתיים, אחרי שנה של דיונים וישיבות, סיים את עבודתו "הצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי". 15 חברים היו בצוות, בולטים ביניהם בכירי הפרקליטות ומשרד היועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, ארז קמיניץ, דן אלדד, רז נזרי, ראש אגף חקירות במשטרה מני יצחקי ובכירים במשרד הפנים ובשלטון המקומי.

הדוח עורר תקוות, ובכירי השלטון המקומי תמכו בהמלצות. כשבוחנים את עיקרי ההמלצות של הצוות, נראה כאילו יישום ההמלצות עשוי להביא לתיקון מסוים בבעיה, שעוצמתה ברורה מאז פרשת הולילנד בירושלים ועד פרשת השחיתות בראשון-לציון וחקירת ח"כ דוד ביטן.

הצוות המליץ להסדיר את שאלת ניגודי העניינים של כל נבחרי הציבור והבכירים ברשויות המקומיות, על-ידי הצהרות מפורטות של הבכירים, בהליך שיש בו בקרה חיצונית בגיבוש ההסדרים ובשמירה על מניעת ניגוד עניינים.

חשיבות מיוחדת ראה הצוות בחיזוק מעמדם של שומרי הסף, מבקר העירייה וגזבר העירייה, ובעיקר בהקפדה על כישוריו ועצמאותו של היועץ המשפטי של העירייה. הושם דגש על כך שהיועץ המשפטי יהיה עובד עירייה בעל כישורים ראויים, ולא עורך דין פרטי הפועל כריטיינר עבור העירייה, מצב שממש מזמין ניגודי עניינים והשפעה זרה על החלטותיו - בדיוק כפי שהיה עם עו"ד רועי בר בראשון-לציון (שהורשע ונידון למאסר).

המלצה חשובה הייתה בתחום בקרה על זיקה של עובדי הרשות לנבחרי הציבור ומניעת התופעה הכללית של נפוטיזם בעיריות - תופעה תופחת שעמדה במרכז דוח מבקר המדינה האחרון על השלטון המקומי.

דגש נוסף היה בענין מבנה ואחריות ועדת המכרזים העירונית, על-ידי חיזוקה באנשי מקצוע על חשבון נבחרי הציבור, כדי לצמצם ככל האפשר את תפירת המכרזים העירוניים בכל התחומים - מנדל"ן, דרך מינויים ועד אספקת נייר.

המלצות הצוות אומצו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין. שר הפנים, אריה דרעי, הודיע כי הוא מתגייס ליישומן בדרך של הפצת תזכיר הצעת חוק, אבל בהמשך התחילה סביבתו לשדר כאילו השלטון המקומי אינו מסכים לחלקים גדולים של הדוח. התוצאה: התהליך נתקע.

את הבקשה שציטטנו למעלה, להמרצת הטיפול בהמלצות כתבו בכירי הפרקליטות, המשנים ליועמ"ש דינה זילבר וארז קמיניץ. הבקשה הופנתה בחודש אפריל האחרון לשר הפנים דרעי. עד היום לא התקבלה תשובה.

בשיחות עם חברים בצוות ניתן להרגיש באווירת יאוש, שבמרכזה האמירה: אם שני האחראים לטיפול ויישום ההמלצות הם שר הפנים, אריה דרעי, ויו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דוד אמסלם - כנראה שנזכה לעוד הרבה פרשיות שחיתות בעיריות עד ליישום ההמלצות.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אריה דרעיעיריותרשויות מקומיותשחיתותשלטון מוניציפלי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.