"נטו תעשייה" מתעכבת: לא תכלול הטבות מס נרחבות לתעשיינים

זאת בעקבות התנגדות אגף התקציבים של האוצר להטבות הללו ■ כחלופה, האוצר יגדיל את התקציב בסעיפים אחרים, בהם הרחבת ההטבות לחברות שאינן מייצאות, יבוא עובדים נוספים מחו"ל והטמעת מכונות ייצור חדשות ■ התוכנית תוצג בתחילת שנת 2018, שכן היא תתוקצב החל משנה זו

התוכנית לעידוד התעשייה, המכונה "נטו תעשייה", ממשיכה להתעכב, ועל פי גורמים שמעורבים בגיבושה היא תוצג רק בתחילת השנה הבאה וזאת, בלי שתכלול הטבות מס נרחבות כפי שתוכנן תחילה וכפי שדרשו התעשיינים, בעקבות התנגדות נמרצת מצד אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר. גורמים שמעורבים בתוכנית אמרו ל"גלובס" כי כחלופה להטבות המס, כמו הפחתה במס החברות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, משרד האוצר יגדיל את ההקצאה התקציבית לרכיבים אחרים שנכללים בתוכנית, בהם הרחבת ההטבות לחברות שאינן מייצאות, העלאת הפריון, בחינת יבוא של אלפי עובדים מקצועיים מחו"ל והטמעת מכונות ייצור חדשות ומכשור מתקדם במפעלים.

מדובר בתוכנית שגובשה בוועדה הציבורית להגברת כושר התחרות של התעשייה הישראלית, שבראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. דיוני הוועדה נמשכו כמה חודשים, והשתתפו בהם נציגי התעשיינים והארגונים הכלכליים במשק, כמו גם משרד הכלכלה והתעשייה, רשות ההגבלים העסקיים ורשות המסים.

על פי הערכות, היקף התוכנית עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, כשמיליארד מהם היו אמורים להיות מופנים להטבות מס במהלך השנים הקרובות.

בערב ראש השנה האחרון התכנסו דיוני הוועדה הציבורית לישורת האחרונה ובאוצר נערכו לקראת פרסום תוכנית "נטו תעשייה". אלא שמחלוקות פנימיות באוצר, בעיקר מצד אגף התקציבים על הטבות המס שדרשו התעשיינים - הובילו לעיכוב בפרסום התוכנית ובהמשך לנסיגה מצד האוצר ממתן הטבות מס למגזר היצרני. כעת, גורמים שמעורבים בתוכנית אומרים כי זו תוצג רק בתחילת שנת 2018, שכן היא תהיה מתוקצבת החל משנה זו.

האוצר סירב להגיב על שאלות "גלובס" בנושא וכך, גם התאחדות התעשיינים שראשיה סוכרים את פיהם בכל הקשור ל"נטו תעשייה". עם זאת, גורמים שמעורבים בגיבוש התוכנית אמרו ל"גלובס" כי חרף הנסיגה של האוצר מהטבות המס לתעשיינים, האוצר מצא דרכים אחרות לרצות אותם וזאת תוך הרחבת התקציבים המיועדים לתוכניות להעלאת הפריון, ייצור מתקדם ועוד. לדברי חלק מהגורמים מדובר בתוספות תקציביות של כמה מאות מיליוני שקלים.

נתק בגלל "נטו קשישים"?

בתוך כך, בין האוצר לתעשיינים התקיימה עד לפני מספר שבועות הידברות על מתן היתרי עבודה לכ-2,000 עובדים מקצועיים מחו"ל שיקלו על המחסור בבעלי מיומנויות בתעשייה. מדובר בהיתרים שאמורים להינתן לתקופה של כשלוש שנים, וזאת בהנחה שבתקופה זו ההשקעות הנרחבות שעתידות להיעשות בהרחבת החינוך המקצועי יאפשרו למפעלים לקלוט עובדים שעברו הכשרות מתאימות. "כפי שהדברים נראים כעת, אנחנו מרוצים", אומר ל"גלובס" גורם בהתאחדות התעשיינים.

אלא של"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים לא התקיימה בין נציגי התעשיינים והארגונים הכלכליים השונים לבין משרד האוצר כל הידברות שנועדה לקדם את "נטו תעשייה". גורמים המעורבים בנושא קושרים זאת לתוכנית אחרת, שזכתה לכינוי "נטו קשישים" שמוביל נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, ולפיה המעסיקים יהיו שותפים למהלך להעלאת קצבאות הזקנה, תוך הגדלת התשלום לביטוח הלאומי ב-0.33% לעובד.

מדובר בסכום של כ-1.5 מיליארד שקל, כאשר ברוש דורש שהמדינה תשלם סכום דומה שיאפשר את הגדלת הקצבאות. באוצר הגיבו על המהלך של ברוש בשתיקה מוחלטת, ובימים האחרונים מפלגת ישראל ביתנו שבראשות שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הודיעה כי תישא בעלויות הנוספות של תוכנית זו, בהתבסס על הכספים הקואליציוניים שלה. "אפשר להרגיש בסוג של נתק או הצטננות קשה ביחסים שבין התאחדות התעשיינים לבין כמה בעלי תפקידים במשרד האוצר", טוען גורם בקרב התעשיינים.

לטענת גורמים אחרים שמעורבים בנושא, באוצר לא התלהבו מהמהלך שהוביל ברוש להגדלת קצבאות הקשישים ושם רואים בו כמי שניסה לכפות על המשרד מדיניות בנושא. "האם 'נטו קשישים' השפיעה על רמת המוטיבציה של האוצר לקדם את 'נטו תעשייה'? קשה לדעת אבל קשה לדעת אם יש גם אהבה יתרה בין השחקנים השונים בסיפור הזה. מצד שני, במשך שבועות לא התקיים שום דיון על 'נטו תעשייה', וכל הזמן שומעים שהתוכנית סוכמה ונסגרה. אם כך, מה מפריע לאוצר לחשוף אותה?", תוהה גורם כלכלי.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הטבות מסמשרד האוצרתעשייהתעשייניםשי באב"ד
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.