חשד: דירקטורים ובעלי מניות העלימו מיליונים במקלטי מס

החקירה והמעצרים במסגרתה בוצעו על רקע של מידע שנחשף במסגרת מסמכי פנמה, שחשפו אלפי חשבונות בנק של ישראלים במקלט המס

שוחד / צילום: Shutterstock שוחד / צילום: Shutterstock
אלה לוי-וינריב 13.12.2017

בית המשפט העליון התיר לפרסם כי רשות המסים מנהלת בימים אלה חקירה נגד שני חשודים בחשד שהקימו חברות במקלטי מס ברחבי העולם ולא דיווחו על הכנסות של מיליוני שקלים בגין הפעילות בחברות אלה.

החקירה בעניינם התבצעה כבר בתחילת חודש יולי 2017 על-ידי מחלקת חקירות מס הכנסה מרכז, אז נעצרו השניים ושוחררו בתנאים מגבילים, אולם הוטל צו איסור פרסום על פרטי החשודים עד לתחילת חודש דצמבר.

מעצרם של החשודים בוצע בעקבות חשיפת "מסמכי פנמה" ופעילות מודיעינית שבוצעה אודות ישראלים שפתחו חברות במקלטי מס.

כמפורט בבקשת המעצר, שרון גינזבורסקי (57) מכפר הנגיד הוא דירקטור ובעל מניות במספר חברות בארץ ובחו"ל, אשר חלקן נרשמו על שמו של מעורב נוסף בפרשה ששמו עדיין אסור בפרסום. במסגרת פעילות מודיעינית שביצעה יחידת החקירות אודות ישראלים שפתחו חברות וחשבונות בנק במקלטי מס, עלה חשד לכאורה כי שני החשודים מסווים פעילות עסקית החייבת בדיווח בישראל, באמצעות חברות וחשבונות בנק זרים.

בתחילת חודש יולי 2017 נפתחה נגד השניים חקירה גלויה, ובוצע חיפוש בביתם ובמשרדם, במסגרתו נתפסו מסמכים ומחשבים, ובנוסף נתפסו גם מסמכים שנלקחו ממייצגם של החשודים.

מהחקירה עולה באופן ראשוני כי בשנת 2009 פתחו שני החשודים, באמצעות חברה המתמחה בכך, מספר חברות במקלטי מס (איי מרשל, BVI ,Anguilla) וכן חשבונות בנק. על-פי החשד, תכלית פתיחת החברות וחשבונות הבנק הייתה להסתיר את פעילותם העסקית החייבת בדיווח בישראל. בדוחותיהם השנתיים למס הכנסה לא נתנו החשודים ביטוי לכך כי הם בעלי שליטה/זכויות בחברות וחשבונות בנק זרים. כמו כן, הם לא דיווח השניים על הכנסות שמקורן בחו"ל, הנאמדות במיליוני שקלים, בין השנים 2015-2010.

המעצרים בוצעו כאמור במסגרת החקירה המכונה "עיר מקלט", המתנהלת בפקיד שומה חקירות מרכז ברשות המסים בעקבות חשיפת "מסמכי פנמה" - שהם אוסף של 11.5 מיליון מסמכים חסויים של חברת עורכי דין מפנמה, שהודלפו בידי אלמוני ומכילים מידע על יותר מ-200 אלף חברות מכל העולם ועל בעלי מניותיהן וכן ראיות לפעילות פיננסית ענפה של פוליטיקאים מרחבי העולם.

העצורים הראשונים בפרשת "מסמכי פנמה" בוצעו באוקטובר 2016, אז נעצרו אנשי העסקים חיים טולדנו מתל-אביב וסער פילוסוף מחיפה, ושוחררו בתנאים מגבילים, בחשד להעלמת הכנסות בהיקף מיליוני שקלים, שמקורן בחברות הרשומות במקלטי מס בחו"ל. השניים חשודים כי פתחו ב-2008, באמצעות חברה המתמחה בכך, מספר חברות במקלטי מס - בהם אנגווילה, בליז ואיי הבתולה הבריטיים - על-מנת להסוות את בעלותם בהן. לפי החשד, השניים לא דיווחו למס הכנסה על בעלותם בחברות ועל חשבונות בנק המנוהלים על-ידם בחו"ל, והשמיטו הכנסות שמקורן בחו"ל במיליוני שקלים בשנים 2014-2012.

ברשות המסים ממשיכים כל העת לבחון את רשימת השמות של הישראלים הנמנים ב"מסמכי פנמה", כדי לאתר כאלה שלא דיווחו על הכנסותיהם. הרשות אף הרחיבה את פעילותה נגד חברות לא מדווחות שפתחו ישראלים במקלטי מס. בין היתר פשטו חוקרי מס הכנסה על משרדיהן של חברות בארץ המספקות שירותי הקמת חברות אוף-שור לישראלים וכן על משרדי עורכי דין המעניקים שירותי פתיחת חברות בחו"ל ומלווים לקוחות בהליך. בעקבות זאת מחזיקה הרשות במידע מקיף על ישראלים שפתחו כ-1,500 חברות בפנמה ובמקלטי מס נוספים.

עצם המעורבות בחברה זרה או החזקת חשבון בנק בחו"ל אינם מהווים עבירת מס או עבירה בכלל, אך קיימת חובת דיווח על מעורבות כזאת, ולא כל הישראלים הפועלים בחו"ל מקיימים אותה. לפי חוק, אזרח ישראלי רשאי לנהל חשבון בנק בחו"ל, אך עליו לדווח לרשות המסים על קיום החשבון ועל ההכנסות שהופקו בו, בהן הכנסות מריבית, דיבידנד ורווחי הון. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
העלמת מסמקלט מסעבירות מסרשות המסים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.