הפגנות, חסימות וצעדות: עובדי טבע מחו נגד הפיטורים בחברה

אלפי עובדי טבע הפגינו ברחבי הארץ במחאה על הפיטורים וחסמו צירים מרכזיים ■ נתניהו: "אפגש השבוע עם מנכ"ל טבע; נמזער את הפגיעה בעובדים" ■ גבאי: "הממשלה נרדמה בשמירה על עובדי טבע" ■ ראש הוועד בכפ"ס: "טבע לא יודעת איך מפטרים" ■ הצעדים הארגוניים יימשכו גם מחר

טבע משאפים / דוברות ההסתדרות טבע משאפים / דוברות ההסתדרות
טל שניידריפעת פרייז | גלי וינרב | שירות גלובס 17.12.2017

אלפי עובדי טבע ותומכים במאבקם נגד הפיטורים ההמוניים בחברה הפגינו היום (א') מול אתרי החברה בישראל וחסמו צירי תנועה מרכזיים. מאות מפגינים בירושלים צעדו על כביש גולדה מאיר-בגין לכיוון הכנסת. מפגינים רבים ממטה טבע בפתח-תקווה חסמו את ציר ז'בוטינסקי בעיר, ועובדי מפעל טבע פלנטקס בנתניה חסמו את כביש 57 היוצא מכיוון העיר מזרחה. עובדי המפעל של טבע באשדוד חסמו את שדרות בני ברית, עורק הכניסה הראשי לעיר. 

נזכיר כי ביום חמישי האחרון הודיעה טבע על פיטורי כ-14,000 עובדים ברחבי העולם, מהם כ-1,750 בישראל. 

לאחר חסימת הצירים המרכזיים בירושלים ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ, מאות עובדי טבע התבצרו במפעלי החברה בירושלים. מההסתדרות נמסר כי "זעקת העובדים תמשיך להדהד עד שיישברו חומות האטימות. העובדים אינם שקופים, וההסתדרות תמשיך להיאבק למענם ולצידם, עד שיגובש פתרון הולם למשבר". 

טבע משאפים / דוברות ההסתדרות
 טבע משאפים / דוברות ההסתדרות
טבע משאפים / דוברות ההסתדרות
 טבע משאפים / דוברות ההסתדרות


"לצמצם אצת רוע הגזרה" 

מוקדם יותר הבוקר מסר דובר ההסתדרות, יניב לוי: "מדינת ישראל עוצרת היום למען עובדי טבע, והתעשייה המקומית ומעבירה מסר חשוב. אנו עדים להתגייסות ציבורית רחבה שיש לה מסר ברור: העובדים הם לא רק מספרים בטבלאות אקסל. המאבק שנפתח הבוקר הוא מאבק סולידרי תחת ערכי הערבות ההדדית, ואנו נמשיך לפעול בכל העוצמה והנחישות על-מנת לצמצם את רוע הגזרה, להציל את מפעלי טבע בישראל ולהבטיח את עתידה של תעשיית כחול-לבן". 

עוד נמסר מההסתדרות בנוגע לשביתה הכללית במשק שהתקיימה הבוקר כאות הזדהות עם עובדי טבע, כי "במקביל לכל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, המוסדות הפיננסיים ומערכת הבריאות, ארגונים בתחומי האנרגיה והתשתיות, דואר ישראל, וגופים רבים נוספים שסגורים משעות הבוקר - נזכיר כי מהשעה 08:00 בבוקר הופסקו כל ההמראות והנחיתות בנתב"ג. לפני זמן קצר נסגרו גם כל נמלי הים בישראל אשר צפויים לשבות מכל פעילות עד השעה 14:00. יודגש כי במסגרת השביתה, לראשונה יש שביתה מלאה של משרד הביטחון, שנותן מענה למקרים דחופים בלבד". 

מחר (ב') בשעה 10:00 בבוקר, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן יקיימו פגישה עם נציגי הוועדים והעובדים של טבע. הפגישה תיערך במשרד האוצר בירושלים. 

חסימות כבישים ברחבי הארץ

הבוקר צומת גולדה מאיר-הר חוצבים (סמוך לתחנת הדלק) נחסם לתנועה על-ידי כמה עשרות מפגינים. שוטרי משטרת ישראל  כיוונו את התנועה לצירים חלופיים. 

עובדי טבע חוסמים גם חלק מכביש 1. מהעובדים נמסר: "ליבנו אתכם תושבי ירושלים, אנחנו גם גרים פה ושונאים חסימת כבישים. סליחה מכם". 

מהמשטרה נמסר: "בעקבות מחאת חברת טבע וחסימת צירים בירושלים התנועה לעיר מופנת דרך מנהרת הארזים. שוטרי משטרת ישראל נמצאים במקום ומכווינים את התנועה. מומלץ לנהגים לנהוג בדרכים חלופיות". 

בנוסף, מאות מעובדי מפעל טבע-טק בנאות חובב מפגינים הבוקר וחוסמים את הצומת הראשית מכיוון אזור התעשייה לכיוון באר-שבע.

הפגנת עובדי טבע / צילום: טל שניידר
 הפגנת עובדי טבע / צילום: טל שניידר

 

העובדים: "לא דיברו איתנו" 

אחד מעובדי טבע, מונעם איברהים מאבו גוש, אב לשלושה, העובד בייצור במחלקת הציפויים במפעל הטבליות של טבע בהר חוצבים בירושלים במשך 9.5 שנים ומשתכר 6,500 שקל בחודש, אמר ל"גלובס": "לא דיברו איתנו, רק ביום שני פתאום הודיעו שכולם יפוטרו פה. אני לא יודע איפה אוכל לחפש עבודה. יש לי הכשרה כחשמלאי". 

פיטורים בטבע/ צילום: טל שניידר
 פיטורים בטבע/ צילום: טל שניידר

עובד נוסף, יוסף חוגי, בן 43 מירושלים אב ל-11, העובד באותו מפעל, אמר: "שמענו על הכול מהתקשורת, ההנהלה לא דיברה איתנו בכלל. ביום חמישי שלחו לנו מייל. לפני כן לא ידענו מה קורה. מבחינת אופציות עבודה אין לי מושג מה הלאה. אין לי תעודת מקצוע או תואר. יש לי משכנתא על הראש". 

עובד אחר, דרור חיים מבית"ר עילית, מפרנס יחיד ואב ל-11 ילדים, עובד קו ייצור במשמרות במפעל טבע, אמר ל"גלובס": "אני לא יודע מה להגיד למשפחה. אין לי מושג מה נעשה. תגידי לכולם שגם חרדים עובדים. אני כבר 10 שנים בטבע". 

תמיכה מראשי ערים ופוליטיקאים

שר הרווחה והעבודה חיים כץ הצטרף למפגינים בירושלים וצעד יחד איתם לכיוון משרד ראש הממשלה. 

בנתניה הבוקר הגיעה ראשת העיר, מרים פיירברג-איכר, להביע תמיכה בעובדי פלנטקס נתניה של טבע.

בפתח-תקווה, ראש העיר איציק ברוורמן פנה לעובדי טבע מול מטה החברה בעיר ואמר: "אתם זה אנחנו - אני קורא לממשלת ישראל להתערב ולפתור את המשבר". 

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, שהגיע להפגנה במפעל טבע באשדוד, אמר הבוקר: "אנחנו כאן בגלל התנהלות חזירית של הנהלת המפעל. טבע קיבלה מהמדינה הטבות מס בשווי מיליארדים ועכשיו מפטרת את העובדים הישראלים ללא בושה. אלחם בכנסת, בוועדות ובחקיקה נגד הבושה הזאת". 

הפגנת עובדי טבע / צילום: טל שניידר
 הפגנת עובדי טבע / צילום: טל שניידר
הפגנת ענק של עובדי טבע בירושלים  / צילום: דוברות ההסתדרות
 הפגנת ענק של עובדי טבע בירושלים / צילום: דוברות ההסתדרות

נתניהו: "רוצים שטבע תישאר חברה ישראלית" 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה: "השבוע אני אפגש, יחד עם שר האוצר ושר הכלכלה, עם מנכ"ל טבע, קאר שולץ. קיימתי אתו שיחה בשבוע שעבר ואמרתי לו שהיעד הראשון שלנו הוא קודם כל למזער את הפגיעה בעובדים. דבר שני הוא כמובן לעשות ככל שניתן למנוע סגירה של מפעלים בירושלים. הדבר השלישי הוא להבטיח שטבע תישאר במדינת ישראל. יש בה אלפי עובדים, היא קמה כחברה ישראלית, ואנחנו רוצים שהיא תישאר כחברה ישראלית. אנחנו נשתמש באמצעים השונים שעומדים לרשותנו כדי לנסות להשיג את היעדים הללו". 

גבאי: "הממשלה נרדמה בשמירה"

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, צייץ היום בטוויטר וכתב כי "ההתנהלות של כחלון ונתניהו במשבר טבע היא כמו של אדם שמתחיל להתכונן לרעידת אדמה רק אחרי שהתרחשה. מעט מדי, מאוחר מדי. ככה לא מנהלים מדינה. ממשלה בראשותי תגבש - מראש, כך צריך - תוכנית לכל תרחיש בו פירמות שנהנו מהטבות מס בהיקפים של מיליארדים יעדיפו את הפתרון הקל של פיטורים המוניים. ככה מנהלים מדינה".

בשעות אחר-הצהריים הגיע גבאי לתמוך בעובדי מפעל טבע שמפגינים סמוך למפעל באשדוד. לדבריו, "הגענו לכאן כדי לתמוך בעובדים ובמאבק הצודק שלכם עבור מקום העבודה שלכם. זהו מפעל שייסגר בגלל כשל ניהולי מובהק, ואסור לאפשר לדבר הזה לקרות.

"הממשלה נרדמה בשמירה על עובדי טבע. שר האוצר וראש הממשלה היו צריכים להתעורר כבר לפני חודשים רבים, אבל הם לא נערכו בזמן. מה שקורה כאן זה רעידת אדמה, ולא נערכים לרעידת אדמה רק לאחר שהיא מתרחשת. למדינת ישראל יש הרבה מנופים על הנהלת טבע, ויש לטבע הרבה מה להפסיד.

"אני קורא מכאן לראש הממשלה ולשר האוצר: התפקיד שלכם הוא להפעיל את כל האמצעים שיש ברשותנו כדי למנוע את סגירת המפעל הזה ולהציל את המשפחות באשדוד ובמקומות אחרים בארץ". 

הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות
 הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי טבע כפר סבא / צילום: דוברות ההסתדרות
 הפגנת עובדי טבע כפר סבא / צילום: דוברות ההסתדרות

דיון חירום

בנוסף, נוכח כוונת חברת טבע לפטר אלפי עובדים, זומן הבוקר דיון חירום של ראשי רשויות בנגב, יחד עם יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, בעיריית באר-שבע. צוות מצומצם בראשות ראש העיר באר-שבע יפנה בבקשה דחופה לפגישה עם ראש הממשלה ושרי האוצר והכלכלה: "על ממשלת ישראל להבטיח ולחייב את חברת טבע להחריג את המפעל בנגב ממהלך הפיטורים. לא נחשוש להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת שממשלת ישראל תפעל מול הנהלת החברה", נמסר מראשי הרשויות בנגב.

הפגנת עובדי טבע / צילום: טל שניידר
 הפגנת עובדי טבע / צילום: טל שניידר

הפגנות גם בצפון

בתוך כך, עשרות חברי ועדים, עובדים ותושבים מהגליל העליון הצטרפו לעשרות עובדי מפעל טבע מיגדה בקריית שמונה להפגנת סולידריות ותמיכה שנערכת ברגעים אלה במרכז העיר, במאבקם נגד פיטוריהם.

בין הוועדים שהגיעו לתמוך: ועד עיריית קריית שמונה, המכללה האקדמית תל-חי, פרי הגליל, מחצבות כפר גלעדי, תע"ש, מאפיה מרחבית, נעלי טבע נאות, מועצה מקומית מטולה, מלון כפר גלעדי, עוף הגליל ועוד.

הפגנת עובדי טבע. צילום: דוברות ההסתדרות
 הפגנת עובדי טבע. צילום: דוברות ההסתדרות

הפגנת עובדי טבע בנאות חובב. צילום: דוברות ההסתדרות
 הפגנת עובדי טבע בנאות חובב. צילום: דוברות ההסתדרות

שר העבודה והרווחה חיים כץ נפגש היום בצהריים עם דוד מנסבך, סגן יו"ר ועד עובדי טבע ממפעל הטבליות (הר חוצבים); איציק בן-אמון, יו"ר הוועד; הניה גלבוע, יו"ר ועד טבע אסיה (פתח-תקווה); ויואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית. 

"לתת למפוטרים עוד מצנח"

אלירן קוזליק, ראש ועד העובדים של טבע בכפר-סבא, מסר בשעות הצהריים ל"גלובס": "עדיין לא ברור אם נמשיך בשביתה מחר, או שיהיו צעדים נקודתיים". 

לדבריו, "אנחנו עדיין מתלבטים לגבי הפעילות שלנו מחר, האם להמשיך בשביתה כללית או לבצע פעולות נקודתיות. היום עשינו רעש, רעש חזק. הסולידריות הוכחה, וגם הכוח של ההסתדרות, לכל הספקנים בינינו". 

מחר יפגשו ועדי טבע עם שר האוצר משה כחלון, לאחר ביקורות שהופנו נגדו על פעילותו הדלה בנושא.

- מה אתם מקווים להשיג?

קוזליק: "אנחנו רוצים לבקש מהמדינה שתלחץ על החברה לתת למפוטרים עוד מצנח, כפי שנותנים לבכירים. בינתיים אנחנו לא יודעים כלום לגבי התנאים שבהם העובדים יפוטרו". נציין כי הנהלת החברה טרם נפגשה עם הוועדים. 

בינתיים אותרו מודעות דרושים באתר טבע למפעלי החברה בכפר-סבא, אולם המודעות הוסרו תוך זמן קצר. קוזליק קובל על כך שפורסמו מודעות דרושים למשרות בטבע.

לדבריו, "התפרסמו מודעות למשרות שונות, ואני לא מבין את זה. יש לנו תפקיד לשמור על המשפחה - ולא להכניס עוד אנשים למשפחה. להעביר עובד מאתר לאתר, זה חלק מהיצירתיות שאנחנו מצפים לה. לצערי הרב, טבע לא יודעת איך מפטרים".

ומה יהיה מחר?

בשעות אלה נמשכת ההיערכות לצעדים הארגוניים הבאים בחברת טבע. מחר תימשך השבתה מלאה של מטה החברה בפתח-תקווה, מפעל טבע מדיקל באשדוד ומפעל טבע פלנטקס בנתניה. גם העובדים המתבצרים במתקני החברה בירושלים ימשיכו מחר בשביתה כוללת.

במקביל לכך, כ-250 עובדי טבע בכפר-סבא יעצרו מחר את כל הפעילות של המפעל למשך 4 שעות החל מהשעה-12:00 בצהריים. עובדי המפעלים טבע מיגדה בקריית שמונה, אביק בנתניה וטבע-טק TAPI במועצה האזורית רמת חובב יקיימו אספות הסברה בסמוך לאתרי החברה. כמו כן, צפויות פעולות מחאה נוספות.

בתוך כך וכפי שפורסם מוקדם יותר, מחר בבוקר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן צפויים לקיים פגישה מיוחדת עם העובדים ונציגי כל הוועדים בחברת טבע.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הסתדרות העובדים הכללית החדשההפגנותטבעפיטוריםשביתה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.