הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% • האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

כשהרבעון הראשון של השנה מתקרב לסיומו, נראה שמדד S&P 500 נמצא בפני עליית שערים של כ־10%, לאחר זינוק של כמעט 30% מהשפל אליו הגיע ב־27 באוקטובר האחרון, כך לפי דיווח ב־Marketwatch. העלייה המדהימה הזו משאירה את המשקיעים בתהייה אם מחירי המניות הנוכחיים מגלמים כבר את כל המידע החיובי הזמין, או שיש עדיין מקום לעליות בהתבסס על התפתחויות חיוביות בעתיד.

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא? 
העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות 
המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה" 

כתב האתר הכלכלי מרקטווץ', ג'וי וילטרמות', דיווח בסוף השבוע כי העלייה החדה בשוק המניות מעלה חששות בקרב משקיעים ואסטרטגים מכך שמתפתח כאן אולי מיתון מאוחר. אחרי הכול, שוק המניות חווה בממוצע תיקון אחד בשנה מאז שנת 1929, ועבר זמן מאז התיקון האחרון. נכון לסגירת המסחר ביום שישי, ה־S&P 500 זינק ב־9.7% עד כה השנה, בזמן שמדד דאו ג'ונס עלה ב־4.7% והנאסד"ק טיפס 9.4%.

בסקירה של בנק ההשקעות ג'פריס ציינו אנליסטים כי בהתבסס על נתונים מאז שנת 1970, נרשמו רק 9 רבעונים ראשונים עם ביצועים עודפים על הרבעון הנוכחי. התחלות חזקות כאלה עשויות לגרום למשקיעים להיזהר מלרדוף אחרי הראלי. עם זאת, לדברי האנליסטים התחלות חזקות מצביעות לעתים קרובות על פוטנציאל להימשכות הראלי, לפחות לתקופה מסוימת.

לפי הנתונים מאז 1970, בג'פריס ראו שכאשר מדד S&P 500 מצליח יותר מהעלייה הטיפוסית שלו בשיעור של 2.5% ברבעון הראשון, הרבעון השני שלאחר מכן מצליח טוב יותר מהממוצע של עצמו (2.6%), ועולה בכ-0.6% יותר מהרגיל. בנוסף, אם המדד עולה ביותר מ־10% ברבעון הראשון, האנליסטים הבחינו שהעלייה בשלושת החודשים הבאים גדולה אף יותר, כך שברבעון השני נראה לרוב תשואה ממוצעת של 3.3%, והיא עולה בכ־78% מהמקרים.


"צפו הפרעות בשוק, לא נתיב ישר מעלה"

"מה שממשיך להוביל את השווקים לשיאים חדשים הן חברות שאינן רגישות לגורמי מאקרו מתמשכים", כמו שיעורי הריבית, כך צוטט לפי כשבועיים רוב האוורת', מנהל אסטרטגיית השקעות בכיר ב־U.S. Bank Wealth Management. "חברות גדולות כמו אנבידיה, מיקרוסופט, אמזון וגוגל שמחזיקות הרבה מזומנים ואינן נדרשות לגיוסי הון וחוב, אינן מושפעות כמעט משינויים בריבית". לעומתן, חברות קטנות יותר שנזקקות לגיוס מימון לפעילותן - בין שבאמצעות הלוואות או בהנפקות - מתמודדות עם עלויות ריבית גבוהות יותר. כתוצאה מכך, פיגרו מניות המניות הקטנות ביחס לגדולות בחודשים הראשונים של שנת 2024. בטווח הקרוב, אומר האוורת', "צפו להמשך 'הפרעות' בשווקים, ולאו דווקא נתיב ישר מעלה עבור המניות בחודשים הקרובים".

גם בג'פריס סבורים שיש למשקיעים ממה להיזהר. לפי הדיווח של מרקטווץ', בבנק ההשקעות הבחינו כי בעוד שהתחלה חזקה של השנה מובילה לעתים קרובות לביצועים עדיפים ברבעון השני, הרי שהביצועים במחצית השנייה של השנה נוטים להיפגע, כשבמקרים מסוימים הרבעון השלישי חווה ירידה של 1% בהשוואה לביצועים הטיפוסיים שלו. ובהמשך, ביצועי הרבעון הרביעי עלו רק במעט על הממוצע ארוך הטווח שלו באותן שנים שנפתחו ברבעון ראשון חזק.

עוד צוין כי אסטרטג ההשקעות הבכיר בחברת הייעוץ CFRA, סם סטובאל, ערך ניתוח היסטורי משנת 1945. הוא מצא שבהתבסס על הביצועים הנוכחיים, מדד S&P 500 עשוי להציג השנה את אחת מ־12 ההופעות הטובות ביותר שלו לתחילת שנה מאז מלחמת העולם השנייה.

דפוס זה מצביע על כך שכאשר הרבעון הראשון של השנה חזק, זה בדרך כלל מוביל לביצועים טובים ברבעון השני ולעליות חזקות במשך השנה כולה.

סטובאל הדגיש עם זאת כי מתוך 15 המקרים שבהם המדד רשם את התשואות הגבוהות ביותר ברבעון הראשון של השנה, ב־13 פעמים הגיעו אחר כך ירידות של 5% או יותר, עם ירידה ממוצעת של 11.1% ברבעונים הבאים. מרבית הנסיגות הללו גם גררו ירידות נוספות שהגיעו לממוצע של 12.6% בטרם שב המדד לעלות, מה שמרמז כי למשקיעים מומלץ לשמור עין פקוחה לכיוון התנודתיות בשוק.

אחרי שנמנע מיתון, הכלכלה עשויה להפתיע

לפי שעה, הכלכלה האמריקאית לא מראה יותר מדי סימנים להאטה. התוצר המקומי הגולמי הריאלי צמח ב־2.5% בשנת 2023, והשתיק מקהלת ספקנים שחזו מיתון, או גרוע מכך - משבר בנקאי נרחב. התמ"ג בדרך לצמוח ב־2.1% נוספים השנה, ולאחר מכן להתמתן ל־1.7% ב־2025, בהתבסס על הערכות קונצנזוס של כלכלנים שבבלומברג עוקבים אחריהם.

וייתכן כי כלכלנים עדיין ממעיטים בחוסנה של כלכלת ארה"ב. "מדד ההפתעה הכלכלית" של קבוצת סיטי, שמודד נתונים כלכליים בפועל בארה"ב ביחס להערכות קונצנזוס, עלה בהתמדה מאז תחילת השנה, מה שמעיד על כך שביצועי המשק ממשיכים לעלות על הציפיות.