נת"ע | בלעדי

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" • אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים • ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף
ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות הורתה לדירקטוריון נת"ע להקפיא את הליך בחירת מנכ"ל החברה, כך נודע לגלובס. אתמול שלח מ"מ רשות החברות ינקי קוינט מכתב ליו"ר דירקטוריון נת"ע מיה ליקוורניק בו דרש להקפיא את הליך האיתור למנכ"ל החברה, וזאת לאחר שמגלי והבה, חבר הדירקטוריון עזב את ועדת האיתור.

חבר הכנסת לשעבר והבה, שמשמש כחבר בדירקטוריון נת"ע נמנה גם בועדת האיתור לבחירת מנכ"ל החברה. והבה טען בפני רשות החברות כי ליקוורניק "שמה לי עובדה מוגמרת שאני חייב להתפטר בכדי לא לפגוע בלוחות הזמנים ובבחירת המנכ"ל של החברה", לאחר שהוא הודיע שלא יוכל להגיע לחלק מישיבות ועדת האיתור, מכיוון שהוא נעדר מישראל בתפקידו כשגריר נודד מטעם האסיפה הפרלמנטרית של מדינות הים התיכון. "אני רואה פגיעה בי ובהליך הדמוקרטי לאלה שבחרו בי (בדירקטוריון - א"ז) זו תחושתי הקשה שלא דמיינתי שאתקל בה ממרום שנות ניסיוני".

בעקבות השינויים בוועדת האיתור, קוינט כתב לליקוורניק כי "בהתאם לאמור בפנייתו של מר והבה, התפטרותו נבעה מלחץ שהופעל עליו. לטענתו הוא הודיע כבר בתחילת חודש אפריל על השינויים הצפויים בלו"ז ושבקשתו לשינוי מועד הישיבות לא נענתה... עוד עולה מפנייתו כי נאמר לו כי יוכל להיות משקיף בהליך וזאת על אף שאפשרות זו אינה אפשרית. טענות אלו הינן חמורות ומעלות חשש ממשי לתקינות ההליך", והורה לדירקטוריון להקפיא את הליך האיתור עד לבירור הטענות.

ועדת האיתור זקוקה ל-3 חברים בלבד

ואולם, לגלובס נודע כי והבה השתתף בתחילת הדיונים בועדת האיתור שנגעו לתנאי הסף והוא לא לקח חלק בניקוד המשתתפים וכי מינימום החברים הנדרשים בועדת האיתור הוא שלושה, בעוד שהדירקטוריון בחר בחמישה חברים, כך שלא ברור בשלב זה כיצד נפגע ההליך. מטעם החברה נמסר כי "דירקטוריון נת"ע יבחן את מכתבו של מ"מ מנהל רשות החברות".

ברשות החברות מביעים מורת רוח לנוכח המהירות שבה מבקשת ליקוורניק למנות מנכ"ל, וזאת מן הטעם שסבורים שם שמכוח חוק המטרו מי שאמור לעמוד בראשות הדירקטוריון הוא מנהל רשות המטרו, שלתפקיד זה פנו במשרדי התחבורה והאוצר, כפי שפורסם לראשונה בגלובס, למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט. בתוך הממשלה ישנה מחלוקת לגבי פרשנות החוק אבל ברשות סבורים שהמהירות שבה ליקוורניק מנסה למנות מנכ"ל נועדה לקבוע עובדות בשטח, לפני שיוחלט האם סמט ימונה במקומה. מנגד, גורמים בענף תולים את המהירות בעזיבת המנכ"ל הנוכחי החודש והשאיפה שיערוך חפיפה למנכ"ל הנכנס.

הרשימה הסופית לתפקיד

בין המועמדים שהגיעו לשמינייה הסופית נמצאים איתמר בן מאיר מנכ"ל חברת נתיבי איילון לשעבר, שרון קדמי מנכ"ל אלסטום ישראל לשעבר, גלעד בר אדון מנכ"ל חברת מוריה, מיכאל מייקסנר לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, יהודה בר און לשעבר מנכ"ל נת"ע.

ואולם, מדובר בהסלמה נוספת במאבק בין רשות החברות ומשרד התחבורה לדירקטוריון נת"ע סביב מינוי מנכ"ל החברה. במסדרונות הממשלה מספרים שקוינט היה מעוניין לראות דמויות דוגמת יהודה בר און, מי שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר, חוזרים לנהל את החברה, ובמקביל אומר בפומבי שצריך להעביר את המטרו לחברת ביצוע חדשה ושלא ינוהל על ידי נת"ע. לכן, יש הסבורים שקוינט ובכירי משרד התחבורה שמצטרפים לעמדתו מנסים ללחוץ את הדירקטוריון לבחור מועמד מוסכם עליהם, וזאת משום שבשונה מהחברות רכבת ישראל ונתיבי ישראל שנשלטות על ידי אנשי רגב, לנת"ע דירקטוריון עצמאי בראשותה של ליקוורניק שמונתה בתקופת הממשלה הקודמת.

קוינט מצידו טען בכנס התשתיות של גלובס לפני כחודשיים כי "נתע חברה בעייתית" וכי היא "חולה ומגמגמת". לכן טען קוינט, "צריך להקים חברה חדשה (לניהול המטרו, א"ז). הקמתי חברות ממשלתיות בעבר, זה לא סיפור מורכב. צריך להקים חברה של 'כוכבים' ולהוציא את הפרויקט (המטרו) לדרך. להשאיר אותו בחברה שלא מדברת בקול ברור, ואין לה חזון ומנהיגות, זה לא מה שיוציא לפועל את הפרויקט".

גם מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן אמר בכנס כי "אנחנו חושבים שהמטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת. מיטב המומחים צריכים להתעסק רק בזה, ולא בעוד קווים, עם אפס בירוקרטיה".

יושבת הראש מיה ליקוורניק והמנכ"ל (הפורש) חיים גליק מסרו בתגובה לנאמר בכנס כי "דבריו של קוינט עולים לכדי דיבה ומהווים פגיעה ישירה במאות עובדי נת"ע הנחושים והמסורים, שרק לאחרונה הביאו את הרכבת הקלה לגוש דן, פועלים במרץ להקמת הקווים הירוק הסגול, ומקדמים את פרויקט המטרו".

בנת"ע הוסיפו: "נדהמנו מחוסר המתאם בין התבטאויותיו החמורות של מר קוינט למציאות העובדתית, אותה תיארו בכנס גם שותפינו במשרדי האוצר והתחבורה. תמוה בעינינו כי מר קוינט חוזר על רעיון הוצאת המטרו מנת"ע, זאת ללא דיון מקצועי או העמקה בנושא כה קרדינלי ובעל השפעה קריטית על עתיד המדינה, כאשר אך לפני שנה, התקבלה החלטת ממשלה בתמיכת משרדי התחבורה והאוצר, הקובעת באופן חד־משמעי כי המטרו יוקם על־ידי נת"ע, זאת בתום הליך מקצועי ארוך ועבודת מטה אשר בחנה את כלל החלופות. נציין כי מר קוינט לא ביקר בשנים האחרונות בנת"ע, איננו מעודכן כלל בפועלה של החברה ולא קיים דיון עם גורמי המפתח בפרויקט המטרו על־מנת לגבש דעה מקצועית כראוי".