חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל • שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -
מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

האקדמיה המלכותית לאמנות של הולנד בהאג (KABK) הודיעה כי היא מנתקת את הקשרים עם האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל בירושלים בשל פעילות ישראל בעזה. הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם האקדמי על בצלאל. שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח. 

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו-פלסטינים
העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה
הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות
יואב קרני, פרשנות | האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי הנהלת האקדמיה המלכותית לאמנות ההולנדית, הצעד נעשה משום ש"הקונצנזוס של הקהילה שלנו הוא שהמדיניות והפעולות שלנו ושל מוסדות שותפים חייבות לתמוך ולחזק את הזכויות ההומניטריות האוניברסליות בכל זמן", כפי שכתב חבר המנהלים של האוניברסיטה לארגוני הסטודנטים שפעלו למען החרם בהודעה על הצעד בסוף השבוע האחרון.

כלי התקשורת בהולנד דיווחו כי מדובר ב"אוניברסיטה הראשונה במדינה" שמטילה חרם אקדמי על מוסד מקביל ישראלי, וכי ישנו לחץ הולך וגובר גם על אוניברסיטת ליידן לנקוט צעדים דומים. 

"מעורר חלחלה" 

בעצומה שהובילה לחרם צוינה במיוחד פעילות של מתפרת חירום ב"בצלאל" שעסקה בין היתר בתיקון מדים של חיילים, לפי ההולנדים, כעדות לתמיכה של המוסד כולו בפעילות צה"ל. "סטודנטים מתבקשים לתקן מדים בעבור הצבא הישראלי, אותו צבא שנכנס לעזה כדי לבצע ג'נוסייד", נכתב בעצומה שהובילה לחרם, עליה היו חתומים גם מרצים רבים מהסגל האקדמי. "הסטודנטים מתבקשים לתפור לתוך כל סט מדים תווית שעליה כתוב 'מבצלאל באהבה'. עצם המחשבה על כך מעוררת חלחלה".

בעקבות העצומה התכנסה ועידה של נציגי האוניברסיטה שבה הוחלט לנתק את הקשרים. במכתב שנשלח בסוף השבוע, לפי אתר Artnet, הודה חבר המנהלים של האקדמיה המלכותית לאמנות של הולנד לסטודנטים על "הפניית תשומת-הלב" לעניין ועל "יישור הקו הפנימי" בעניין ישראל. "אנחנו בוחרים להפסיק את הקשרים עם שותף שאינו מתנגד לממשלה הנמצאת תחת חקירה רצינית להפרת זכויות אדם ולביצוע פשעים נגד האנושות", נכתב בהחלטה. טרם התקבלה תגובה מבצלאל.