הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם • אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף
איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

תוכנית הבורסה להוספת יום מסחר נוסף לצורכי מסחר בניירות ערך עלולה להותיר אותה קרחת מכאן ומכאן. הבורסה רוצה להוסיף יום מסחר בשישי, עד שעות אחר הצהריים, כדי שיהיה קל יותר לסוחרים מכל העולם לסחור מולה. בפועל היא זורקת את המשקיעים המקומיים מתחת לגלגלי האוטובוס, ציבור לא גדול שעדיין מקיים את עיקר הפעילות בה בימים ראשון עד חמישי. הבורסה עלולה לגלות שהעולם לא יתרשם יותר מדי מהרפורמה שלה, אך המשקיעים המקומיים, ולא רק הגופים המוסדיים שכבר החלו לעזוב כדוגמת אלטשולר שחם, פשוט יברחו ממנה. 

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים
התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט 

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר בימים שני עד שישי, או ראשון (מ-12:00) עד שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם. בפועל הריקושטים לאורך השנים היו שאי קיומו של יום מסחר בין חמישי (בערב יש מסחר בארה"ב ובת"א הסתיים יום המסחר) ובעיקר ביום שישי, מגבילים את היכולת להכליל מניות של הבורסה במדדים שונים, ובכלל פוגעים בהיקפי המסחר בשל התאמות שנדרשות במחירי ניירות הערך (בשל פערי הזמן).

המהלך אמור לאפשר למשקיעים מכל העולם לסחור בתל אביב בצורה חופשית יותר לפי שעות חופפות במידה רבה. הצעד כאמור יכול להקל על הכנסת מניות הבורסה התל אביבית במדדי מניות שונים כמו מדד MSCI Europe, אף שאין כל ערובה שזה יקרה ובבורסה מכירים בכך. 

הסחירות והנזילות בבורסה מהוות נקודות תורפה לשוק ההון הישראלי מזה שנים. את שנת 2023 סיימה הבורסה עם מחזור מסחר יומי של 2 מיליארד שקל, ירידה של 12% ביחס לנתון של שנת 2022 (2.3 מיליארד שקל מדי יום). יש לציין שירידה זאת באה למרות שחודשי המסחר אוקטובר-נובמבר היו סוערים במיוחד בשל המלחמה שפרצה. מה שבדרך כלל מגביר את פעילות המסחר בשל ריבוי פקודות מכירה בתחילה, וקנייה בהמשך. ועדיין לא היה בכך בכדי לשנות את המגמה.  

ברור שפעילות המסחר בתל אביב זניחה ביחס לוול סטריט בכל קנה מידה. בעוד שהמסחר היומי הממוצע בבורסה בתל אביב אשתקד עמד במונחים דולריים על 540 מיליון דולר, המסחר היומי במניית אפל למשל עמד על 12 מיליארד דולר. הפערים הם עצומים, וגם הכפלה ואפילו שילוש של מחזור המסחר בבורסה המקומית, תותיר אותה בבחינת פסיק ביחס לפעילות המסחר בוול סטריט. מחזור המסחר היומי בבורסת הנאסד"ק שלשום עמד על 220 מיליארד דולר, לפי נתוניה.

אין זה תפקידה של הבורסה "לחנך" 

אלא שבעוד הצעד הזה אולי ישכנע כמה סוחרים מוול סטריט להציץ על המסך ולבדוק מה עושה מנייה תל אביבית מקומית, יש עוד גורם רלוונטי במשוואה. ועד העובדים הלוחמני של הבורסה עלול ליזום בהמשך מאבק לא פשוט. בהסתדרות אמרו לגלובס פורמלית כי רק לאחר שהחלטה תתקבל, יבחון הוועד את צעדיו. לא מן הנמנע שדרישותיו לתוספת שכר, לנוכח שינוי כה דרמטי בשבוע העבודה "יעלו ביוקר" להנהלה. 

ואולי יפגע בתרומה האפשרית של הגדלת המסחר, ככל שזו תגיע מהמהלך. יש לציין שלמהלך יש השלכה רחבה גם על יחסי העבודה בבנקים, בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות. גם שם יש עובדים מודאגים ממבנה שבוע העבודה שלהם, וכך שגם שם ייתכנו סכסוכי עבודה שיעצבו מחדש את העסקת העובדים בענף.

ויש גם את העניין הלאומי, שעבור הציבור שכן שמר נאמנות (עד היום) לבורסה המקומית זה עלול לגרום לנזק הרבה יותר גדול. כשהחל המסחר בניירות ערך בארץ ישראל, התעצב שבוע המסחר כאן לפי שבוע העבודה שנהוג במדינה, וכך שישי-שבת אלה הם ימי סוף השבוע של הציבור.

בבורסה מציינים אמנם ובצדק שגם הבנקים פועלים ביום מקוצר ביום שישי, וגם אם קבלת הקהל מסתיימת לקראת 12:00, לרוב מבוצעות פעולות בסניפים עד לקראת 16:00. ועדיין יום מסחר שמסתיים כמה רגעים לפני כניסת שבת, פוגע בכל סדרי השבוע של הישראלים. ולא, דעתי היא שאין זה תפקיד הבורסה "לחנך" את כל הציבור מחדש ולשלוח אותו לנוח בימי ראשון.

בית ההשקעות שהקטין משמעותית את החשיפה לבורסה התל אביבית

הבורסה רוצה עוד עמלות, וזה מובן. היא גוף עסקי כיום שפועל ממניעים של רווחיות וטוב שכך. אבל על הדרך היא עלולה לייצר אנטגוניזם מאוד גדול בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה. כולם בשוק ההון יצטרכו לרקוד לפי החליל שלה מעכשיו, ולהרוס את יום שישי בלוח הזמנים המקומי. 

התוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת. בשבוע שעבר הראנו נתונים שהציבור נוהג להצמיד את הפנסיה, הגמל וחלק גדול מהחסכונות שלו למדד S&P 500 . מעל ל-140 מיליארד שקל כבר הוצמדו לאפיק זה ישירות, ויש עוד עשרות מיליארדים שנרכשים על ידי מנהלי השקעות בתיקים המנוהלים ובקרנות הפנסיה במסלולים הכלליים. יש בית השקעות ישראלי גדול, אלטשולר שחם, שהודיע לאחרונה על הקטנה משמעותית של החשיפה שלו לבורסה התל אביבית. 

התוצאה של פתיחת המסחר בשישי, שספק רב אם תגדיל מאוד את המסחר בתל אביב, עלולה בהחלט להיות שהציבור יגיד לעצמו, למה שלא נלך למקור? בואו נסחר ישירות רק בוול סטריט ונעזוב את הבורסה הקטנה והלא נזילה ממילא.

במקום להוסיף עוד כמה שעות פעילות, כדי לנסות לקלוע לטעמם של כמה מנהלי השקעות בלונדון או ניו יורק, נקבל ציבור ישראלי שנוהר אחרי מדדי וול סטריט עוד יותר.