בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא • "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב • מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים לא יחזרו לחלק דיבידנד בהתאם למדיניות הרגילה שלהם, ויסתפקו שוב בדיבידנד מצומצם. זאת לאחר שהמפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, שלח היום (ה') מכתב לראשי המערכת הבנקאית בו הוא מעביר להם מסר להתחשב בהשלכות המצב הביטחוני בעת קביעת רף הדיבידנד. לכן, בעוד במרבית הבנקים השיעור הממוצע של הדיבידנד מתוך הרווח הרבעוני, עומד בימי שגרה על 40%, הם צפויים להסתפק רבעון שני ברציפות בכ-20% מהרווח הרבעוני.

דעה | הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן 
עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה 

"המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות, תוך שימת לב ליחסי ההון בפועל ולכריות ההוניות הנדרשות בתרחישים האפשריים השונים", כתב המפקח על הבנקים, במכתב אליו כותב גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.

חחיאשוילי מפנה את אנשי הבנקים למכתב שנשלח אליהם בעבר, בו הצביעו בבנק ישראל על "אי-הוודאות באשר לתנאים הכלכליים במשק, אשר נובעים ממלחמת חרבות ברזל והמצב הביטחוני והצורך בבחינה של מדיניות חלוקת הדיבידנד על רקע זה". עם זאת, חחיאשוילי מציין כי "לצד אי-הוודאות באזורנו, המערכת הבנקאית ממשיכה להראות חוסן פיננסי".

נזכיר כי ימים ספורים לפני פרסום הדוחות הכספיים של הבנקים לסיכום שנת 2023 ולסיכום הרבעון הרביעי של אותה שנה, נחשף בגלובס מכתב דומה ששלח אז המפקח על הבנקים לראשי המערכת הבנקאית, ובהתאם הם צמצמו את חלוקת הדיבידנד ל-20% מהרווח הנקי בגין הרבעון הרביעי.