גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות השירותים לוהטות פתאום, בעיקר בזכות צימאונה של הבינה המלאכותית לחשמל ● משקיעים שרגילים לחשוב על המגזר כמנומנם ובטוח צריכים להבין שהמשחק השתנה

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

מניות של חברות חשמל נחשבות שנים להשקעות האפרוריות־איטיות־אך־היציבות תמיד - ומושכות משקיעים שמעדיפים הכנסה מובטחת לטווח ארוך על פני צמיחה ורווחים מהירים.

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה
תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם
מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה: רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים

למרות זאת, מניות שירותי התשתיות (Utility) השאירו לשאר השוק אבק בחודשים האחרונים. המניות ה'משעממות' הללו הפכו לפתע להימור על התחום הכי נוצץ בשוק: בינה מלאכותית. זאת מאחר ש־AI דורשת כוח מחשוב רב, ומחשבים צורכים הרבה חשמל.

עקב כך, משקיעים המחפשים הכנסה וערך עשויים למצוא עצמם כעת מחזיקים במניות שהן פעילות הרבה יותר מכפי שהיו בעבר.

"ה־AI תפסה את השוק בסערה", אומר דאגלס סימונס, מנהל תיקים של קרן הנאמנות Fidelity Select Utilities שמנהלת 1.2 מיליארד דולר. "ההכרה בכך שמניות שירותים הן חלק ממשחק הבינה מלאכותית נעשתה לאחרונה רווחת יותר בקרב משקיעים מהציבור".

וכך פתאום, כאילו מישהו הרים את המתג, נדלק הזרקור על המניות האלה. כפי שציינה השבוע חברת המחקר Bespoke Investment Group, שלוש מתוך חמש המניות עם הביצועים הטובים ביותר השנה במדד S&P 500 הן בתחום שירותי תשתיות: Vistra, Constellation Energy ו־NRG Energy. ויסטרה שעלתה ב־143% התעלתה אפילו על אנבידיה, "מלכת הבינה המלאכותית", ו־Constellation שעלתה ב־85% נמצאת ממש אחריה.

עבור משקיעי מניות שירותים, זה ממש כמו לילה ויום. השנה שעברה הייתה חשוכה לחלוטין - מדד השירותים של דאו ג'ונס איבד 7.2%, בעוד שה-S&P 500 עלה ב־26.3% (כולל דיבידנדים) - הביצועים השנתיים הגרועים ביותר של מניות שירותים מאז 1999.

חלק מהבעיה היו ריביות גבוהות יותר, אשר לא רק הגדילו את עלויות המימון של חברות שירותים, אלא הפכו את המניות שלהן לפחות אטרקטיביות ביחס לאג"ח.

אך גם לפני 2023 התחום לא האיר פניו למשקיעים. ההתמוטטות המרהיבה של PG&E, ענקית האנרגיה והתשתיות, ב־2017-2018 גרמה למשקיעים לחשוש שחברות חשמל עומדות בפני סיכונים הולכים וגדלים בעולם מתחמם.

מניות שירותים עלו בממוצע רק 6.6% בשנה במהלך חמש השנים שהסתיימו ב־31 בדצמבר האחרון, בעוד מדד S&P 500 עלה ב־15.7% מדי שנה.

כולם מתחברים לחשמל

עסקי אספקת החשמל לא צמחו בעשורים האחרונים, משום שמגמות שימור וטכנולוגיה יעילה יותר הפחיתו את הצריכה. ארה"ב ייצרה מעט פחות חשמל ב־2021 מאשר ב־2007, על פי מנהל המידע של מחלקת האנרגיה של ארה"ב.

אולם כעת, הצורך באנרגיה חזר לגדול. בשיחת הרווחים של NextEra בחודש שעבר העריכו בחברת האנרגיה המתחדשת כי הביקוש לחשמל מצד דאטה סנטרים בלבד יגדל ב־15% בשנה עד סוף העשור.

אך פרט לבינה המלאכותית, לעלייה המהירה בביקוש לחשמל בכל רחבי ארה"ב ישנם שלושה גורמים מרכזיים, אומרת מריה פופ, מנכ"לית פורטלנד ג'נרל אלקטריק, חברת החשמל הגדולה ביותר באורגון.

הגורם הראשון הוא תחיית הייצור המקומי לאחר עשרות שנים של יבוא. גורם שני הוא הפריחה בייצור המוליכים למחצה, שזכה לדחיפה הודות לתמיכה ממשלתית. אך הרחבת מרכזי הנתונים (דאטה סנטרס), "המונעת על ידי תיאבון ה־AI שאינו יודע שובע", היא הגורם הצומח במהירות הרבה ביותר לביקוש לחשמל בתעשייה, אומרת פופ.

מניות שירותים הן פתאום לוהטות כל כך עד שהן משפיעות על הביצועים של קרנות בפלחי שוק רחבים יותר. כך לדוגמה שתי הקרנות הנסחרות המתמחות במניות מניבות הכנסה: iShares Select Dividend ו־iShares Core High Dividend, עלו בשלושת החודשים האחרונים ב־9.6% וב־7.2% בהתאמה, מעט יותר מהשוק.

כמעט מחצית מהפער בין התשואות שהשיגו שתי הקרנות לאחרונה מיוחסת למניות שירותים בלבד, אומר דניאל פרינס, ראש ייעוץ מוצרי iShares בחברת ניהול ההשקעות בלקרוק. Select Dividend, ש־28% מנכסיה הם מניות שירותים, קיבלה מהן דחיפה משמעותית. Core High Dividend, שרק 9% מנכסיה הם מניות שירותים, לא עמדה בקצב.

כמו שעלו יכולות ליפול

עם זאת, מניות השירותים עדיין לא חזרו לרמה בה היו בסוף 2021, כשלאחר שספגו מכות כה קשות אשתקד הן עדיין זולות באופן משמעותי משוק המניות בכללותו. כך מדד ענף השירותים של דאו ג'ונס, U.S. Utilities Index, נסחר במכפיל 17 לרווחים הצפויים בשנה הקרובה בעוד ה־S&P 500 נסחר לפי מכפיל 20.

כך שאין כאן בועה בינתיים. אולם משקיעים מוכווני הכנסה, הרגילים לחשוב על חברות חשמל כעל 'התעשיות המנומנמות והבטוחות תמיד', צריכים להבין שהמשחק השתנה.

"כסף חם" תמיד עוקב אחר ביצועים חמים. לאחר שמשקיעים משכו כ־4 מיליארד דולר מתעודות סל של שירותי תשתיות במהלך השנה האחרונה, הזרם היוצא הזה בוודאי יהפוך למבול של כסף חדש אם המניות יישארו חמות.

ומניות שיכולות לעלות ב־15% ויותר בחודש, כפי שעשו מניות שירותים רבות מאז אמצע אפריל, יכולות גם לרדת ב־15% או יותר בחודש - ועל המשקיעים המסורתיים בתחום להיות ערוכים לכמה זעזועים בדרך.

עוד כתבות

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

טראמפ אכן הורשע במשפטו, אבל לא כל מה שאומרים על ההרשעה נכון

גזר הדין של נשיא ארה"ב לשעבר בפרשת דמי השתיקה יינתן רק ב־11 ביולי, אבל הרשת כבר חגגה - ולא תמיד עם העובדות ● המשרוקית של גלובס

נטל המשכנתאות יגדל / איור: גיל ג'יבלי

גזירה חדשה: עוד לפני שהספקתם לקחת משכנתה, היא כבר התייקרה

לפי בדיקת גלובס, מי שהחל בהליך נטילת משכנתה לאחרונה עלול לפגוש התייקרות בהחזר החודשי, וגם לווים ותיקים במסלול ריבית משתנה צפויים לשלם יותר ● הסיבה: עליית תשואות האג"ח הממשלתיות מכבידה על הבנקים וגורמת לעלייה ● מה אפשר לעשות כדי לרכך את המכה?

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

אילת / צילום: Shutterstock

טיל ששוגר מתימן יורט בשמי אילת, 4 רקטות שוגרו לגליל המערבי

צה"ל איתר בניר עוז את גופתו של דולב יהוד ז"ל, שהוגדר כחטוף מאז 7 באוקטובר • דובר צה"ל עדכן כי מערכת "חץ" יירטה טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן למרחב ים סוף, אין נפגעים • הבוקר הופעלו אזעקות גם בחורפיש, 3 רקטות נפלו בשטחים פתוחים - אחת יורטה בהצלחה • דיווח: 12 חברי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפת מפעל בסוריה הלילה • עדכונים שוטפים 

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

סטודנטים בבראון, באפריל. האוניברסיטה תערוך הצבעה בנושא החרם על ישראל / צילום: Reuters, Anibal Martel

מאות מיליונים בסכנה: אוניברסיטאות העילית בארה"ב ידונו בחרם השקעות על ישראל

שורת אוניברסיטאות בארה"ב הסכימו לדון, ובמקרים מסוימים אף להצביע, בנושא הסטת ההשקעות שלהן מישראל ● לפי מומחים, להחלטה כזו צפויה להיות השפעה נרחבת על ההייטק הישראלי

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

''אילו נוצחה ישראל'', הוצאת ספריית מעריב, 1969. התקבל בארץ בלעג ובאיבה

יוני 1967: זה היה יכול להיגמר אחרת

שלושה עיתונאים כתבו ב-1969 ספר שנקרא "אילו נוצחה ישראל" ● במשך שנים לא התייחסנו לזה ברצינות, אבל כעת הסיפור נשמע קצת פחות פנטסטי